Reklama

Niedziela Podlaska

Adwentowe granie w Ciechanowcu

Od wieków ligawki w czasie Adwentu wzywały na Roraty. Popularnym melodiom towarzyszyły zaśpiewy, których słowa miały obudzić i zmobilizować do pójścia do kościoła. Zanikający zwyczaj odrodził się dzięki ludziom o wielkiej pasji, regionalistom, lokalnym twórcom, ludowym muzykom.

Niedziela podlaska 51/2023, str. IV-V

[ TEMATY ]

Ciechanowiec

Agnieszka Bolewska-Iwaniuk

Niektóre z ligawek imponują swoją długością

Niektóre z ligawek imponują swoją długością

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od ponad czterdziestu lat popularyzacji ligawek służy organizowany przez Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu – Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich. Konkurs noszący imię jego twórcy – Kazimierza Uszyńskiego, przed laty dyrektora Muzeum Rolnictwa, odbył się w tym roku po raz 42. W sobotę 2 grudnia zorganizowano przesłuchania konkursowe, w niedzielę 3 grudnia podsumowano to wydarzenie i ogłoszono zwycięzców.

W niedzielę rozpoczynającą Adwent uczestnicy konkursu wzięli udział w Mszy św. w kościele Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu. Przewodniczył jej biskup drohiczyński Piotr Sawczuk. W homilii pasterz diecezji przypomniał początki konkursu, który łączy podtrzymywanie tradycji z konkursową rywalizacją, zwrócił też uwagę, że ligawki są dziś takie jak były przed laty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Wiele instrumentów muzycznych, nawet bardzo starych ewaluowało przez wieki. Ligawki natomiast jak żywy relikt dawnych czasów pozostają w niezmienionej formie do dzisiaj. Są też związane z obrzędowością religijną okresu Adwentu. Wzywają na liturgię, a w sensie symbolicznym wzywają do nawrócenia, do prostowania życiowych dróg – bo Pan nadchodzi!

Reklama

Grali, grali, grali... niemal od świtu do nocy, w konkursie i poza konkursem, na ligawkach, trombitach, bazunach... To pasjonaci, miłośnicy tradycji i muzyki i jeśli raz przyjadą do Ciechanowca to wracają tu co roku, by pokazać co potrafią i posłuchać jak grają inni.

Konkurs nawiązuje do dawnej adwentowej tradycji gry na ligawkach symbolizujących trąby anielskie. Adwentowy zwyczaj gry na ligawkach jest bardzo stary, a w czasie wojny był zakazany przez okupanta, z czasem zanikał. Kto wie, czy przetrwałaby jakaś ligawka gdyby nie Muzeum Rolnictwa. Przed laty ówczesny dyrektor placówki poszukując eksponatów znalazł gdzieś na wsi, na strychu – zakurzoną i zapomnianą ligawkę. Zainteresował się tym instrumentem na tyle, że zorganizował konkurs gry, do którego zgłosiło się 8 wykonawców. Z roku na roku wydarzenie rozrastało się, pojawiali się wykonawcy z całej Europy, a nieraz i spoza kontynentu. Przybywało też różnorakich instrumentów i popularne „ligawki” otrzymały nową nazwę obejmującą też inne instrumenty pasterskie.

W tegorocznym konkursie w dwunastu kategoriach zmierzyło się ponad 170 wykonawców. Było czego posłuchać, bo poziom wykonanych utworów był wysoki, każdy chciał zaprezentować się jak najlepiej, a szczególnie młodsi wykonawcy mieli zakusy na zwycięstwo. Komisja konkursowa i zgromadzona publiczność usłyszała legaczy (tj. grających na ligawkach) – dzieci, młodzież, dorosłych i seniorów. Potem rozległy się bazuny, trombity, rogi i inne instrumenty pasterskie.

Reklama

Po niedzielnej Eucharystii, w muzeum odbyło się podsumowanie konkursu połączone z krótkimi występami zdobywców miejsc na podium 42. Konkursu Gry na Instrumentach Pasterskich. Dorota Łapiak, dyrektor Muzeum Rolnictwa witając gości w muzeum mówiła:

– 42 lata istnienia konkursu uratowało od zapomnienia muzykę pasterską i archaiczne instrumenty. Ciechanowieckie wydarzenie kulturalne przyczyniło się nie tylko do powrotu staropolskiej tradycji, ale także na nowo pobudziło do życia dawne ośrodki wytwarzania ligawek i innych instrumentów pasterskich. Ligawka jest nieodłącznym elementem dziedzictwa kulturowego Ciechanowca – podkreślała Dorota Łapiak.

W Konkursie Gry na Instrumentach Pasterskich w Ciechanowcu w kategorii ligawki – dorośli 1. miejsce ex aequo zdobyli Teodor Niemyjski z Ciechanowca i Mateusz Zalewski z Dobrego. Pełne wyniki konkursu dostępne są na stronie Muzeum.

Reklama

Instrumentalistów oceniało jury w składzie: dr Tomasz Czerwiński – etnograf, nauczyciel akademicki – członek Rady Muzeum działającej przy Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu; dr Ewelina Grygier – muzyk i etnomuzykolog z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego; Andrzej Klejzerowicz – kowal, budowniczy ludowych instrumentów dętych – wieloletni uczestnik i laureat Konkursu Gry na Instrumentach Pasterskich; dr Agata Kusto – etnomuzykolog, redaktor naczelna „Pisma Folkowego” z Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; dr hab. prof. UMCS Mariola Tymochowicz – etnolog – z Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; dr hab. prof. UW Ewa Anna Gruszczyńska-Ziółkowska – muzykolog z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

W podsumowaniu konkursu uczestnikom towarzyszyli mieszkańcy regionu i goście, kapłani, samorządowcy, parlamentarzyści, przedstawiciele służb mundurowych, firm i instytucji wspierających konkurs.

Głównym organizatorem 42. Konkursu Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego było Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Wojewody Podlaskiego i Marszałka Województwa Podlaskiego przy współudziale Starosty Wysokomazowieckiego oraz parafii Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu.

2023-12-12 14:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przewodniczka o wyczulonym słuchu

Najbardziej charakterystycznym elementem obrazu Matki Bożej z Dzieciątkiem są duże uszy obu postaci. Dlaczego?

Przełom XVI i XVII wieku to czas, kiedy przez Europe przetaczała się burza reformacji. Na Podlasiu szczególnie aktywni byli arianie i kalwini. Protestanci odrzucają kult świętych, a więc odmawiają również czci Najświętszej Maryi Pannie. Szerzenie kultu Maryi w jej różnych wizerunkach było więc jedną z metod kontrreformacji. Właśnie wtedy ok. 1600 r. w Ciechanowcu pojawił się obraz Matki Bożej.
CZYTAJ DALEJ

Abp Marek Jędraszewski odebrał nagrodę im. Henryka Pobożnego

2025-04-06 09:27

ks. Waldemar Wesołowski

Tym razem laureatem był arcybiskup Marek Jędraszewski, metropolita krakowski.

- Ideą nagrody jest promowanie i nagradzanie osób, które poprzez odwagę, bezkompromisowość, wiedzę, kulturę i różne formy działalności publicznej idą we współczesnym świecie drogą ukazaną niegdyś przez patronów Bractwa: księcia Henryka Pobożnego i jego małżonkę Annę, osób, które w życiu publicznym stają w obronie cywilizacji łacińskiej i chrześcijańskiej, Ojczyzny, życia i godności człowieka - czytamy na stronie Bractwa Henryka Pobożnego.
CZYTAJ DALEJ

Z zafascynowania Kępińskim

2025-04-06 15:35

Biuro Prasowe AK

    W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.

Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję