Reklama

Aspekty

Może nakręcimy jakiś film

Za 5 lat będziemy obchodzić 25-lecie naszej instytucji, jednak już teraz powoli myślimy, jak przygotować obchody tego wydarzenia – mówi ks. dr hab. Robert Romuald Kufel.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 36/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze

Karolina Krasowska

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kamil Krasowski: W tym roku Archiwum Diecezjalne obchodzi 20-lecie istnienia. Kiedy i z czyjej inicjatywy powstało?

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel: Gdy chodzi o Archiwum Diecezjalne, to wcześniej takiej samodzielnej instytucji w naszej diecezji nie było. Archiwaliami w Kurii Biskupiej opiekował się jej wieloletni kanclerz ks. inf. Mieczysław Marszalik. Pomysł utworzenia archiwum wyszedł od ks. prof. Józefa Swastka, który nawiązał współpracę w tym kierunku z ówczesnym ordynariuszem diecezji bp. Adamem Dyczkowskim. Dokładnie 15 września 2003 r. oficjalnie utworzył on Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze, które zaczęło funkcjonować w oparciu o własne statut i regulamin. Ksiądz profesor Swastek do pracy w archiwum zaproponował moją skromną osobę. W tym celu skierowano mnie na studium archiwistyki na Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Przez minione 20 lat trzykrotnie zmienialiśmy swoją siedzibę. Pierwotnie mieściła się ona w Kurii Diecezjalnej w Zielonej Górze, następnie w budynku przy Księgarni św. Antoniego, a obecnie, od 2016 r., funkcjonujemy w podpiwniczonej części Domu Księży Emerytów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jaką rolę odgrywa archiwum w życiu Kościoła diecezjalnego?

Archiwum gromadzi, porządkuje, zabezpiecza i przechowuje dokumenty, które dotyczą życia diecezji: jej funkcjonowania, pracy i posługi duszpasterskiej. Trzeba je zachować dla przyszłych pokoleń i to też jest zadanie archiwum – nie tylko gromadzić, ale też tak zabezpieczyć dokumenty, żeby dostęp do nich miały również kolejne pokolenia.

Archiwum udostępnia przechowywane dokumenty instytucjom kościelnym, naukowym i osobom prywatnym. Obok tego prowadzi własną działalność naukową, wydawniczą, oświatową i edukacyjną.

Jak obecnie wyglądają zasoby Archiwum Diecezjalnego?

W chwili obecnej w naszej instytucji przechowujemy dokumenty wytworzone do 1945 r. Najczęściej pochodzą one z parafii. Dzięki Opatrzności Bożej i trosce ludzi, zachowały się, przetrwały wojnę i ostatecznie trafiły do nas. Do zasobów należy również dokumentacja wytworzona od 1945 r. przez Kurię Diecezjalną i jej konkretne wydziały. Archiwum gromadzi także archiwalne przedmioty związane z życiem i działalnością diecezji. Mogą to być np. pamiątkowe druki, przedmioty takie jak naczynia czy filiżanki czy „gadżety” związane z historią konkretnych parafii.

Reklama

Warto dodać, że od 2 lat przy archiwum działa Archiwum Kresowe, w którym gromadzimy pamiątki po Kresowianach, którzy po wojnie przyjechali tutaj, na ziemie odzyskane. Są to np. przedmioty liturgiczne, kielichy, ornaty, księgi liturgiczne, obrazy, sztandary oraz dokumenty prywatne tych osób, jak listy czy stare fotografie.

Kto może korzystać z zasobu archiwum?

Praktycznie każdy, nie ma ograniczeń. Taka osoba musi jedynie wskazać powód, dla którego chce skorzystać z naszych zasobów archiwalnych. Nieraz jest tak, że osoby myślą, iż to, czego szukają, znajduje się w naszej instytucji, a niestety, tego tu nie ma. W takiej sytuacji również służymy pomocą kwerendzistom, udzielamy informacji i próbujemy poszukiwać tych materiałów w innych archiwach.

Pracę w archiwum możemy określić jako benedyktyńską, zapewne wymaga ona wiele dokładności, uwagi, cierpliwości, ale także pewnej odpowiedzialności, wszak mamy tutaj do czynienia z cennymi reliktami historii, z którymi winno się właściwie obchodzić. Kto zatem, obok Księdza, sprawuje troskę o dokumenty w archiwum?

Początkowo, od 2003 r., pełniłem sam taką posługę: zbierałem dokumenty, składałem, opracowywałem i inwentaryzowałem. Obecnie w pracy wspiera mnie pani zatrudniona w sekretariacie, która zajmuje się korespondencją, a także kwerendami, które są do nas zgłaszane. Pomocą służy także 2 wolontariuszy, którzy nieodpłatnie pomagają w kwerendach, tworzą bazy danych. Jest również pani, która dba o czystość naszych pomieszczeń.

Reklama

Wspomniał Ksiądz, że to już trzecia siedziba Archiwum Diecezjalnego. Co macie do dyspozycji w nowym miejscu?

Do dyspozycji mamy osiem magazynów archiwalnych, do tego pracownię naukową, z której mogą korzystać osoby, pracujące nad dokumentami. To także biuro dyrektora, sekretariat i zaplecze gospodarcze dla pracowników i wolontariuszy.

Od przeszło 20 lat jest Ksiądz zaangażowany w temat archiwum i archiwaliów. Towarzyszy temu niezwykła pasja pisarska. Czym dla Księdza jest praca w archiwum i co ona Księdzu daje?

Jest to dla mnie spełnienie marzeń, gdyż od najmłodszych lat interesowałem się i wciąż interesuję historią. Tu mam możliwość opracowywania dokumentów, mam kontakt z archiwaliami, poświęcam wiele czasu na ich studiowanie, publikuję źródła. Staram się, by Archiwum Diecezjalne istniało na forum zewnętrznym, by diecezjanie wiedzieli, że taka instytucja nie tylko istnieje, ale też prężnie działa.

Wielkim ułatwieniem i dogodnością są źródła, które znajdują się na miejscu. Wiele z nich dotychczas nie było opracowywane, nikt z nich nie korzystał, więc jest to też taka pionierska praca nad dokumentem. Od 2014 r., co roku jesienią, wydajemy rocznik naszego archiwum zatytułowany Adhibenda. Znajdują się w nim opracowania różnych autorów, ponieważ do współpracy i publikowania zapraszam również historyków i regionalistów. To nasze najważniejsze wydawnictwo, dlatego staramy się, by miało ono walory pisma naukowego, a ostatnio – co trzeba podkreślić – zostało wysoce punktowane przez ministra i tym samym dołączyło do czasopism naukowych w Polsce.

Jakie plany i wyzwania obecnie stoją przed Archiwum Diecezjalnym?

Aktualnie rozpoczęliśmy projekt renowacji trzech dokumentów pergaminowych. Zgłosiliśmy go do Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych i otrzymaliśmy środki na jego realizację. Za 5 lat będziemy obchodzić 25-lecie naszej instytucji, jednak już teraz powoli myślimy, jak przygotować obchody tego wydarzenia, może nakręcimy na ten temat jakiś film. Na pewno chcemy kontynuować naszą działalność wydawniczą, gdy chodzi o Adhibendę i publikacje, które ukazują się na podstawie źródeł, które przechowujemy.

20 lat w jednej instytucji pokazuje, że też tych lat człowiekowi przybywa. Choć archiwum jest młode samo w sobie, to jednak ja starzeję się razem z nim i pewnie tak będzie już do końca (uśmiech).

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel jest dyrektorem Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze. Podyplomowe studia w zakresie archiwistyki ukończył na Wydziale Nauk Historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Habilitację uzyskał w 2011 r. na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu.

2023-08-29 14:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Integrować środowisko

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 11/2021, str. VI

[ TEMATY ]

wywiad

archiwum

Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze

Ks. Robert Kufel

Ks. Robert Kufel wraz z zespołem archiwistów w siedzibie Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze

Ks. Robert Kufel wraz z zespołem archiwistów w siedzibie Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze

Czas poświęcony archiwaliom nigdy nie jest i nie będzie czasem straconym – wyjaśnia ks. dr hab. Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze i prezes Stowarzyszenia Archiwistów Kościelnych, w rozmowie z ks. Adrianem Putem.

Ks. Adrian Put: 26 lutego odbyło się spotkanie Stowarzyszenia Archiwistów Kościelnych (SAK), podczas którego został Ksiądz wybrany prezesem zarządu na kolejną, czteroletnią kadencję. Jaka była ta miniona kadencja?

CZYTAJ DALEJ

Meksyk: 18 pielgrzymów zginęło w wypadku autobusu

2024-04-29 11:17

[ TEMATY ]

Meksyk

Adobe Stock

Co najmniej 18 osób zginęło , a 12 zostało rannych w wypadku autobusu 28 kwietnia w Meksyku. Według lokalnych mediów większość ofiar, to pielgrzymi z Guanajuato, którzy udawali się na pielgrzymkę do sanktuarium w Chalma.

Po bazylice Matki Bożej z Guadalupe w Mieście Meksyk, Chalma jest najczęściej odwiedzanym miejscem pielgrzymkowym w kraju. Każdego roku pielgrzymuje tam ok. dwóch milionów ludzi, aby oddać cześć ukrzyżowanemu "Czarnemu Chrystusowi".

CZYTAJ DALEJ

Papież do kanosjanów i gabrielistów: kapituła generalna to moment łaski

2024-04-29 20:12

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Franciszek przyjął na audiencji przedstawicieli dwóch zgromadzeń zakonnych kanosjanów i gabrielistów przy okazji przeżywanych przez nich kapituł generalnych. Jak podkreślił, spotkanie braci z całego zgromadzenia jest wydarzeniem synodalnym, fundamentalnym dla każdego zakonu, i stanowi moment łaski.

„Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość spotykają się na kapitule przez wspominanie, ewaluację i pójście naprzód w rozwoju zgromadzenia” - mówił Franciszek. Wyjaśniał następnie, że harmonia między różnorodnością jest owocem Ducha Świętego, mistrza harmonii. „Jednolitość czy to w instytucie zakonnym, czy w diecezji, czy też w grupie świeckich zabija. Różnorodność w harmonii sprawia, że wzrastamy” - zaznaczył Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję