Wczasie Mszy św. metropolita przemyski podziękował Kołom Gospodyń Wiejskich za pomoc w przyjmowaniu uchodźców, pielgrzymom na beatyfikację do Markowej i pielgrzymom na Jasną Górę.
Po Eucharystii wszyscy uczestnicy pielgrzymki prezentowali swoje koła w parku pielgrzyma. Był to czas degustacji kulinarnych wypieków, wymiany doświadczeń związanych z funkcjonowaniem i codzienną pracą kół, a także podziwiania strojów poszczególnych przedstawicieli KGW.
Jak mówią same o sobie, funkcjonowanie Koła Gospodyń Wiejskich obejmuje bardzo szerokie spektrum działania: – Włączamy się w życie religijne parafii, pomagamy przy organizacji odpustu parafialnego, przygotowujemy palmy na Niedzielę Palmową, a w czasie dożynek także wieniec dożynkowy. Uczestniczymy w procesjach religijnych podczas ważniejszych świąt, organizujemy pikniki integracyjne dla naszej społeczności lokalnej – podsumowuje jedna z uczestniczek pielgrzymki.
Popołudniowe spotkanie odbywało się przy akompaniamencie kapel ludowych, a pielgrzymi, obok degustacji kulinariów Koła Gospodyń Wiejskich, mogli podziwiać rękodzieła wykonane przez koła.
Pielgrzymka Kół Gospodyń Wiejskich obywała się już po raz kolejny w Jodłówce i na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń odbywających się w cieniu jodłowieckiego sanktuarium. Organizatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest proboszcz parafii i kustosz sanktuarium ks. Jerzy Jakubiec.
Prezbiterium świątyni z obrazem Matki Bożej Pocieszenia w centrum
Ukryta wśród lip niepozorna świątynia kryje w sobie szczególny wizerunek Matki Bożej. To Ta, która pociesza swój lud i niesie pokrzepienie wszystkim, którzy do Niej przychodzą.
Sanktuarium w Jodłówce jednak to nie tylko nieduża świątynia, ale przede wszystkim ogrom łask, które tutaj spływają na wiernych. Jodłówka to mała miejscowość leżąca niedaleko Pruchnika. Początki sanktuarium sięgają XVII wieku. Obraz Matki Bożej został prawdopodobnie przywieziony przez żołnierzy wracających z wojen kozackich. Został on przywieszony na drzewie, przy którym było źródełko. Ludzie idący w pole często zatrzymywali się, modlili się, zawierzali się Matce Bożej, a także brali wodę do picia.
Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.
Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
Na ścianie Sądu Ostatecznego w Kaplicy Sykstyńskiej, po obu stronach ołtarza, znajdują się dwoje zamkniętych, niezbyt dużych drzwi. Te po lewej prowadzą do tak zwanego „Pokoju Łez”, do którego tuż po wyborze wchodzi nowo wybrany papież, aby przebrać się i na kilka minut oddać się modlitwie. Jak mówi ks. prałat Marco Agostini, ceremoniarz papieski, tam papież uświadamia sobie, kim się stał, kim od tego momentu będzie.
Po ogłoszeniu wyboru w Kaplicy Sykstyńskiej kardynał, który uzyskał wymaganą liczbę głosów udaje się do małego pomiedzczenia sąsiadującego z Kaplicą Sykstyńską. Ta ciasna przestrzeń ze sklepieniem, na którym zachowały się fragmenty fresków, kontrastuje z oszałamiającym pięknem samej Kaplicy. Po jednej stronie dwa ciągi schodów, na przeciwległej ścianie okno zasłonięte kotarą. Wyposażenie stanowi ciemne drewniane biurko i dwa krzesła, czerwona sofa i wieszak na ubrania. Wystrój jest skromny.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.