Reklama

Kultura

Berlinale: Złoty Niedźwiedź dla filmu "Fuocoammare"

Główną nagrodę – Złotego Niedźwiedzia - zakończonego 20 lutego w Berlinie 66. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego otrzymał film dokumentalny „Fuocoammare” (Fire at Sea)” w reżyserii Gianfranco Rosiego. Film opowiada o życiu rodziny włoskich rybaków oraz o uchodźcach z Afryki, zatrzymujących się w drodze do Europy na wyspie Lampedusa. Jednocześnie film ten został uhonorowany Nagrodę Ekumeniczną i filmową nagrodą Amnesty International.

[ TEMATY ]

film

Twitter.com

Kadr z filmu

Kadr z filmu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gianfranco Rosi skrzyżował w swoim dziele losy afrykańskich uchodźców z życiem włoskiej rodziny rybaków na wyspie Lampedusa. Uzasadniając przyznanie mu Nagrody Ekumenicznej jury podkreśliło 19 lutego, że „w przepełnionym poetyką filmie Rosi ukazuje dwa odrębne światy łącząc je poprzez osobę lekarza oraz motyw morza, które jednych żywi, a innych zabija”. Zdaniem Jury Ekumenicznego jest to „film, ukazujący nowe spojrzenie na katastrofę, film, który nie chce zaakceptować status quo”.

Nagrodę Ekumeniczną w sekcji Panorama otrzymał film "Les premiers, les derniers" (The First, the Last) belgijskiego reżysera Bouli Lannersa opowiadający o ucieczce niezwykłej zakochanej pary przed dwoma prześladowcami. W sekcji Forum jury wyróżniło dwa obrazy: „Barakah yoqabil Barakah (Barakah Meets Barakah) Mahmouda Sabbagh poruszający problem wartości wolności, roli kobiety w społeczeństwie oraz samorealizacji mimo ograniczeń kulturowych. Natomiast “Les Sauteurs (Those Who Jump)” reżyserów Abou Bakara Sidibe, Estephana Wagnera i Moritza Sieberta ukazuje dramat uchodźców widziany oczami młodego Afrykańczyka, który ma nadzieję, że uda mu się przedostać do Europy przez zasieki w Melilla, hiszpańskiej enklawie w północnej Afryce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jury Ekumeniczne wyróżnia twórców, którzy w swoich filmach mówią o ludzkich zachowaniach i świadectwach zgodnych z przesłaniem Ewangelii lub starających się uwrażliwić widza na wartości duchowe, ludzkie i społeczne. Od 1992 r. w skład wspólnego Jury Ekumenicznego na Berlinale wchodzą przedstawiciele międzynarodowego katolickiego Stowarzyszenia Komunikacji Społecznej SIGNIS i ewangelickiej Międzynarodowej Kościelnej Organizacji Filmowej „Interfilm”. Na czele sześcioosobowego jury ekumenicznego była w tym roku niemiecka fotografka Marisa Winter.

Główną nagrodę Jury Ekumeniczne przyznaje filmowi oficjalnie uczestniczącemu w Berlinale. Przyznawane są też dwa inne wyróżnienia po 2 500 euro za film z dziedziny „Panorama” oraz „Forum” z programu Międzynarodowego Forum Młodego Filmu.

Reklama

Fundatorami tych nagród są Konferencja Biskupów Niemieckich i Rada Kościołów Ewangelickich w Niemczech. Dotychczas Jury Ekumeniczne wyróżniło swoimi nagrodami i dyplomami ogółem 79 filmów. Niektóre z nich jak „Dead Man Walking” Tima Robbinsa, czy „Sophie Scholl” Marca Rothemunda, służą w pracy oświatowej Kościołów.

Pierwsze niezależne jury na Berlinale międzynarodowa katolicka organizacja filmowa SIGNIS – wtedy jeszcze jako OCIC – powołała już w 1954 r. Po przyłączeniu się do niego w 1963 r. ewangelickiej organizacji „Interfilm”, po rozmowach z ówczesnym szefem festiwalu, Moritzem de Hadelnem, postanowiono utworzyć wspólne jury, które od 1992 r. funkcjonuje jako Jury Ekumeniczne. Jak podkreśla katolicki biskup Gebhard Fürst, „Kościoły pragną swoją nagrodą wyróżniać produkcje filmowe, które pomagają czynić świat bardziej przyjaznym i sprawiedliwym i które na swój sposób realizują orędzie Jezusa z Nazaretu”.

Pierwszy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie odbył się w 1951 r. Jury festiwalu zawsze kładło szczególny nacisk na to, aby podczas festiwalu przedstawiane były filmy z całego świata. Do tej pory prestiżową nagrodę Złotego Niedźwiedzia otrzymały takie filmy, jak m.in. „Głową w mur” Fatiha Akina, „Cienka czerwona linia” Terrence’a Malicka, czy „W imię ojca” Jima Sheridana z rewelacyjną rolą Daniela Day-Lewisa.

Przewodniczącą tegorocznego jury była Meryl Streep. W jego składzie znalazła się polska reżyserka Małgorzata Szumowska. W głównym konkursie tegorocznego Berlinale o nagrody ubiegało się 18 filmów. We wszystkich kategoriach festiwalu uczestniczyło ponad 400 filmów.

2016-02-22 11:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miłość jest normalna

[ TEMATY ]

film

Materiał prasowy

„Cudowny chłopak. Biały ptak” to opowieść o odwadze bycia człowiekiem wbrew okolicznościom i małych gestach dobroci, które potrafią odmienić czyjeś życie.

Normalność?

CZYTAJ DALEJ

Święta Mama

Niedziela Ogólnopolska 17/2019, str. 12-13

[ TEMATY ]

św. Joanna Beretta Molla

Ewa Mika, Św. Joanna Beretta Molla /Archiwum parafii św. Antoniego w Toruniu

Jest przykładem dla matek, że życie dziecka jest darem. Niezależnie od wszystkiego.

Było to 25 lat temu, 24 kwietnia 1994 r., w piękny niedzielny poranek Plac św. Piotra od wczesnych godzin wypełniał się pielgrzymami, którzy pragnęli uczestniczyć w wyjątkowej uroczystości – ogłoszeniu matki rodziny błogosławioną. Wielu nie wiedziało, że wśród nich znajdował się 82-letni wówczas mąż Joanny Beretty Molli. Był skupiony, rozmodlony, wzruszony. Jego serce biło wdzięcznością wobec Boga, a także wobec Ojca Świętego Jana Pawła II. Zresztą często to podkreślał w prywatnej rozmowie. Twierdził, że wieczności mu nie starczy, by dziękować Panu Bogu za tak wspaniałą żonę. To pierwszy mąż w historii Kościoła, który doczekał wyniesienia do chwały ołtarzy swojej ukochanej małżonki. Dołączył do niej 3 kwietnia 2010 r., po 48 latach życia w samotności. Ten czas bez wspaniałej żony, matki ich dzieci, był dla niego okresem bardzo trudnym. Pozostawiona czwórka pociech wymagała od ojca wielkiej mobilizacji. Nauczony przez małżonkę, że w chwilach trudnych trzeba zwracać się do Bożej Opatrzności, czynił to każdego dnia. Wierząc w świętych obcowanie, prosił Joannę, by przychodziła mu z pomocą. Jak twierdził, wszystkie trudne sprawy zawsze się rozwiązywały.

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Wiosna organowa

2024-04-28 10:52

materiały prasowe

W archikatedrze lubelskiej rozpoczyna się kolejna edycja „Lubelskiej Wiosny Organowej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję