Reklama

Kościół

Psalmy spod Rzeszowa

Pomysł wydarzenia, którego pełna nazwa brzmi: Festiwal Psalmów Dawidowych „Honorując Sprawiedliwych i Ocalonych”, zrodził się ok. 2015 r., gdy kończyła się budowa Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej.

Niedziela Ogólnopolska 34/2025, str. 26-27

[ TEMATY ]

festiwal

Rzeszów

Archiwum Fundacji SOAR

Piotr Rubik

Piotr Rubik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z inicjatywy Bogdana Romaniuka, który o to przedsięwzięcie zabiegał, oraz z udziałem spokrewnionego z Ulmami Mateusza Szpytmy powołano Fundację im. Rodziny Ulmów SOAR. Na jej prezesa wybrano bp. Stanisława Jamrozka z Przemyśla. Nazwa fundacji nawiązuje do miasteczka Soar, w którym schronił się biblijny Lot ze swoją rodziną, gdy uciekali przed śmiercią w zniszczonej Sodomie.

Festiwal, którego pierwsza edycja miała miejsce w 2016 r., ma trzy cele: propagowanie życia i heroizmu rodziny Wiktorii i Józefa Ulmów oraz ich siedmiorga dzieci, w tym jednego nienarodzonego, zamordowanych 24 marca 1944 r. przez żandarmów niemieckich za udzielanie schronienia Żydom; propagowanie w świecie i upamiętnienie innych „Polskich Sprawiedliwych”; oraz muzyczne spotkanie chrześcijan i żydów, dla którego kanwą jest Księga Psalmów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dobrzy ludzie budują relacje

Wydarzenie nie zaistniałoby bez przychylności i wsparcia wielu dobrych ludzi, zaangażowanych w budowanie relacji między chrześcijanami i żydami – ze strony Kościoła (archidiecezji przemyskiej i diecezji rzeszowskiej), z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, Miasta i Gminy Kolbuszowa, powiatu kolbuszowskiego, innych samorządów, prywatnych sponsorów, a także dzięki wytężonej pracy całego zespołu ludzi pracujących w fundacji i wokół niej.

Reklama

Projekt ewoluował. Początkowo brali w nim udział jedynie artyści polscy, którzy w swoim repertuarze mieli psalmy, m.in. Małgorzata Hutek. Od trzeciej edycji do grona wykonawców dołączyli wybitni kantorzy żydowscy z Nowego Jorku w USA i z Izraela, m.in. słynny Joseph Malowany, wykonujący psalmy i tradycyjny śpiew chasydzki.

Pierwsze koncerty odbywały się w przestrzeni zamkniętej, w kościołach czy w Filharmonii Podkarpackiej, jednak od paru lat festiwal korzysta z przyjaznej przestrzeni stadionu miejskiego w Kolbuszowej. Festiwal zdecydowanie zyskał na wartości artystycznej, gdy wokalistów wsparli: orkiestra symfoniczna, chór czy ośmioosobowy band. Sceneria, nagłośnienie i atmosfera są fantastyczne, pogoda na ogół dopisuje, podobnie jak publiczność. Podczas koncertu 10., jubileuszowej edycji festiwalu, 24 sierpnia, organizatorzy spodziewają się ok. 10 tys. widzów. W tym roku ambasadorem tego wyjątkowego wydarzenia artystycznego została Irena Santor. Koncert poprowadzą Magdalena Wolińska-Riedi i Grzegorz Boratyn.

Tworzywo i wykonawcy

Interesujący jest sposób artystycznego „budowania” festiwalu. Jak zaznaczył Bogdan Romaniuk, obecnie dyrektor tego przedsięwzięcia, każdego roku festiwalowe „Psalmy...” dopełnione są dodatkowo wartościującym określeniem, nawiązującym do miłości, miłosierdzia, pokoju, przebaczenia, pojednania, dziękczynienia, nadziei itd. W roku ubiegłym były to „Psalmy pokoju – modlitwa o pokój”, a w tym roku będą „Psalmy pokoju i nadziei” – co jest nawiązaniem do przesłania trwającego właśnie Roku Jubileuszowego 2025.

Reklama

W tak zakreślonej przestrzeni rolą artystów jest stworzenie tekstów do utworów wywodzących wskazane wartości z Księgi Psalmów. Chętnie mierzą się z tym wyzwaniem m.in. Jerzy Łysiński, Michał Zabłocki, bracia Golcowie, Zbigniew Książek czy – szczególnie w tym roku – Iwona Waksmundzka. Później przychodzi czas na komponowanie muzyki, czego i w minionych latach, i w tym roku podejmują się m.in.: Michał Lorenc, Piotr Rubik, Bartek Gliniak, Michał Jurkiewicz (który jest również dyrektorem artystycznym festiwalu) czy Robert Janson.

Gdy „tworzywo” nabierze artystycznych kształtów, przejmują je uznani wykonawcy, ze strony polskiej to m.in.: Małgorzata Markiewicz, Izabela Szafrańska, Barbara Giewont, Halina Mlynkova, Andrzej Lampert, Grzegorz Wilk, Grzegorz Kupczyk, Kuba Badach, Golec uOrkiestra, a w tym roku także: Natasza Urbańska, Edyta Piasecka, Kasia Moś, Piotr Cugowski, Krzysztof Iwaneczko; ze strony żydowskiej to m.in.: wspomniany już Joseph Malowany, Avraham Fried, Menachem Bristowski – najbardziej znany izraelski pianista akompaniator, Yaakov i Shulem Lemmer, Symcha Keller; inni wokaliści zagraniczni: Ilaria Della Bidia z Włoch, Ricky Lion z Konga, Marysia Karakevych z Ukrainy. W 2022 r. wystąpiła ukraińska Kalush Orchestra, która kilka miesięcy wcześniej zwyciężyła w 66. Konkursie Piosenki Eurowizji.

O „Polskich Sprawiedliwych” w świecie

W ciągu dekady festiwal zyskał olbrzymi potencjał artystyczny. Może być prezentowany w największych i najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata. Tak naprawdę to się już dzieje, bo trzykrotnie był on prezentowany w Rzymie, a właściwie w Watykanie – w słynnym Auditorium Conciliazione – na zaproszenie papieża Franciszka, który po koncercie zawsze spotykał się z artystami. W 2019 r. Festiwal Psalmów Dawidowych zawitał do Teatru Narodowego w Jerozolimie. Planowany jest również występ w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Nie do przecenienia są takie aspekty, jak wymowa religijna festiwalu czy przekaz prawdy historycznej o postawie Polaków wobec Żydów w czasie II wojny światowej (ze szczególnym uwzględnieniem roli i dokonań „Polskich Sprawiedliwych”).

„Przez ten projekt – podkreśla Bogdan Romaniuk – corocznie do kilku tysięcy ludzi dociera prawda o Bogu, o historii zbawienia, o miłości, przebaczeniu, nadziei, budowaniu wartościowych relacji międzyludzkich w myśl Psalmu 100. z Księgi Psalmów.

2025-08-19 21:27

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczysta inauguracja

Niedziela szczecińsko-kamieńska 29/2014

[ TEMATY ]

festiwal

BŁAŻEJ BUBNOWICZ

Kamieńskie organy

Kamieńskie organy
W dniu 23 czerwca 1964 r. szczeciński organista Rudolf Rożek zasiadł przy kontuarze organowym w katedrze kamieńskiej, zaś Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej ze swoim założycielm i dyrygentem Janem Szyrockim stanął w transepcie kościoła. Rozpoczął się pierwszy z cyklu sześciu letnich koncertów organowo-kameralnych. Cykl ten był czymś w rodzaju preludium do wielkiego dzieła, jakim od następnego lata stały się coroczne Międzynarodowe Fetiwale Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. 20 czerwca 2014 r. wybitny wirtuoz Józef Serafin zasiadł przy zmienionym kilka lat temu kontuarze organowyn w katedrze kamieńskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zajęła miejsce w transepcie świątyni, a za pulpitem dyrygenckim stanął Eugeniusz Kus. Rozpoczął się pierwszy koncert 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, podczas którego do grona wykonawców dołączyły się solistka Iwona Hossa – sopran oraz Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego. Na początku w imieniu metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi wystąpił ks. dr Zbigniew Woźniak, przypominając krótko dzieje kamieńskich organów, po czym zabrał głos przewodniczący komitetu organizacyjnego festiwalu burmistrz miasta Bronisław Grzegorz Karpiński, mówiąc o szczególnym znaczeniu roku 2014 dla Kamienia Pomorskiego – 740-lecie nadania miastu praw miejskich, 55-lecie Uzdrowiska Kamień Pomorski, otwarcie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia i złoty jubileusz festiwalu. A potem zabrzmiała muzyka. Najpierw były to dwa utwory na organy solo różnej proweniencji – poważna Jutrznia Mariana Sawy, zmarłego w 2005 r. organisty, kompozytora i pedagoga, oraz pogodna Fantazja G-dur Johanna Sebastiana Bacha. Solista, operując nienaganną techniką, umiejętnie wydobył właściwości stylistycznie obydwu utworów. Prawdziwym majstersztykiem wykonawczym okazał się Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły Francisa Poulenca. W tym efektownym 20-minutowym utworze o wręcz kalejdoskopowej zmienności nastrojów podziwiało się idealną synchronizację pomiędzy solistą a zespołem tak bardzo oddalonymi od siebie, nad czym niezawododnie czuwał dyrygent. Drugą częścią inaugurującego koncertu wypełniło w całości prawykonanie wokalno-instrumentalnego utworu „Stabat Mater” znanego szczecińskiego kompozytora Janusza Stalmierskiego. W tej szeroko rozbudowanej 5-częściowej quasi kantacie skomponowanej specjalnie na jubileusz festiwalu ukazał on sugestywnie bolesny dramat Matki współcierpiącej z ukrzyżowanym Synem. Do silnego wrażenia, jakie wywarło dzieło, niewątpliwie przyczynił się wysoki kunszt wszystkich uczestników jego wykonania – solistki oraz zespołów chóralnego i orkiestrowego. Poszczególnie pozycje programu kompetetnie i interesująco zapowiadał Andrzej Wątorski. A publiczność zgromadzona w nadkomplecie w katedrze dlugotrwałą owacją dziękowała wszystkim artystom za ucztę duchową, jaką stanowił uroczysty koncert, otwierający jubileuszowy sezon. Koncert ten był, oczywiście, głównym punktem inauguracji festiwalu, został on wszakże poprzedzony dwoma wydarzeniami. Pierwsze, to wzruszające spotkanie dawnych i obecnych twórców festiwali – artystów i działaczy z Rudolfem Rożkiem i Zbigniewem Pawlickim na czele. Osoby szczególnie zasłużone zostały wyróźnione – obdarowane Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego, a także pięknym pamiątkowym medalem. Drugim wydarzeniem był wernisaż wystawy „50 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim” w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Świętej Rodziny

[ TEMATY ]

nowenna

Święta Rodzina

Agata Kowalska

Nowenna przed świętem Świętej Rodziny do odmawiania w grudniu lub w dowolnym terminie.

W liście Episkopatu Polski do wiernych z 23.10.1968 r. czytamy: „Dziś ma miejsce święto przedziwne; nie święto Pańskie ani Matki Najświętszej, ani jednego ze świętych, ale święto Rodziny. O niej teraz usłyszymy w tekstach Mszy świętej, o niej dziś mówi cała liturgia Kościoła. Jest to święto Najświętszej Rodziny – ale jednocześnie święto każdej rodziny. Bo słowo «rodzina» jest imieniem wspólnym Najświętszej Rodziny z Nazaretu i każdej rodziny. Każda też rodzina, podobnie jak Rodzina Nazaretańska, jest pomysłem Ojca niebieskiego i do każdej zaprosił się na stałe Syn Boży. Każda rodzina pochodzi od Boga i do Boga prowadzi”.
CZYTAJ DALEJ

Pasterka na Wawelu

2025-12-25 21:24

Biuro Prasowe AK

- Światłość tej nocy jest ogromna. Ona nam pokazuje wszystkie nasze fałszywe nadzieje, które są oparte na sile, na przemocy, na władzy, na znaczeniu. Tymczasem to, co jest skuteczne, to, co rzeczywiście wprowadza pokój w świecie między nami, to jest łagodność, to jest pokora, to jest uniżenie, to jest pokój na poziomie serca - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

Na początku homilii kardynał przytoczył słowa proroka Izajasza: „Naród kroczący w ciemnościach ujrzał światłość wielką”. – O jakich ciemnościach mówi Izajasz? – zapytał i podał konkretną odpowiedź: pierwszą ciemnością była wojna. – Wojna zawsze jest ciemnością, jest dramatem. Nikt nas nie musi o tym przekonywać. Codziennie modlimy się o pokój – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję