Tak wczesna pora obchodów Wigilii Paschalnej związana jest z obowiązującym od 1852 r. w bazylice Grobu Pańskiego „status quo", które reguluje korzystanie ze świętych dla chrześcijan miejsc w Ziemi Świętej. Świątynią opiekuje się sześć Kościołów chrześcijańskich, wśród nich katolicy. Stąd liturgia w Jerozolimie jest odprawiana jako pierwsza na świecie.
"W tym roku symbolika Wigilii Paschalnej jest ważniejsza niż kiedykolwiek" - powiedział po uroczystości abp Twal niemieckiej agencji katolickiej KNA. Podkreślił, że w "Wielkanoc przychodzi światło i nadzieja w pogrążony w ciemności świat, który pilnie potrzebuje nowej mentalności i nowego społeczeństwa".
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Z okazji Wielkanocy abp Twal skierował apel, w którym podkreśla, że "agonia Pana trwa nadal w ciele kościoła Bliskiego Wschodu i jego wiernych". "Wytrwajcie w nadziei" - zaapelował. Zwrócił uwagę, że trwa Droga Krzyżowa chrześcijan Bliskiego Wschodu naznaczona "ranami przemocy, prześladowań, wojen, okupacji wojskowej, politycznej niestabilności, brakiem bezpieczeństwa i ucieczką z domów i ziemi".
Reklama
Podkreślił, że wszyscy mieszkańcy Bliskiego Wschodu są przytłoczeni przemocą: Palestyńczycy i Izraelczycy, muzułmanie, żydzi i chrześcijanie. "Potępiamy wszelkie formy przemocy, niezależnie z jakiej strony ona pochodzi. Potępiamy okupację wojskową, mury, które dzielą i punkty kontrolne" - zaznaczył patriarcha przypominając, że "wszyscy jesteśmy dziećmi Boga i jako tacy powinniśmy się zachowywać".
W sposób szczególny wskazał na "drogę krzyżową" jaką obecnie przechodzą chrześcijanie w Syrii i Iraku. Zdaniem patriarchy ich Kalwaria to prześladowania, wojna, i ucieczka z ziemi i domów spowodowana działaniami Państwa Islamskiego.
Podkreślił, że nikt nie powinien zapominać o sytuacji irackich oraz syryjskich uchodźców. W Libanie i Jordanii są miliony ludzi, którzy uciekli z powodu wojny i przemocy Państwa islamskiego. Lokalny Kościół czyni wielkie wysiłki, aby otoczyć opieką tysiące uchodźców i ich rodziny. Otwarto dla nich kościoły, domy i szkoły. "Jesteśmy zmęczeni" - powiedział i zastrzegł, że miejscowy Kościół nie jest w stanie zrobić już nic więcej. Z niepokojem odniósł się do informacji, że Europa chce przed uchodźcami zamknąć swoje granice. Zwrócił uwagę, że w Jordanii 20 proc. jej mieszkańców to syryjscy i iraccy uchodźcy, a we Włoszech i Niemczech odsetek uchodźców jest zdecydowanie niższy niż przypadku tego małego kraju.
"Na krwawiące rany naszego Kościoła musimy odpowiedzieć balsamem przebaczenia, pojednania i akceptacji drugiego. Musimy trwać w nadziei. W tym pomoże nam bliskość Kościoła powszechnego i słowa Franciszka, który niestrudzenie przypomina o losie chrześcijan Bliskiego Wschodu" - zaznaczył patriarcha łaciński Jerozolimy.
Reklama
Od Wielkiego Czwartku w katolickich obchodach upamiętniających śmierć i zmartwychwstanie Jezusa biorą udział tysiące pielgrzymów. Ze względu na różne kalendarze i odmienne sposoby wyliczania daty Wielkanocy większość katolickich Kościołów Wschodnich i prawosławni będą obchodzili uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego 1 maja. Natomiast żydowskie święto Pesach rozpocznie się wieczerzą sederową wieczorem 22 kwietnia,
Zbudowana w czasach Konstantyna Bazylika Grobu Pańskiego została poświęcona w 336 roku. Po zniszczeniach w wiekach VII, XI i XIX kolejno ją odbudowywano i przebudowywano, w związku z czym obecnie jest to mieszanina kościołów, kaplic i dobudówek, upamiętniających różne wydarzenia biblijne.
Miejsce to stanowi obecnie wspólną własność sześciu Kościołów chrześcijańskich. Trzy z nich: franciszkanie (od 1333 r. jako katolicy), prawosławni Grecy (od 1757) i Ormianie, są współwłaścicielami głównych części Bazyliki, a ponadto mają tam własne pomieszczenia i kaplice. Na Kalwarii (Golgocie), miejscu ukrzyżowania Jezusa, są dwie kaplice: łacinników (franciszkanów) i Greków (prawosławnych). Kaplicą Grobu Świętego opiekują się katolicy, Grecy i Ormianie. Koptowie mają dwa pomieszczenia przy Bazylice i własną kapliczkę za Kaplicą Grobu Świętego. Najmniej uprawnień do korzystania z bazyliki mają wspólnoty syryjsko-jakobicka i etiopska.
Postanowienia w tej sprawie, tzw. „status quo”, obowiązują od 1852 r., ponieważ w przeszłości dochodziło do ciągłych konfliktów między wyznaniami na temat zarówno wystroju, jak i korzystania ze świątyni przez poszczególne wyznania.