Reklama

Wiara

W Roku Miłosierdzia pracujmy nad mową

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież Franciszek w bulli "Misericordiae vultus" zauważa, że rozpoczęty Nadzwyczajny Rok Miłosierdzia jest dobrą okazją do tego, aby na nowo przemyśleć uczynki miłosierne względem duszy i ciała. Potrzeba bowiem „wyobraźni miłosierdzia” - o której pisał św. Jan Paweł II w liście "Novo millennio ineunte" (06.01.2001, nr 49-53) - która pomaga odczytać nowe wyzwania/problemy jakie niesie współczesny świat i odnaleźć sposoby zaradzania im w duchu współczującej i twórczej miłości, pochylającej się nad rożnymi postaciami ubóstwa i to nie tylko materialnego, ale także intelektualnego, moralnego oraz duchowego. W tym kontekście słuszne wydaje się być spostrzeżenie, że wielkim problemem współczesnego człowieka jest „choroba języka” - nadmiar nieprawdziwych i krzywdzących słów.

Wszechogarniające kłamstwo - chory język

Łatwy dostęp do różnorodnych mass mediów i komunikatorów oraz niczym nie skrepowana wolność, przybierająca postać anarchii, sprawiają, że złe, kłamliwe słowa błyskawicznie docierają do wszystkich zakątków ziemi. Mowa zamiast budować wspólnotę (komunikacja służy tworzeniu porozumieniu i komunii), staje się narzędziem wielopostaciowego kłamstwa i wzajemnego poniżania oraz agresji. Wydaje się, że kłamstwo jako świadome i celowe wprowadzanie w błąd drugiego odnośnie prawdy, zawładnęło słowem współczesnego człowieka. Przybiera ono różne postacie i jawi się jako: zatajenie prawdy, przemilczanie, obłuda, hipokryzja, nieszczerość, przewrotność, pochlebstwo, zdrada, krzywoprzysięstwo, szyderstwo, potwarz, podstęp, krętactwo, intryga, oszczerstwo, plotka itd. Dla wielu, kłamstwo stało się metodą życia i działania. Ta sytuacja jest niebezpieczna zarówno dla poszczególnego człowieka, jak i całych społeczeństw. Sprzyja ona degeneracji narodu, państwa i demokracji. Dlatego domaga się pilnego i systemowego rozwiązania.

„Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu”

Św. Jan Paweł II przypominając przesłanie Dekalogu podczas IV pielgrzymki do Ojczyzny, uczył w Olsztynie, dnia 6 czerwca 1991 r., do czego zobowiązuje przykazanie „Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu”. Mówił wówczas, że: „niewiele daje wolność mówienia, jeśli słowo wypowiadane nie jest wolne. Jeśli jest spętane egocentryzmem, kłamstwem, podstępem, może nawet nienawiścią lub pogardą dla innych [...]. Każdy podstęp wobec drugiego człowieka, każda skłonność do używania osoby ludzkiej w charakterze narzędzia, każde używanie słów po to, aby wpływać na innych swoim zagubieniem moralnym, swoim wewnętrznym nieporządkiem - wprowadza w życie społeczne atmosferę kłamstwa [...]. Całe ludzkie bytowanie jest jakimś wielkim trybunałem. Ludzie słuchają, ludzie słyszą i albo dociera do nich prawda, albo też nie [...]. Więc jest szczególna odpowiedzialność za słowa, które się wypowiada, bo one mają moc świadectwa: albo świadczą o prawdzie, albo są dla człowieka dobrem, albo też nie świadczą o prawdzie, są jej zaprzeczeniem i wtedy są dla człowieka złem, chociaż mogą być tak podawane, tak preparowane, ażeby robić wrażenie, że są dobrem”.

Papież w przywołanym przemówieniu podkreślał doniosłość tego zagadnienia, zauważając, że „Chrystus był bardzo na to wrażliwy. Chrystus bardzo nas przestrzegał przed tym […]. Jeżeli czytamy Ewangelię, jeżeli ją wciąż czytamy i wciąż nad nią myślimy, to uświadamiamy sobie, że ta sprawa między prawdą a kłamstwem, między świadectwem prawdy, świadkami prawdy a ojcem kłamstwa, jest jakąś sprawą pierworodną i podstawową. Człowiek jest wolny, człowiek jest wolny także, ażeby mówić nieprawdę. Ale nie jest naprawdę wolny, jeżeli nie mówi prawdy. Chrystus daje na to jasną odpowiedź: «Prawda was wyzwoli». Życie ludzkie jest więc także dążeniem do wolności przez prawdę”.

„Nie sądźcie, a nie będziecie sądzeni, nie potępiajcie, a nie będziecie potępieni” (Łk 6, 37)

Papież Franciszek w przeżywanym Nadzwyczajnym Roku Miłosierdzia, stawia walkę z wielopostaciowym kłamstwem jako jedno z priorytetowych zadań. Umieszcza ją w kontekście uczynków miłosiernych, co w myśli św. Faustyny Kowalskiej prowadziłoby do troski o „miłosierny język”. Franciszek przypominając nauczanie Jezusa, aby nie sądzić i aby nie potępiać, napisał w bulli "Misericordiae vultus", że „jeśli nie chce się zostać osądzonym przez Boga, nie powinno się stawać sędzią swego brata. Ludzie bowiem z ich osądem zatrzymują się zwykle na tym, co zewnętrzne, podczas gdy Bóg patrzy na to, co w środku. Jakież zło czynią słowa, które są spowodowane uczuciami zazdrości i zawiści! Mówić źle o bracie, gdy jest nieobecny, jest równoznaczne przedstawieniu go w złym świetle, szkodzeniu jego reputacji i pozostawieniu go na łaskę i niełaskę plotek. Nie sądzić i nie potępiać znaczy również, pozytywnie rzecz ujmując, umieć dostrzec dobro, które jest w każdej osobie i nie pozwolić na to, aby cierpiała ona z powodu naszego częściowego osądzenia i naszej zarozumiałej znajomości wszystkiego”.

Wykąpmy nasze słowa w prawdzie i milczeniu

Nadzwyczajny Rok Miłosierdzia jest nam podarowany między innymi po to, abyśmy każdy z osobna i wszyscy razem jako społeczeństwo rozpoczęli wielką pracę nad uzdrawianiem mowy/języka. Rabindranath Tagore - indyjski poeta, laureat literackiej nagrody Nobla z 1913 r. - apelował do współczesnego sobie człowieka: „jesteś okryty pyłem martwych słów. Wykąp swą duszę w milczeniu”. Słowa te i dzisiaj są aktualne i wysoce pożądane. Rozpoczynając wielką pracę nad mową, do której zaprasza Franciszek, modlimy się słowami św. Faustyny Kowalskiej: „Dopomóż mi Panie, aby mój język był miłosierny, bym nigdy nie mówił ujemnie o bliźnich, ale dla każdego miał słowo pociechy i przebaczenia”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-01-03 15:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nadzieja świata, ocalenie człowieka

Człowiek potrzebuje Bożego Miłosierdzia bardziej niż czegokolwiek na świecie, bo powołani do przyjaźni z Bogiem, tylko w Nim możemy znaleźć pełne szczęście. Jak bardzo dzisiejszy świat potrzebuje Bożego Miłosierdzia!

Na wszystkich kontynentach z głębin ludzkiego cierpienia zdaje się wznosić wołanie o miłosierdzie. Tam, gdzie panują nienawiść i chęć odwetu, gdzie wojna przynosi ból i śmierć niewinnych, potrzeba łaski miłosierdzia, które koi ludzkie umysły i serca i rodzi pokój. Gdzie brak szacunku dla życia i godności człowieka, potrzeba miłosiernej miłości Boga, w której świetle odsłania się niewypowiedziana wartość każdego ludzkiego istnienia. Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy – można powiedzieć, że człowiek, świat cały wzdycha i pragnie Bożej miłości. Kiedy więc staję przed misterium Bożego Miłosierdzia i próbuję kontemplować tajemnice Boże, to zawsze czuję moją ludzką małość w pojmowaniu tego, co niepojęte przez żaden umysł ludzki czy anielski, a co będzie przedmiotem szczęśliwej kontemplacji w wieczności nieba. Moja małość wobec Bożego Miłosierdzia tym bardziej winna mnie obligować do ciągłego zbliżania się do miłości Bożej i jej uwielbiania moim życiem... bo chociaż majestat miłości Bożej jest nie do wypowiedzenia żadnym językiem filozofii czy teologii, to jest do przyjęcia wiarą i do stałego kontemplowania życiem w Jezusie Chrystusie. Bóg jest odwieczną miłością, a w relacji do stworzenia jest miłosierny – jest to tak wielka rzeczywistość miłości miłosiernej, że gdybyśmy wiedzieli, jak bardzo Bóg nas kocha, tobyśmy płakali ze szczęścia. Bóg od początku otacza miłością miłosierną całe stworzenie, nawet grzech pierworodny ludzi i utrata raju nie zmniejszyły miłości miłosiernej Boga dla stworzenia, ale jeszcze bardziej miłosierdzie Boże zostało światu okazane... Prawda o miłosierdziu Boga została objawiona już w Starym Testamencie, szczególnie w dziejach narodu wybranego, znalazła zaś pełnię objawienia w osobie Jezusa Chrystusa. Dopiero Chrystus bowiem w pełni objawia ludziom tajemnicę Boga, który jest bogaty w miłosierdzie, bo tak Bóg umiłował świat, że Syna swego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne.

CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba nagrodzili w Licheniu najlepsze programy i wybrali nowe władze

2024-05-20 12:56

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Justyna Zacharek / Biuro Prasowe Licheń

W Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Licheniu odbyła się XIV Konwencja Stanowa polskich Rycerzy Kolumba. Doroczne spotkanie członków męskiej wspólnoty odbyło się pod hasłem nawiązującym do słów z encykliki św. Jana Pawła II Evangelium Vitae (39): „Bóg jedynym Panem życia”.

W czasie tegorocznego uroczystego spotkania Rycerzy z całej Polski wyróżniono najlepsze rady – wspólnoty lokalne działające przy parafiach – oraz ich tegoroczne dzieła. Specjalną nagrodą za działalność odznaczono wspólnotę Rycerzy z Jastrowia (diecezja koszalińsko-kołobrzeska), którzy od chwili powstania w 2020 roku regularnie niosą pomoc miejscowemu zgromadzeniu Sióstr Opatrzności Bożej, a także grupę Rycerzy z Tomaszowa Lubelskiego, która zorganizowała festyn parafialny połączony z Marszem dla Życia i wystawą pro-life. Pozostałe nagrody otrzymali także Rycerze z Wrocławia za promocję Zakonu na antenie Radia Maryja i Telewizji Trwam w czasie niedawnego wydarzenia, a także rada Rycerzy z Ostrowi Mazowieckiej za zorganizowanie festynu rodzinnego w swojej parafii.

CZYTAJ DALEJ

Trudne ciąże. Jak Kościół pomaga kobietom?

2024-05-21 13:09

[ TEMATY ]

Caritas

fundacja

ciąża

samotna mama

Adobe Stock

Kościół oferuje stałe wsparcie dla kobiet w kryzysie. Jest to pomoc materialna, medyczna, psychologiczna, rozwojowa, prawna, czy duszpasterska. W instytucjach powstałych z inspiracji chrześcijańskiej każda kobieta, która nie planowała ciąży i waha się przed dokonaniem aborcji, czy kobieta w trudnej ciąży, matka dziecka niepełnosprawnego czy jej rodzina, otrzyma potrzebne wsparcie.

Trudne ciąże

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję