Reklama

Wiara

To najważniejsze TAK

W średniowieczu „wiedziano”, w jakim dniu nastąpi Sąd Ostateczny. Uważano, że stanie się to w uroczystość Zwiastowania Pańskiego. Ludzie byli przekonani, że o wyniku sądu będzie decydować ich postawa wobec tego maryjnego święta.

Niedziela Ogólnopolska 14/2024, str. 12-13

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

pl.wikipedia.org

Bernardo Strozzi, "Zwiastowanie"

Bernardo Strozzi,

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Intuicja tamtej epoki była słuszna. Zwiastowanie Pańskie to uroczystość zadaniowa – coś więcej niż liturgiczne: „Wielkich dzieł Boga nie zapominajmy!”. Jest tu coś o nas. Coś tak ważnego, że wpływa to na naszą ostateczną ocenę przed Bogiem – na naszą wieczność. Ciekawe, że w tym samym kalendarzu w tym samym dniu wspominano też inne zwiastowanie. Tego dnia inny anioł przychodzi do Ewy i ze zdumiewającą łatwością namawia ją do grzechu. Człowiek wybiera upadek, choć wokół jest światło, pełnia łaski, a Bóg znajduje się na wyciągnięcie ręki. Rzadko które święto kościelne ukazuje wymiar zadaniowy w tak oczywisty sposób.

*

Nieważne, jak daleko stoimy od Boga. Nieważne, czy jest to już taka odległość, że Pan Wszechświata stał się w naszych oczach mały i niepozorny, czy nawet już zniknął. To nie On przestaje istnieć – to my żyjemy coraz mniej. Wciąż można podejść do Niego, stanąć przy Nim tak blisko, że wszystko stanie się światłem, a On zacznie być jedyny. Wciąż możemy zrobić to, co uczyniła Maryja. Czym różniła się od Ewy? Tym, że – co podkreśla Ewangelia – nie pragnęła niczego poza samym Bogiem. Była Virgo – Dziewicą. Słowo to w języku biblijnym oznacza coś więcej, niż zwykle sądzimy. Maryja nie tylko nie poznała mężczyzny, ale też, mówiąc językiem starotestamentalnych proroków, „nie współżyła z innymi bogami”. Nie miała innych bogów przed Panem. Nikt – ani nic – nie zasłaniał Jej Boga. Diabeł, nawet jeśli bardzo chciał, nie miał dostępu do Jej serca...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

*

Słyszymy zaproszenie do bycia jak Maryja. Ktoś powie, że to puste słowa, bo Ona była „zupełnie inna”, bo bliżej Jej do Boga aniżeli do nas. Rzeczywiście, do Boga miała tak blisko, jak na westchnienie tęsknoty, a świat nie pociągał Jej wcale. Tyle że to doświadczenie wciąż czeka także na każdego z nas.

Tak, Maryja była i jest inna. Ale każdy jest inny. Bóg się nie powtarza. Nie jest wytwórcą „człowieka z taśmy” i nikt nie jest taki sam jak ktoś drugi. Nie ma w akcie stwórczym żadnej matrycy, która tłoczy te same postaci, a te z nich, które nie są identyczne z całą resztą, są niedoskonałe. Każdy jest inny. Nie ma dwóch takich samych naczyń na łaskę. Są mniejsze i większe, ale każde ma mieć jedną i tę samą cechę: ma być wypełnione Bogiem po brzegi.

Reklama

*

Czy zwróciliśmy uwagę na fakt, że uroczystość Zwiastowania Pańskiego nie ma w nazwie maryjnego wątku? To nie Maryja Niepokalana stoi w centrum; podmiotem jest tu Pan. To anioł Pański „zwiastuje”. Przychodzi do Maryi... ale i do każdego z nas. Bo Zwiastowanie nie jest jedynie historycznym wydarzeniem. Jest darem, którego Bóg nie odmawia nikomu.

Tak opowiadał o tym abp Fulton J. Sheen: „Pewnego dnia do Dziewicy pogrążonej w modlitwie przychodzi posłany od tronu światłości anioł. Pyta w ciszy Jej serca: «Czy pozwolisz mi stać się człowiekiem?». Oto, co Bóg mówi do Ciebie: «Czy pozwolisz mi stać się człowiekiem? Czy pozwolisz mi przyjąć ludzką naturę? Czy pozwolisz mi... stać się Tobą?»”. Co się stanie, gdy – jak Maryja – powiemy fiat? Thomas Merton opisał to krótkim zdaniem: „Gdy spotykasz swego brata, Chrystus spotyka Chrystusa”.

*

Jeśli na pierwszym miejscu jest Bóg, łatwo odpowiedzieć na łaskę i powtórzyć za Maryją słowa przyzwolenia. A co w sytuacji, gdy coś jest „przed Bogiem”, gdy Ten wydaje się nam mały, nieważny albo w ogóle Go nie widzimy? Wtedy nasze chrześcijaństwo zaczyna być zlepkiem nauk i przykazań, a nie życiem w łasce, wejście zaś w wężowe zwiastowanie wydaje się wartą poznania przygodą.

Czy do tych „nie-Chrystusowych”, do tych, dla których Bóg jest „za mały” lub nie ma Go wcale, anioł też przychodzi? Paradoks Ewangelii polega na tym, że tak. Choć wszechwiedzący Bóg zna odpowiedź na takie zwiastowanie, to nie stawia sobie pytania, po co wykonywać zbawczy gest, skoro wiadomo, że będzie on odrzucony. Bóg i tak posyła anioła. Wyciąga rękę – nie może inaczej, skoro jest Miłością. Nawet jeśli wie, że – jak krzyczał św. Franciszek z Asyżu – „Miłość nie jest miłowana”. Człowiek zawsze, do końca, ma szansę... Każdy ma zwiastowanie.

Reklama

*

Co by było, gdybyśmy musieli powiedzieć wszystko o Maryi za pomocą tylko jednego słowa? Zadanie to wydaje się niewykonalne. Za św. Bernardem można by raczej powiedzieć, że „o Maryi nigdy dość”, że żaden język nie ma wystarczającej liczby słów. Ale anioł Gabriel potrafił. Pod wpływem Ducha Świętego św. Łukasz zapisał owo jedno anielskie słowo. To Kecharitomene. Musiało wziąć się z nieba, bo na ziemi go nie ma! Nie występuje nigdzie indziej: ani w Piśmie Świętym, ani w świeckiej literaturze greckiej. Technicznie nazywamy takie słowo hapaks legomenon – „powiedziane raz”. Raz w całej historii. Jedyne w swoim rodzaju słowo określające jedyną w swoim rodzaju osobę w jedynej w swoim rodzaju sytuacji... Nikt inny w historii ludzkości nie jest Kecharitomene. Jak je przełożyć? Za św. Hieronimem tłumaczymy je jako „pełna łaski”, ale Augustyn dodaje, że nie jest to zwyczajna pełnia, że jest tam „coś więcej”, jakiś „plus”. Pisze: „Udzielona Jej została więcej niż obfitość łask”. Kościół wschodni mówi o Maryi jako ich „nieustającym źródle”. A średniowieczni teolodzy – ci od daty końca świata – widzą w Maryi „pełnię najwyższej obfitości”.

Maryja ma „więcej łaski” – ona występuje z brzegów Jej serca... Wystarczy stanąć blisko, być tam, gdzie przychodzi anioł z nieba, a anioł upadku nie ma wstępu. Dlatego proroctwa zapowiadają, że świat i Kościół ocaleją, gdy staną blisko Maryi, czyli w kręgu mocy Boga.

*

Gdybyśmy mieli jednym słowem opowiedzieć o naszej wierze, może trzeba by wybrać właśnie fiat ze Zwiastowania?

Reklama

Przez fiat Stwórcy – niech się stanie! – Bóg powołał do istnienia świat.

Przez fiat Jezusa – niech się stanie nie moja wola, ale Twoja! – Bóg dokonał dzieła zbawienia świata.

Przez fiat Maryi i przez nasze fiat dzieło odkupienia przynosi owoce.

*

Na moim biurku stoi drewniana figurka Maryi. Matka Najświętsza trzyma przed sobą wielkie, pękate naczynie, z którego wylewa się niebieska woda. Jest strumień, są kropelki. Marzę, by znaleźć się tak blisko Niej, by zawsze spływała na mnie Boża łaska. Bym nauczył się słowa fiat.

2024-03-28 13:51

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi.
Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga.
Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek).
W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio.
Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia.
Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm.
Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.

CZYTAJ DALEJ

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

2024-05-01 12:21

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

Bożena Sztajner/Niedziela

Ojciec Święty mianował księdza prałata Krzysztofa Józefa Nykiela, Regensa Penitencjarii Apostolskiej, biskupem tytularnym Velia - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Ks. biskup-nominat Krzysztof Józef Nykiel urodził się w Osjakowie 28 lutego 1965 r. W 1984 r. wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi. W 1990 r. przyjął święcenia kapłańskie i należy do duchowieństwa archidiecezji łódzkiej. W roku 2001 uzyskał doktorat z prawa kanonicznego na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. W latach 1995-2002 pracował w Papieskiej Radzie ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia. 1 lipca 2002 podjął pracę w Kongregacji Nauki Wiary. Od 18 grudnia 2009 był zastępcą sekretarza Międzynarodowej Komisji Badającej sprawę autentyczności objawień w Medjugorie. 26 czerwca 2012 roku papież Benedykt XVI mianował go regensem Penitencjarii Apostolskiej.

CZYTAJ DALEJ

By uczcić Maryję jako naszą Królową

2024-05-02 21:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Królowa Polski

BPJG

Kiedy myślimy o Królowej, to raczej przychodzi nam na myśl zmarła niedawno królowa Elżbieta, ewentualnie królowa Belgii, Hiszpanii, Szwecji, może jeszcze Norwegii. Tylko wprawnie śledzący politykę światową potrafią wymienić więcej państw, które są monarchiami. Aż trudno uwierzyć, że Kościół zaprasza nas, byśmy 3 maja świętowali Uroczystość Królowej Polski.

Od czasów rozbiorów Polska nie ma już króla, a tymczasem my gromadzimy się, by czcić Maryję jako naszą Królową. I chociaż od 1656 roku Maryja stała się Królową Polski, to dziś pewnie już nie wielu identyfikuje się z tym tytułem. I mimo, iż króluje z wysokości jasnogórskiego tronu, to jednak jest z nami jak Matka ze swoimi dziećmi. Pragnie być blisko naszych radości i smutków. Jak Matka chce z nami dzielić przeciwności losu, samotność, niezrozumienie. Pragnie również uczyć nas wrażliwości i dobroci, byśmy zatroskani o własne potrzeby nie zapominali, że obok nas są inni, którym należy pomóc.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję