„Zabij, proszę, szybko wszystkich Ukraińców i wróć do domu” – tak miała napisać małoletnia siostra do Walerija Babajewa, rosyjskiego wojaka najeżdżającego Ukrainę. Pochwalił się tą „zabawną” prośbą w rozmowie telefonicznej. „Bierz, co się da. Koszulki zawsze się przydadzą” – instruowała innego agresora żona. Rosyjscy żołnierze wykonali tysiące telefonów do rodzin. Rozmowy przechwyciły ukraińskie służby w 2022 r. – pierwszym roku wojny. Stały się podstawą wstrząsającego ukraińsko-kanadyjsko-francuskiego dokumentu. Rosjanie chwalą się zwycięstwami, trofeami, mówią o zabijaniu i torturowaniu, także cywilów, rabowaniu, ale też dzielą się swoimi obawami i lękiem przed śmiercią. „Co za różnica – pierwszy czy drugi. Jedziemy tam na śmierć” – mówi żołnierz napominany przez matkę, by nie „wyrywał się pierwszy”. Nie ma tu głosów wpływowych polityków i dowódców, są dialogi mężów i żon, synów i matek. Uderzają odczłowieczenie wroga oraz podatność i stopień przyswojenia sowiecko-rosyjskiej propagandy Kremla. Ukraińcy są, według nich, zdrajcami, banderowcami, nazistami. Ograniczone horyzonty są dobrym paliwem dla reżimu Putina.
Przechwycone rozmowy zestawione są z sugestywnymi obrazami zniszczonych wsi, miasteczek i miast, zburzonych budynków i mostów, spalonych pojazdów. W rosyjskim betonie są tylko pojedyncze wyrwy, które nie rozszczelniają systemu – np. rosyjski żołnierz przekonuje, by nie wierzyć telewizyjnym przekazom, a żona innego sugeruje, że Moskwa, decydując się na atak na Ukrainę, podjęła fatalną decyzję.
Publikujemy oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji warszawskiej.
W związku opublikowaniem materiałów zrealizowanych w jednym z kościołów Archidiecezji Warszawskiej, w Secyminie, zawierających treści i symbole w oczywisty sposób sprzeczne z charakterem miejsca świętego, budzące skojarzenia bluźniercze oraz naruszające szacunek należny przestrzeni sakralnej, w tym ołtarzowi (kan. 1210, 1211, 1239 § 1 KPK), informujemy, że:
Sędzia federalny zdecydował, że niektóre szkoły publiczne w Teksasie muszą do grudnia zdjąć plakaty z dziesięcioma przykazaniami i orzekł, że prawo stanowe nakazujące ich wywieszanie w placówkach edukacyjnych narusza konstytucję USA.
Dziennik „Washington Post” podkreślił, że wtorkowa wstępna decyzja sędziego federalnego to zwycięstwo przeciwników przepisów wprowadzonych przez gubernatora wcześniej w tym roku.
Łaciński patriarcha Jerozolimy w rozmowie z mediami watykańskimi mówił o nadziei związanej z amerykańskim planem pokojowym – aby przełożył się on na rozwiązania dające „jaśniejsze perspektywy” oraz przyniósł ulgę palestyńskiej ludności Gazy. Kardynał wyraził także swój ból z powodu powtarzających się aktów przemocy ze strony osadników, które są wymierzone także w chrześcijan. Zachęcił również pielgrzymów do powrotu do Ziemi Świętej i podkreślił potrzebę wznowienia dialogu między przywódcami religijnymi judaizmu, islamu i chrześcijaństwa.
Dla Gazy, pozostającej nadal pod izraelskimi bombardowaniami, istotne jest, aby zmierzać do drugiej fazy planu Stanów Zjednoczonych, która ma doprowadzić do procesu politycznego na rzecz rozwiązania dwupaństwowego. ONZ, po przyjęciu rezolucji przez Radę Bezpieczeństwa, podkreśla konieczność przeprowadzenia „konkretnych i pilnych działań w terenie”. Konkretność ta będzie musiała się wyrazić w szeregu kroków, które – jak wielu ma nadzieję – mogą rzeczywiście stać się kluczowe dla Palestyńczyków wyczerpanych wojną i zniszczeniem. Kard. Pierbattista Pizzaballa w rozmowie z Vatican News wezwał społeczność międzynarodową do odwagi we wprowadzaniu rozwiązań, które przyniosą ulgę narodowi złamanemu po dwóch latach bombardowań, a teraz dodatkowo zmagającemu się z rozpoczynającą się zimą.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.