Duchowo integrującym wydarzeniem w życiu wspólnot funkcjonujących w ramach Kościoła są dni skupienia organizowane w charakterystycznych momentach roku liturgicznego – w czasie Adwentu i Wielkiego Postu. Do jednej z większych wspólnot charyzmatycznych w Polsce należy Ruch Światło-Życie założony przez ks. Franciszka Blachnickiego, skupiający w swych szeregach dzieci, młodzież, małżeństwa oraz samotne osoby dorosłe.
Wspólny dzień w różnych miejscach
W jego nomenklaturze spotkania w ramach dni skupienia nazywane są Dniami Wspólnoty. W okresie Wielkiego Postu są to Wielkopostne Dni Wspólnoty. W archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej taki dzień członkowie Ruchu przeżywali w sobotę, 15 marca. To przedsięwzięcie organizowane w diecezjalnej wspólnocie podzielonej na tzw. rejony (jest ich aktualnie 10), w których realizowano tematykę proponowaną przez krąg centralny Ruchu. Tegoroczne duchowe manewry wielkopostne upływały pod hasłem: „Misja ku wolności”. W ich trakcie podejmowano refleksję nad tematem powołania do wolności. – Szczególną rolę odgrywa tutaj – jak podkreślają organizatorzy – idea nowej kultury i jej ważne dzieło, Krucjata Wyzwolenia Człowieka, której misją jest wyprowadzenie z szeroko pojętej niewoli ku wolności w Chrystusie. Dzień Wspólnoty Ruchu był okazją do przyjrzenia się naszej godności dziecka Bożego i odkrycia powołania do życia w wolności.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wolność i godność
Wielkopostny Dzień Wspólnoty przeżywany był w roku pracy upływającym pod hasłem: „Powołani do misji”. Swym przesłaniem wpisuje się ono symbolicznie i wręcz namacalnie w przesłanie ogłoszonego przez papieża Franciszka Roku Jubileuszowego, któremu towarzyszy temat „Pielgrzymi nadziei”. W trakcie spotkań w rejonach wspólnie podejmowano refleksję nad godnością człowieka i wolnością, które pochodzą od Boga oraz jak te wartości kształtują życie członków Ruchu. Starano się znaleźć odpowiedź, jak żyć jako dzieci Boże, zachowując godność i troszcząc się o wolność innych, a także dostrzec przeszkody w życiu małżonków, rodzin, dzieci jak i społeczeństwa, ograniczające godność ludzi i ich wolność. Wspólnie dyskutowano, jakie można podjąć kroki, by je przywrócić.
To spore wyzwanie. By zapobiegać utracie wolności i ludzkiej godności trzeba stanąć w prawdzie. Przed sobą samym i przed Bogiem. Tylko wtedy jest szansa, by dostrzec zniewolenia w swoim życiu i jakie postawy i zachowania do tego prowadzą. A co najważniejsze – jak się z tego wyzwolić, jak zrozumieć, że prawdziwa wolność człowieka, to wolność w Chrystusie, bowiem: „Ku wolności wyswobodził nas Chrystus. A zatem trwajcie w niej i nie poddawajcie się na nowo pod jarzmo niewoli!” (Ga 5, 1).