Reklama

Niedziela Sosnowiecka

100- lecie u Proboszcza z Ars

Sporo ostatnio w Niedzieli sosnowieckiej materiałów o parafialnych jubileuszach.

Niedziela sosnowiecka 9/2024, str. I

[ TEMATY ]

Czeladź

Jarosław Ciszek

Kościół w czasie uroczystości ku czci św. Jana Marii Vianneya

Kościół w czasie uroczystości ku czci św. Jana Marii Vianneya

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tym razem okrągłej rocznicy nie świętuje jednak parafia, ale świątynia. 100 lat temu zakończyła się trwająca niemal trzy lata budowa kościoła Matki Bożej Bolesnej w Czeladzi.

Francuzi, górnicy i ks. Vianney

Świątynia jest szczególnym miejscem nie tylko na mapie parafii i miasta, ale także całej diecezji, bowiem erygowano tu sanktuarium św. Jana Marii Vianneya. Nieprzypadkowo – w budowę kościoła zaangażowany był krewniak proboszcza z Ars, inżynier Wiktor Vianney, pełniący na początku XX wieku przez ponad 25 lat urząd dyrektora Towarzystwa Bezimiennego Kopalń Węgla „Czeladź”. Dzięki jego zaangażowaniu powstała nie tylko świątynia, ale cała kolonia robotnicza Piaski. Zachwycając się słynnym Nikiszowcem czy innymi osiedlami śląskich familoków warto pamiętać, że także na terenie naszej diecezji powstawały osiedla, stanowiące ciekawe architektonicznie zabytki i wraz z kościołem pięknie i spójnie wpisujące się w otoczenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od razu rzuca się w oczy odmienność konstrukcyjnych rozwiązań zastosowanych w świątyni. Jej projekt przygotowali francuscy architekci, decydując się na staroromański styl bazylikowy. W ten sposób powstał długi na ponad 40 m i szeroki na blisko 25 m trójnawowy kościół, zbudowany na planie krzyża. Choć został oddany do użytku w 1924 r., a parafia pod wezwaniem Matki Bożej Bolesnej powstała w 1937 r., to konsekracja świątyni odbyła się dopiero w 1957 r. i dokonał jej bp Zdzisław Goliński.

Zarządzający obecnie parafią ks. Józef Handerek to siódmy proboszcz w historii wspólnoty. To pod jego przewodnictwem dokonał się największy w dziejach remont tego kościoła, który teraz zachwyca świeżym blaskiem.

Obchody

Od września zeszłego aż do września tego roku w każdą pierwszą sobotę miesiąca w kościele o godz. 18.00 odbywają się dziękczynne Msze św. w intencji budowniczych i dobroczyńców tego miejsca. Pierwszą z nich odprawił kanclerz sosnowieckiej Kurii Diecezjalnej ks. Mariusz Karaś, ostatnią, lutową, ks. Paweł Nowak. Eucharystię sprawowali też byli wikariusze parafii – ks. Krzysztof Będkowski, ks. Marek Sarlej i ks. Roman Patyk.

Reklama

11 lutego to piękne miejsce mogli zobaczyć katolicy na całym świecie, oglądający coniedzielną transmisję Mszy św. o godz. 13.00 na TVP Polonia. Nadawaną na żywo w telewizji Mszę św. sprawował wiceoficjał Sądu Biskupiego ks. Tomasz Smalcerz.

Główne uroczystości jubileuszowe zaplanowano na przypadający 15 września odpust parafialny. Jak co roku, 4 sierpnia, we wspomnienie liturgiczne św. Jana Marii Vianneya, na modlitwie spotkają się tu także kapłani naszej diecezji.

Niebawem odwiedzający będą mieli jeszcze łatwiej, bo przy kościele powstaje parking. Planowany jest remont zabytkowej plebanii. W niedziele wierni mają także okazję skorzystania z parafialnej kawiarenki czynnej po Mszach św. o 9.30 i 11.30. To inicjatywa młodzieży, która, sprzedając kawę, herbatę i własnoręcznie pieczone ciasta, zbiera środki na wyjazd na Światowy Dzień Młodzieży.

2024-02-27 11:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z pasją tworzenia

Niedziela sosnowiecka 31/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

sztuka

malarstwo

Czeladź

TZ

Krzysztof Zięcik w czeladzkiej pracowni artystycznej akwamaryn

Krzysztof Zięcik w czeladzkiej pracowni artystycznej akwamaryn

Pointylizm to neoimpresjonistyczna technika kształtowania formy obrazu, polegająca na budowaniu kompozycji obrazu poprzez zapełnianie gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami i kreskami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Od kilku lat w Czeladzi działa Grupa Artystyczna Point tworząca w tej technice wyjątkowe dzieła.

Czeladzka Grupa Artystyczna Point została założona w 2017 r. Jej inicjatorami byli Ryszard Kula i Krzysztof Zięcik, zrzeszając ludzi z pasją i chęcią tworzenia nie tylko z miasta Czeladzi, ale spoza niej.

CZYTAJ DALEJ

Czy warto wziąć udział w wyborach do Europarlamentu? Odpowiada dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce

2024-04-27 07:04

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Witold Naturski

YouTube

Rozmowa z Witoldem Naturskim

Rozmowa z Witoldem Naturskim

Już po raz piąty Polacy będą wybierać swoich przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego. To o tyle ważne, że ta instytucja uchwala większość przepisów regulujących nasze życie.

Polska jest piątym największym krajem spośród 27 państw Unii Europejskiej, stąd nasz udział w Europarlamencie jest znaczny. W tym roku Polacy wybiorą 53 europosłów, a kraje członkowskie łącznie 720.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję