Rok 2025 zapisał się w historii diecezji kieleckiej wyjątkowo. Obfitował w liczne wydarzenia religijne, które zgromadziły tysiące wiernych i na nowo rozpaliły w ich sercach ducha wiary.
Pielgrzymki, uroczystości jubileuszowe, peregrynacje oraz spotkania formacyjne i modlitewne tworzyły wspólny rytm życia diecezji, stając się dla wielu nie tylko okazją do świętowania, lecz także do duchowej odnowy. Był to czas, w którym Kościół kielecki jeszcze mocniej doświadczył swojej jedności, żywotności i obecności Boga pośród codziennych spraw.
Wejście na drogę nawrócenia i odnowy
W jedności z Kościołem powszechnym diecezja kielecka włączyła się w świętowanie jubileuszu pod hasłem: „Pielgrzymi Nadziei”, wchodząc w czas łaski, odnowy duchowej i pogłębionej refleksji nad wiarą. Uroczysta inauguracja odbyła się podczas Mszy św. sprawowanej w katedrze kieleckiej, do której procesyjnie – z kościoła Trójcy Świętej – przeszły rzesze wiernych i kapłanów. Bp Jan Piotrowski uroczyście otworzył Drzwi Święte, symbolicznie zapraszając wszystkich do wejścia na drogę nawrócenia i duchowej odnowy.
Nowenna przed świętem Świętej Rodziny do odmawiania w grudniu lub w dowolnym terminie.
W liście Episkopatu Polski do wiernych z 23.10.1968 r. czytamy: „Dziś ma miejsce święto przedziwne; nie święto Pańskie ani Matki Najświętszej, ani jednego ze świętych, ale święto Rodziny. O niej teraz usłyszymy w tekstach Mszy świętej, o niej dziś mówi cała liturgia Kościoła. Jest to święto Najświętszej Rodziny – ale jednocześnie święto każdej rodziny. Bo słowo «rodzina» jest imieniem wspólnym Najświętszej Rodziny z Nazaretu i każdej rodziny. Każda też rodzina, podobnie jak Rodzina Nazaretańska, jest pomysłem Ojca niebieskiego i do każdej zaprosił się na stałe Syn Boży. Każda rodzina pochodzi od Boga i do Boga prowadzi”.
Czym była pełnia czasu, w której urodził się Jezus? Czy powtórne przyjście Chrystusa, czyli paruzja, również odbędzie się w jakiejś „pełni”? Ojcowie Kościoła mówili aż o czterech przyjściach Boga - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Józef Naumowicz, patrolog, autor znanych książek o Bożym Narodzeniu.
Czym są wspomniane cztery przyjścia Boga? Ks. prof. Naumowicz wyjaśnia: pierwsze to obecność Boga w świecie od momentu stworzenia. Drugie to wydarzenia w Betlejem, kiedy pojawił się On na świecie jako bezradne, bezbronne dziecko. Czwarte przyjście to paruzja, gdy Chrystus objawi się w pełni i chwale, gdy jasno zobaczymy, czym jest Boża obecność. Między drugim a czwartym przyjściem jest jednak „medius adventus”, czyli „przychodzenie środkowe”. Jezus przychodzi do nas teraz: w swoim słowie, w sakramentach, w miłości. Słowo „adwent” oznacza bowiem nie tyle oczekiwanie, ile właśnie przychodzenie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.