Reklama

Kościół w przesłaniu Vaticanum II i nowego tysiąclecia (I)

Niedziela w Chicago 3/2004

Najstarsze wyobrażenie św. Piotra i św. Pawła

Najstarsze wyobrażenie św. Piotra i św. Pawła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jan Paweł II w swoim liście apostolskim Novo millennio ineunte ukazuje model Kościoła i charakter jego misji w nowym tysiącleciu chrześcijaństwa w kontekście historii ludzkości. Ten dokument, oparty na programie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, wskazuje na element rozwoju Kościoła w nawiązaniu do „pamięci przeszłości i przepowiadania przyszłości”. Znacząco nawiązuje on do wskazań Vaticanum II, który w myśli Ojca Świętego „był opatrznościowym wydarzeniem, poprzez które Kościół rozpoczął swoje bliższe przygotowanie do Jubileuszu drugiego Milenium”.

Kościół jako wydarzenie trwania i aktualizowania się w historii Zbawienia

Uwzględniając miniony czas od zakończenia Soboru Watykańskiego II, daje się zauważyć, że nauka Vaticanum II nie została jeszcze w pełnym swym wymiarze zinterpretowana i wkomponowana w życie Kościoła. Dostrzega to Papież, gdy mówi o konieczności zweryfikowania tego, co się dokonało, a co zostało pominięte z zakresu urzeczywistniania soborowych pouczeń. „Rachunek sumienia nie może pominąć (…) przyjęcia nauki Soboru - tego wielkiego daru Ducha, ofiarowanemu Kościołowi u schyłku drugiego tysiąclecia”. Wspomina o tym również Jan Paweł II w swoim przemówieniu z 27 lutego 2000 r. skierowanym do uczestników konferencji na temat realizacji nauczania powszechnego Soboru Watykańskiego II: „Obrady, które odbyliście w ostatnich dniach, ukazały wyraźnie, jak bardzo nauczanie soborowe jest obecne i jak skuteczne jest jego oddziaływanie w życiu Kościoła. Zapewne należy je coraz głębiej poznawać, ale konieczne jest, by w tym dążeniu nie zagubić autentycznego zamysłu Ojców Soborowych; przeciwnie, należy odkryć go na nowo, przezwyciężając interpretacje stronnicze i cząstkowe, które nie pozwalają w pełni wyrazić nowości soborowego orędzia”. W przemówieniu z 26 listopada 2000 r. z okazji Jubileuszu Apostolstwa Świeckich, Ojciec Święty uznaje, że „być chrześcijaninem nigdy nie było łatwo i nie jest też dzisiaj”. W tym kontekście zachęca, by „znów wziąć do ręki dokumenty Soboru Watykańskiego II, aby na nowo odkryć zawarte w nich wielkie bogactwo pouczeń doktrynalnych i duszpasterskich”. W przemówieniu na Anioł Pański tegoż samego dnia Papież wskazuje na wartość przesłania Vaticanum II: „Dzisiaj, na przełomie epok, lekcja Soboru Watykańskiego II wydaje się bardziej niż kiedykolwiek aktualna: dzisiejsza sytuacja wymaga bowiem, aby wasz udział w apostolstwie jako świeckich był coraz głębszy i szerszy. Uczcie się Soboru, pogłębiajcie wiedzę o nim, przyswajajcie sobie jego ducha i wskazania: znajdziecie w nim światło i moc, aby świadczyć o Ewangelii w każdej dziedzinie ludzkiego życia”.
Jan Paweł II już na początku swego listu apostolskiego Novo millennio ineunte powraca do refleksji nad Vaticanum II, jako nauczania dla przyszłości świata i historii chrześcijaństwa. Fakt zakorzenienia się Kościoła w czasie i przestrzeni jest dla niego znamiennym wydarzeniem trwania i urzeczywistniania się misji zbawczej w świecie zainicjowanej przez Chrystusa. Poprzez wniknięcie w jeszcze głębszą analizę poznania zdolności i możliwości czytania historii człowieka według teologii „znaków czasu” dochodzi się do poznania właściwego zamiaru zbawczego Boga, które realizuje się w historii ludzkości. To wielkie odkrycie historii zbawienia stanowi urzeczywistnianie się fundamentalnych zasad życia chrześcijańskiego i misji Kościoła w przyszłości aktualizującej się w teraźniejszości pod wpływem wydarzeń przeszłości.
Papież w Novo millennio ineunte wskazuje światu wartość pouczeń Vaticanum II w aspekcie ich realizacji w odniesieniu do ewolucji socjalnej świata w perspektywie trzeciego tysiąclecia. To papieskie przesłanie nawiązuje do Ewangelii, czego przykładem jest zawarte w nim wezwanie zapisane u św. Łukasza (5, 4): Duc in altum! Użycie tych słów na początku i na końcu listu apostolskiego Novo millennio ineunte podkreśla jakby kontynuację programu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 lokalizując to Jezusowe wezwanie w dzieje życia ludzkości, zarówno przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Duc in altum! Słowa te skierowane zostają do nas i wzywają nas, byśmy z wdzięcznością wspominali przeszłość, całym sercem przeżywali teraźniejszość i ufnie otwierali się na przyszłość: Jezus Chrystus wczoraj i dziś, ten sam także na wieki (Hbr 13, 8)”. Sformułowanie: „Duc in altum!” wskazuje na przyszłość, jednak nie jako jednoznacznie określoną, ale zawsze uobecniającą i urzeczywistniającą się w świadomości historycznej perspektywy zbawienia. Historia jest miejscem, w którym dokonuje się fakt zbawczy Boga Jezusa Chrystusa przyjmującego ludzkie ciało, by stać się człowiekiem. Historia jest miejscem, w którym wolna decyzja Boga spotyka się z wolnością człowieka. „Właśnie bowiem na płaszczyźnie historii Bóg zechciał zawrzeć przymierze z Izraelem i w ten sposób przygotować narodziny Syna z łona Maryi w pełni czasu (por. Ga 4, 4). W swojej tajemnicy boskiej i ludzkiej Chrystus stanowi fundament i centrum historii, jest jej sensem i ostatecznym celem”.
Zasadniczą myślą i sensem historii zbawienia rozważanej w Novo millennio ineunte jest aspekt przyszłości człowieka żyjącego w świecie różnych uwarunkowań i przeobrażającego się modelu życia. „Teraz winniśmy spojrzeć w przyszłość, wypłynąć na głębię, ufając słowu Chrystusa: Duc in altum!. (...) Dotychczasowe doświadczenia powinny wzbudzić nowe energie, nakłaniając nas, byśmy wyrazili entuzjazm w konkretnych przedsięwzięciach”. Realizacja tego programu postuluje „realne nawrócenie” w kontekście właściwego rozeznania: z „czynić”, by „być”, czy - i chyba bardziej, aby „być”, by „czynić”. Taki kierunek rozwoju nawrócenia uwzględnia wymiar odnowy i skonsolidowania w duchu harmonii zasad właściwego funkcjonowania Kościoła jako komunii. Mając to na względzie, Jan Paweł II sugeruje interpretacje Vaticanum II w perspektywie formacji, by „być na nowo chrześcijaninem”. Użycie określenia „czynić” znajduje swój oddźwięk w różnorodnym zestawieniu: „czynić ewangelizację”, „czynić katechezę” służącą odnowie poznanych i nie do końca niejednokrotnie zrozumianych prawd wiary. To w konsekwencji kryje echo „by czynić odnowę”. Tym samym „być chrześcijaninem” dotyczy nawrócenia każdego z osobna, co jest także i wskazaniem do odnowy instytucjonalnych form działania Kościoła, jako aktywność zarówno osób, jak i instytucji w dziele misyjno-pastoralnym Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świdnica. Palmowa procesja i pasyjna refleksja

2025-04-13 17:16

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

Niedziela Palmowa

Hubert Gościmski

Procesji z palmami przewodniczył bp Marek Mendyk

Procesji z palmami przewodniczył bp Marek Mendyk

Liturgia Niedzieli Męki Pańskiej rozpoczęła w najważniejszy czas w roku liturgicznego – Wielki Tydzień. W katedrze świdnickiej uroczystościom 13 kwietnia przewodniczył bp Marek Mendyk, który nie tylko celebrował Eucharystię, ale także wygłosił homilię, zachęcając wiernych do osobistej odpowiedzi na pytanie o tożsamość Chrystusa.

Uroczysta liturgia rozpoczęła się w głównej nawie świątyni, gdzie pasterz diecezji poświęcił przyniesione przez wiernych palmy. Po odczytaniu Ewangelii o wjeździe Jezusa do Jerozolimy, procesja liturgiczna ruszyła w stronę ołtarza. W czasie Mszy Świętej opis Męki Pańskiej odczytali alumni roku propedeutycznego wraz z diakonem Akselem Mizerą. A liturgię ubogacił katedralny chór Tactus Sonus.
CZYTAJ DALEJ

Czy Jezus wiedział, że będzie musiał umrzeć, kiedy wjeżdżał do Jerozolimy?

2025-04-12 20:50

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Figura Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy

Figura Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy

Wszyscy znamy opis wjazdu Jezusa do Jerozolimy, który szczegółowo przypominamy sobie w Niedzielę Palmową. Chrystus witany jak król palmowymi gałązkami, za chwilę będzie wyszydzany i wysyłany na śmierć. Czy Jezus miał świadomość, co go czeka?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy po raz trzynasty

2025-04-13 17:31

[ TEMATY ]

Częstochowa

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty

Jansa Góra

Karol Porwich

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Jeden zaczął na komarku po dziadku, inny na junaku po ojcu. Przyznają, że „z motoru się nie wyrasta”, trzeba jeździć bezpiecznie i cieszyć się życiem. Na Jasnej Górze odbył się 13. Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy zorganizowany przez Częstochowskie Towarzystwo Motocyklowe.

Idea zjazdów nawiązuje do tradycji przedwojennych regionu. To pierwsza grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Kolejna zjedzie 27 kwietnia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję