Reklama

Kościół

Znaki święte w Kościele

Serce

[ TEMATY ]

serce

Znaki w kościele

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Serce człowieka powszechnie uważa się za siedzibę uczuć, a nawet wszystkich zdolności duchowych. W przeciwieństwie do tego, co zewnętrzne, serce symbolizuje wewnętrzną stronę człowieka. Takie przekonanie mieli już Egipcjanie, którzy mumii oddawali serce, wierząc, że w ten sposób zapewniają życie po śmierci. Podobne przekonanie pielęgnowali również starożytni Grecy i Rzymianie.
Pismo Święte przeniknięte jest symboliką serca, zwłaszcza psalmy. Serce w Biblii oznacza człowieka wewnętrznego. Prorok Samuel słyszy pouczenie przed wyborem Dawida na króla: „Człowiek patrzy na to, co widoczne dla oczu. Bóg natomiast na serce człowieka” (por. 1 Sm 16, 7), Chrystus to potwierdza: „Bóg zna wasze serca” (Łk 16, 15). W sercu bowiem znajduje się źródło i siedziba życia moralnego i religijnego. Św. Paweł zwraca uwagę na głębię serca ludzkiego zdolnego do wielkiej miłości; serca odkupionego i przemienionego przez Chrystusa, w którym spotykają się umiejętność słuchania i łaska, „ponieważ miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który został nam dany” (Rz 5,5). „Dobry człowiek – poucza Pan Jezus – z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro [...]. Bo z obfitości serca mówią jego usta” (Łk 6, 45). W mowie pożegnalnej z Apostołami Jezus wlewa w nich otuchę: „Niech się nie trwoży serce wasze, ani się lęka” (J 14, 27). Biblijna symbolika serca ma swe ukoronowanie w realnym przebiciu włócznią żołnierza Serca Pana Jezusa na Krzyżu. Spełniły się przepowiednie, że serce Mesjasza dozna największego poniżenia i śmierci (Ps 22, 15; 69, 21). Prorocy przepowiadali również, że po kaźni dozna radości (Ps 16, 9). Ojcowie Kościoła pielęgnowali przekonanie, że z otwartego boku Zbawiciela narodził się Kościół. „Serce Jezusa, bardziej niż wszystkie pozostałe członki Jego ciała jest naturalnym znakiem i symbolem Jego nieskończonej miłości do rodzaju ludzkiego” – pisał w encyklice „O kulcie Najświętszego Serca Jezusa” papież Pius XII.
Gdy rozwijało się nabożeństwo do Męki Pańskiej, rozważano też mękę z powodu największych pięciu ran Zbawiciela (od XV wieku). Przed takim wizerunkiem Chrystusa modliła się św. Maria Małgorzata Alacoque (ok. 1674 r.). Jej objawienia przyczyniły się do rozpowszechnienia wizerunku Pana Jezusa z przebitym sercem. Na obrazach pokazujących miłość Chrystusa do człowieka jaśniejące Serce Zbawiciela otoczone jest cierniową koroną. Podobnie malowany jest obraz Serca Niepokalanej Matki Zbawiciela, ponieważ współcierpiała ze swoim Synem. Przeżywała z Nim wszystkie cierpienia. „Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu” (Łk 2, 19), zgodnie z przepowiednią Symeona „A Twoją duszę miecz przeniknie” (Łk 2, 35). Niepokalane Serce Maryi w ikonografii otoczone jest wieńcem róż.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolory w liturgii: zieleń i fiolet

[ TEMATY ]

Znaki w kościele

Karol Porwich/Niedziela

Kolor fioletowy w dawnych latach łączono z purpurą, którą ubierano się na znak zamożności i wyróżnienia, np. królewskiego. Jeśli chodzi o szaty liturgiczne, kolor fioletowy używany jest w okolicznościach pokutnych i zadośćuczynienia. Jest to przede wszystkim czas Adwentu i Wielkiego Postu. Wchodząc głębiej w znaczenie barwy fioletowej w liturgii, trzeba mieć na uwadze spostrzeżenie, że powstaje ona przy zmieszaniu błękitu i czerwieni. Obrazuje więc w pewnym sensie pomieszanie pierwiastka duchowego, który oznacza błękit, z elementem ziemskim, zmysłowym. Tak więc kolor fioletowy ukazuje wzajemne powiązanie między niebem i ziemią, między duchem i zmysłami, między tym, co boskie i tym, co ludzkie. W takim znaczeniu fiolet jest właściwym kolorem symbolizującym wcielenie Syna Bożego. Chrystus Bóg-Człowiek stronę ludzką podniósł do godności Boskiej, a Bóg tę dobrą stronę człowieka przyjmuje i uszlachetnia. Tak można rozumieć symbolikę koloru fioletowego szat w liturgii pogrzebowej i Mszy św. odprawianej za zmarłych.
CZYTAJ DALEJ

Arcydzieło moralności

Dialog świętej z sędzią przed jej śmiercią męczeńską nazywany jest arcydziełem nauki moralnej.

Święta Łucja pochodziła z Syrakuz na Sycylii. W Żywotach Świętych z 1937 r. czytamy: „Była ona jedynaczką bogatej, chrześcijańskiej wdowy Eutychii z Syrakuz i otrzymała od niej staranne wychowanie”. Łucja była przeznaczona dla pewnego młodzieńca z niemniej szlachetnej rodziny. Kiedy jednak udała się z pielgrzymką na grób św. Agaty do pobliskiej Katanii, aby uprosić zdrowie dla swojej matki, miała się jej ukazać sama św. Agata i przepowiedzieć śmierć męczeńską. Łucja usłyszała wówczas: „Siostro Łucjo, czemuż domagasz się ode mnie tego, co sama wyświadczyć możesz swej matce? Wiara twoja pomogła ci, ponieważ Eutychia już odzyskała zdrowie. Przez ciebie zasłyną Syrakuzy, gdyż dziewictwo jest miłym Chrystusowi mieszkaniem” (tamże). Łucja wróciła do Syrakuz i złożyła ślub dozgonnej czystości.
CZYTAJ DALEJ

Narastają ataki na obrońców życia przed placówką aborcyjną AboTak w Warszawie

2025-12-13 20:16

[ TEMATY ]

aborcja

Fundacja Życie i Rodzina

O sprawie poinformowała Fundacja Życie i Rodzina. – Aborcyjny Dream Team szczuł i szczuł, aż w końcu są efekty.

W ostatnim czasie doszło do serii ataków na działaczy pro-life, którzy protestują przeciwko działalności tzw. przychodni aborcyjnej na ul. Wiejskiej – wskazuje w rozmowie z „Naszym Dziennikiem” Krzysztof Kasprzak z Fundacji Życie i Rodzina. Jak relacjonuje, podczas jednego z ataków kobieta podeszła z wiaderkiem i wylała bliżej niezidentyfikowaną lepką ciecz na wolontariuszy. – Została zatrzymana przez policję, ale… bardzo szybko zwolniona! Natomiast mężczyzna, który był z tą kobietą, pobił pikietujące dziewczyny – wybrał moment ataku, kiedy były same, bez chłopaków w pobliżu. Jedną popchnął, drugą uderzył w twarz i rozbił jej wargę. Inny mężczyzna wparował w zgromadzenie, przewrócił stolik i niszczył sprzęt – wylicza Krzysztof Kasprzak. – Mamy do czynienia z bezprawiem w AboTaku i bezprawiem na ulicy – ocenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję