Reklama

Rocznica uchwalenia Deklaracji „Nostra aetate” (Cz. 2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nieco odrębną historię ma czwarty rozdział dokumentu, który w całości jest poświęcony relacji Kościoła do Żydów i judaizmu. Od początku Soboru uważano, że jednym z jego zadań jest sformułowanie deklaracji o Żydach. Początkowo miał to być odrębny dokument, w którego wstępie miało się znaleźć krótkie odniesienie do innych religii. Pierwszy tekst został zredagowany na prośbę papieża Jana XXIII przez kardynała Bea z Komisji Sekretariatu do Spraw Jedności Chrześcijan. Tekst ten wyrażał skruchę Kościoła za grzechy popełnione przeciwko Żydom, miłość do nich jako starszych braci w wierze oraz chęć wprowadzenia zmian w nauczaniu o Żydach, zwłaszcza zmian w katechezie. Tekst ten miał zostać przedstawiony Soborowi, jednak zanim to się stało, został ogłoszony przez prasę i spotkał się z krytyką zarówno w Kościele, jak i poza nim. Projekt zaczęto poddawać przeróbkom i jego pierwotna wymowa została zagubiona. Aby ratować sytuację, kardynał Bea powołał komisję ekspertów. W jej skład weszło trzech teologów zaangażowanych w studia nad judaizmem: o. Gregoy Baum, ks. John Oesterreicher i o. Bruno Hussar OP. Ich zadaniem było stworzenie nowego projektu deklaracji i przekonanie do niego biskupów biorących udział w Soborze.
28 i 30 września 1964 r. odbyły się posiedzenia Soboru, na których uznano konieczność uchwalenia dokumentu. Eksperci przystąpili do redagowania jego kolejnej wersji. Wynik ich pracy został oceniony przez specjalistów z dziedziny biblistyki, prawa kanonicznego i łaciny, a następnie projekt przedstawiono komisji soborowej. Miało się rozstrzygnąć, czy projekt zostanie przedłożony na forum Soboru, czy też zostanie poddany następnemu opracowaniu. Wśród biskupów pojawiały się propozycje, by Deklarację włączyć do Konstytucji dogmatycznej o Kościele, a nawet na krótko dołączono ją do Dekretu o ekumenizmie. Sprzeciw wobec zaproponowanej treści Deklaracji zgłaszali biskupi arabscy, którzy obawiali się reakcji państw arabskich. W końcu projekt został przyjęty pod obrady Soboru. Deklaracja o Żydach została przyjęta przez Sobór 20 października 1965 r.
Włączono ją do Deklaracji Nostra aetate jako jej rozdział czwarty.
Powstanie Deklaracji o Żydach było podyktowane trzema względami. Po pierwsze jednym z postulatów Soboru był powrót do źródeł. Określając swoją tożsamość, Kościół dostrzegał swoje zakorzenienie w judaizmie. Po drugie Kościół musiał ustosunkować się wobec tragedii, która dotknęła Żydów podczas II wojny światowej. Aby uczynić to skutecznie, należało odnieść się do tradycyjnych oskarżeń od wieków kierowanych wobec Żydów przez chrześcijan. Klasycznym oskarżeniem, które od starożytności kierowano wobec Żydów, był zarzut bogobójstwa. Mimo że już Sobór Trydencki odrzucił to oskarżenie, jednak nadal było ono obecne w świadomości chrześcijan. Sobór odrzucił również tezę o odrzuceniu Żydów przez Boga. Według poglądu, który od czasów patrystycznych zakorzenił się w Kościele, Żydzi zostali przez Boga odrzuceni, ponieważ nie przyjęli Jezusa, nie uznając w Nim Mesjasza. W ekonomii zbawienia nowy Lud Boży, Kościół zajął miejsce odrzuconego Izraela. Wypędzenie z własnego kraju i rozproszenie Żydów wśród innych narodów miało potwierdzać tę naukę. Sobór Watykański II, odwołując się do św. Pawła, na którego często powoływali się chrześcijańscy zwolennicy antyjudaizmu, stwierdza, że „Żydzi nadal ze względu na swych przodków są bardzo drodzy Bogu, który nigdy nie żałuje darów i powołania”. Dzięki temu Sobór otworzył drogę dla katolickiej teologii judaizmu. Sobór kategorycznie stwierdził, że „chociaż Kościół jest nowym Ludem Bożym, nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych przez Boga, rzekomo na podstawie Pisma Świętego”. Ojcowie Soboru odrzucili w ten sposób naukę o zastąpieniu Izraela przez Kościół, pozostawiając teologom pole dla refleksji nad wzajemnymi relacjami między wspólnotą Kościoła i wyznawcami judaizmu i rolą każdej z tych wspólnot w Bożej ekonomii zbawienia. Pod koniec tego rozdziału został potępiony antysemityzm oraz wszelka dyskryminacja i prześladowania.
Deklaracja Nostra aetate otworzyła całkiem nowe perspektywy w relacji Kościoła do innych religii. Podstawą tych relacji jest dialog, otwarcie na istniejące w innych religiach wartości przy jednoczesnym zachowaniu swojej chrześcijańskiej tożsamości. Dzięki mądrości Soboru punktem wyjścia w dawaniu świadectwa chrześcijańskiego stał się szacunek, chęć poznania i otwarcie na dialog. Taka postawa stała się jednym z wyznaczników tożsamości chrześcijańskiej. Wobec swych niechrześcijańskich dzieci Bóg wymaga od nas, chrześcijan, otwartości umysłów i serc.
Jednym z najwspanialszych owoców nauczania soborowego jest pontyfikat Jana Pawła II. Jego nauczanie na temat judaizmu, wizyty w synagodze rzymskiej, pod Ścianą Płaczu, w Meczecie Umajjadów w Damaszku, Dni Modlitw o Pokój w Asyżu stanowią rozwinięcie i realizację nauczania soborowego. Dzięki nauczaniu Soboru, w którym brał udział młody kard. K. Wojtyła, Ojciec Święty Jan Paweł II mógł stać się bratem dla wyznawców innych religii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Patron jedności ojczyzny

Niedziela Ogólnopolska 18/2018, str. 8

[ TEMATY ]

św. Stanisław

Wikipedia

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

O kim mowa? Oczywiście, o św. Stanisławie (ok. 1030-79) – biskupie i męczenniku. Dlaczego patron jedności Polski? Zapraszam do lektury

Według legendy, ciało dzielnego biskupa zostało pocięte na kawałki przez siepaczy króla Bolesława II Szczodrego (ok. 1042-1082), zwanego też Śmiałym. Miało jednak cudownie się zrosnąć, co było zapowiedzią zjednoczenia się państwa polskiego po okresie rozbicia dzielnicowego, które nastąpiło po śmierci króla Bolesława III Krzywoustego (1086 –1138). Ostatecznie do ponownego scalenia naszych ziem doszło za czasów króla Władysława Łokietka (ok.1260 – 1333). Przypisywano to właśnie św. Stanisławowi ze Szczepanowa.

CZYTAJ DALEJ

Rada Stała KEP przypomina stanowisko Kościoła nt. godności każdej istoty ludzkiej

2024-05-08 16:49

[ TEMATY ]

KEP

godność

Adobe.Stock

W związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne stanowisko Kościoła w tej kwestii - napisali członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski w Stanowisku w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia.

Członkowie Rady Stałej KEP przypominają punkt 47. Deklaracji Dykasterii Nauki Wiary Dignitas infinita o godności człowieka. „Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego, by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji” - czytamy w Deklaracji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję