Reklama

Na Maryjnym szlaku (137)

„Abyś dzień święty święcił”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podlasie, które z pobożności słynie,
Wznosi Maryi wspaniałe świątynie.
I cała Polska do Matki się garnie,
By swoją bronić raczyła owczarnię.

Już od kilku dni przemierzamy Podlasie. Wędrując do dalekich sanktuariów, mam niezmiennie przekonanie, że nie wszyscy czytelnicy pochodzący z tamtych stron będą mogli jeszcze kiedyś odwiedzić bliskie swemu sercu miejsca. Na przeszkodzie stoi najczęściej wiek, zdrowie, a także warunki ekonomiczne, które nie zawsze sprzyjają takim dalekim odwiedzinom. Pielgrzymując więc, staram się modlić niejako w ich, nieznanych mi intencjach i chciałbym, by choć przez chwilę, w czasie lektury, poczuli się obecni w „kraju lat dziecinnych”. Wszystkim innym, tak jak i sobie, przybliżam poznane nowe świątynie i dzielę się swymi wrażeniami. Towarzyszy mi także zawsze świadomość, że najprawdopodobniej w wielu odległych przecież sanktuariach więcej nie będę.
Płonka Kościelna, do której docieramy w letnie popołudnie, znajduje się na samym skraju Podlasia. Stąd już tylko kilkadziesiąt minut drogi do Białegostoku. Na tej ziemi najczęściej zamieszkiwała drobna szlachta przybyła z Mazowsza, ale i rodziny z Rusi, głównie chłopi. Parafie katolickie sąsiadowały tutaj z unickimi. Dawniej prawie wszyscy mieszkańcy tych okolic pracowali na roli. To stwarzało konieczność ciągłej pracy. Wypoczynek stanowiły chwile wytchnienia m.in. przy okazji odpustów. Stąd w dawnych latach taka waga tych spotkań, gdyż przy okazji odbywały się i spotkania towarzyskie u krewnych, jeśli zamieszkiwali w pobliżu. Dzisiejszy odpust parafialny ma zupełnie inny charakter dla wiernych i tylko gdzieniegdzie nawiązuje on do form tradycyjnych i ustalonych przez lata obrzędów. Podróżowanie na odpusty miało więc niegdyś inną, również świecką motywację.
Płonka to bardzo stara osada. Pierwsze wzmianki pisane o niej sięgają 1203 r. Dotyczą one prawa pobierania przez biskupa płockiego opłaty za przejazd przez most. Już w 1446 r. Płonka była parafią. Należała do różnych diecezji - łuckiej, wigierskiej, sejneńskiej, a od 1925 r. do dziś należy do diecezji łomżyńskiej.
Obraz Matki Bożej Płonkowskiej - Królowej Młodzieży pochodzi z 1658 r. Maryja przedstawiona jest w postaci stojącej i lekko uniesiona nad ziemię. Jej bose stopy opierają się na kuli ziemskiej. Po obu stronach są dwaj aniołowie, którzy podtrzymują Madonnę. Niezwykle oryginalna jest dolna część obrazu. Widnieje tam pusty grób. Wokół niego skupili się apostołowie przygotowujący się do rozejścia. Jeden z apostołów z krzyżem w ręku już wyruszył w drogę. Po prawej stronie obrazu zarysowuje się dawny kościół płonkowski i obok mamy herb Bartłomieja Roszkowskiego, fundatora obrazu. Bardzo rzadko spotyka się tak bogate treści w cudownych wizerunkach Matki Bożej.
Początek niezwykłych wydarzeń związanych z Cudownym Obrazem przypada na 1673 r. Uboga dziewczyna Katarzyna Roszkowska pracowała u bogatych ludzi. Jej to ukazała się „osoba w białym odzieniu” i uczyniła zarzut, iż pracuje w dzień świąteczny Matki Bożej Śnieżnej. W tym momencie straciła wzrok. Katarzyna nie chciała jednak opuścić chlebodawców i... zaniemówiła. Gdy spełniła żądanie tajemniczej Pani, po kilkunastu dniach odzyskała wzrok, a wkrótce i mowę. Matka Boża raz jeszcze ukazała się Katarzynie i poleciła, aby szanowano obraz Wniebowzięcia z miejscowego kościoła, a proboszcz, by upominał i nakłaniał wiernych do gorliwego obchodzenia świąt i zachowywania postów. Objawieniu towarzyszyła jasność, zapach i bicie dzwonów. Siedemnaście osób złożyło zeznanie o widzeniu niezwykłego światła.
Zachowały się protokóły z lat 1673-1785. Mówią one o bardzo wielu łaskach wyleczenia z chorób. I tak np. nóg - 165, oczu - 34, słuchu - 17, epilepsji - 12. Od 1973 r. zapisuje się nowe łaski. Dotyczą one nie tylko wyleczeń, ale także np. są podziękowania za opanowanie pojazdu w poślizgu, udany poród, powrót z obozu czy zerwanie z pijaństwem.
Dzisiaj w kaplicy jest nieco dawnych wotów i wiele nowych. Uroczystość koronacji odbyła się w 1985 r. W 1673 r. Matka Boża mówiła Katarzynie Roszkowskiej o potrzebie czci dla niej. O wartości niedzieli i dni świątecznych, o zachowaniu wstrzemięźliwości i postu mówił kard. Józef Glemp w kazaniu podczas koronacji. Myśli z tego kazania dobrze jest sobie przypomnieć przy nowym sformułowaniu przykazań kościelnych. Niedziela już w III w. stała się dniem wolnym od pracy i przeznaczonym na modlitwę. Dziś też mamy obowiązek nowego i odpowiedzialnego spojrzenia na niedzielę. W rodzinie trzeba tak ten dzień rozplanować, aby każdy mógł pójść do kościoła. Niedziela ma zjednoczyć każdą rodzinę przez dłuższe przebywanie razem. Matka Boża Płońska ciągle przypomina o wartości niedzieli, wstrzemięźliwości i postu.

W płońskim czczona obrazie Maryja,
Proszącym wszystkim litościwie sprzyja,
Grzesznikom wsparcia swego nie odmawia,
Strapionych cieszy i chorych uzdrawia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tatrzański PN idzie w zaparte i podtrzymuje mandaty za rozświetlenie krzyża na Giewoncie

2025-04-12 20:01

[ TEMATY ]

Giewont

mandaty

Agata Kowalska

Po nałożeniu mandatów na dwie osoby, które w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II rozświetliły krzyż na Giewoncie, na Tatrzański Park Narodowy spadła fala internetowego oburzenia i krytyki. Dyrektor TPN Szymon Ziobrowski podkreśla jednak, że ochrona przyrody musi pozostać priorytetem i zapowiada wzmocnienie nocnych patroli na szlakach.

"Nie planujemy zmian w regulaminie w odpowiedzi na presję medialną czy emocjonalne komentarze. Przepisy, które obowiązują na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN), służą ochronie przyrody i zapewnieniu bezpieczeństwa osób przebywających w górach. Przeciwnie – planujemy zwiększenie nocnego nadzoru, zwłaszcza w okresach, w których dochodziło w przeszłości do łamania przepisów. Zdajemy sobie sprawę z emocji, jakie towarzyszą sprawie, jednak naszym obowiązkiem jest konsekwentne przestrzeganie zasad, które chronią Tatry – miejsce ukochane także przez Jana Pawła II" - powiedział PAP dyrektor Ziobrowski.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Watykan wydał nowy dekret. Chodzi o dyscyplinę intencji Mszy Świętych

2025-04-13 13:38

[ TEMATY ]

Watykan

dekret

dyscyplina intencji

Mszy Święte

BP KEP

Dykasteria ds. Duchowieństwa wydała dekret ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Dekret został zatwierdzony przez Ojca Świętego Franciszka, w dniu 13 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Palmową. Papież nakazał ogłoszenie dekretu i ustalił, że wchodzi on w życie w dniu 20 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Dekret podpisał kard. Lazzaro You Heung-sik, prefekt Dykasterii ds. Duchowieństwa.

Publikujemy robocze tłumaczenie fragmentu zawierającego przepisy zawarte w Dekrecie Dykasterii ds. Duchowieństwa ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Oficjalne tłumaczenie całego dekretu zostanie wkrótce opublikowane w polskim wydaniu L’Osservatore Romano:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję