Reklama

Aspekty

Aby młodzi znali Pismo Święte

8 i 9 kwietnia w Zielonej Górze odbędzie się finał Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej dla młodych miłośników Pisma Świętego.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 14/2024, str. V

[ TEMATY ]

Diecezjalny Konkurs Wiedzy Biblijnej

Karolina Krasowska

Podczas finałów można spotkać osoby, które są tak dobrze przygotowane, że można powiedzieć, że całą księgę znają na pamięć – mówi ks. Maciejewski

Podczas finałów można spotkać osoby, które są tak dobrze przygotowane, że
można powiedzieć, że całą księgę znają na pamięć – mówi ks. Maciejewski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ideą konkursu jest przede wszystkim zachęcanie dzieci i młodzieży do pogłębienia znajomości Pisma Świętego. To dobra okazja, aby młody człowiek, który sięga po Biblię w celu literalnego poznania danego fragmentu, zaprzyjaźnił się z tą najważniejszą księgą. W tym roku odbywa się 7. edycja.

Dla kogo?

W diecezji konkursy biblijne w różnych formułach są organizowane od wielu lat. Wcześniej były skierowane do ministrantów i lektorów, a także kleryków. Równolegle Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” organizuje dla uczniów szkół ponadpodstawowych Konkurs Wiedzy Biblijnej, który ma zasięg ogólnopolski. Istniała nisza w młodszej kategorii wiekowej. W roku szkolnym 2016/2017 odbyła się pierwsza edycja konkursu dla uczniów szkół podstawowych o zasięgu diecezjalnym. Jego organizatorem jest Wydział Nauki Katolickiej diecezji, a bp Tadeusz Lityński objął zawody swoim patronatem. – Wcześniej były konkursy szkolne albo powiatowe. Przykładowo p. Wioletta Pilecka organizowała w szkole podstawowej w Gościkowie pierwsze konkursy na etapie szkolnym i powiatowym. W 2016 r. stworzyliśmy nową formułę, nadając zawodom zasięg diecezjalny. Chodziło nam o to, aby umożliwić uczestnictwo w konkursie jak najszerszemu gronu dzieci i młodzieży – mówi ks. dr Andrzej Maciejewski, który wraz z p. Wiolettą Pilecką koordynuje w diecezji konkursy biblijne. – Mamy kilkanaście okręgów rejonowych. Do wybranych szkół na II etap przyjeżdżają uczniowie z okolicznych szkół. Istotne jest, aby mieli jak najbliżej. To ułatwia udział – wyjaśnia.

Jest sporo do zrobienia

Konkurs odbywa się w 2 kategoriach wiekowych i liczy 3 etapy: szkolny, rejonowy i diecezjalny. Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej biorą udział w edycji „Biblista Junior”, a dla starszych, z klas i VII-VIII jest dedykowana kategoria „Młody Biblista”. Uczestnicy zapoznają się z tekstem wybranej księgi Pisma Świętego albo większego zakresu. W tym roku młodsi czytają Ewangelię wg św. Marka, a starsi poznają Księgę Rut oraz Księgę Tobiasza. – W kwestii lektury słowa Bożego jest dużo do zrobienia. Podczas katechezy są co prawda omawiane fragmenty Biblii, ale rzadko poświęca się uwagę całej wybranej księdze Pisma Świętego. Nie spotkałem się, by ktoś w ramach zajęć szkolnych miał okazję do poznania treści całej księgi. Konkurs daje taką możliwość, a rywalizacja dodaje motywacji – zauważa ks. Andrzej. Finał składa się z części pisemnej oraz ustnej, do której przechodzi 10 osób, które zdobyły największą liczbę punktów w teście. Owoce intelektualnej pracy to nie tylko nagrody rzeczowe, zdobywane przez finalistów i laureatów, ale przede wszystkim umiejętność samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy biblijnej. – W tym roku w konkursie bierze udział prawie 90 szkół. Zapraszamy młodych do udziału w kolejnej edycji w nowym roku szkolnym i do uczynienia z Pisma Świętego księgi życia – zachęca ksiądz koordynator.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-03-29 10:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Finał Młodego Biblisty w Paradyżu

[ TEMATY ]

Paradyż

Diecezjalny Konkurs Wiedzy Biblijnej

Karolina Krasowska

W finale bierze udział 68 osób

W finale bierze udział 68 osób

Co Apostołowie głosili w różnych językach? (Dz 2, 11) Dlaczego Paweł burzył się wewnętrznie, przechodząc przez Ateny? Kim byli prozelici? Na te i inne pytania odpowiadali dziś uczestnicy finału Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej Młody Biblista, który odbył się Wyższym Seminarium Duchownym w Gościkowie-Paradyżu.

- Dzisiaj przyjechało do nas 68 uczestników z całej diecezji z klas VII – VIII szkoły podstawowej. Rozpoczął się właśnie etap pisemny konkursu, w którym uczestnicy mogą zdobyć maksymalnie 61 punktów. Muszą udzielić odpowiedzi na 26 zadań zamkniętych i dwa do uzupełnienia. Pytania dotyczą Dziejów Apostolskich wraz z wstępem, przypisami i pojęciami wyjaśnionymi w słowniku – mówi organizatorka konkursu Wioletta Pilecka-Matunin.
CZYTAJ DALEJ

Zakrwawiony mężczyzna wtargnął na ambonę w Gliwicach. Skandal po Mszy św. za ofiary katastrofy smoleńskiej

2025-04-12 10:30

[ TEMATY ]

Gliwice

pixabay.com

Do skandalicznego incydentu doszło w czwartek wieczorem w kościele św. Barbary w Gliwicach. Po zakończeniu Mszy św. w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej na ambonę wtargnął młody mężczyzna z zakrwawionymi dłońmi. Zaczął krzyczeć niezrozumiałe i obraźliwe słowa, pobrudził ołtarz oraz szaty liturgiczne. Został wyprowadzony z kościoła przez księdza i wiernych, w tym członków Klubu Gazety Polskiej.

— Trwał śpiew kończący Mszę św. Zszedłem do zakrystii, gdy nagle usłyszałem, że ktoś mówi do mikrofonu. Wróciłem i zobaczyłem obcego mężczyznę na ambonie. Miał zakrwawione ręce i ubrudził nimi obrus oraz szaty. Natychmiast podjąłem próbę wyprowadzenia go – relacjonuje ks. ppłk Mariusz Antczak, proboszcz parafii św. Barbary, w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.
CZYTAJ DALEJ

Co daje wspólna Wielkanoc

Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.

Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję