Reklama

Czym jest klauzula wyrokowa? (2)

Niedziela włocławska 5/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kompetentny do rozpatrzenia sprawy odnoszącej się do uchylenia klauzuli wyrokowej jest ordynariusz wskazany w klauzuli. Ordynariuszem właściwym do uchylenia klauzuli jest więc zarówno ordynariusz miejsca stałego lub tymczasowego zamieszkania osoby zainteresowanej, jak i ordynariusz miejsca zawarcia małżeństwa. Należy jednocześnie zaznaczyć, że zgoda ordynariusza jest wymagana jedynie do godziwości, a nie do ważności zawieranego ponownie małżeństwa. Praktyka większości diecezji wskazuje, że przed podjęciem decyzji o uchyleniu lub podtrzymaniu klauzuli ordynariusz zleca sądowi biskupiemu rozpatrzenie wszystkich okoliczności istotnych i ważnych dla sprawy. Ordynariusz wyraża zgodę wówczas, gdy z zebranego przez sąd biskupi materiału może wyrobić sobie pewność, że osoba starająca się o uchylenie klauzuli w sposób dojrzały i odpowiedzialny podchodzi do zawarcia małżeństwa, do praw i obowiązków małżeńskich oraz jest w stanie je przyjąć i wypełnić we wspólnocie małżeńskiej.
Jak wygląda sama procedura zniesienia klauzuli wyrokowej? Otóż osoby, które uzyskały zatwierdzenie wyroku I instancji orzekającego nieważność ich małżeństwa i w dekrecie czy wyroku trybunału II instancji posiadają klauzulę, pragnąc zawrzeć ponowne małżeństwo, muszą zwrócić się do właściwego ordynariusza o uchylenie klauzuli. Mogą to czynić osobiście lub przez proboszcza miejsca zawarcia ponownego małżeństwa. W jednym i drugim przypadku należy w prośbie skierowanej do ordynariusza podać argumenty i motywy wskazujące na możliwość usunięcia klauzuli. Prośbę tę można argumentować udanym pożyciem w nowym związku cywilnym, wskazać na aktualną sytuację psychiczną, osobowościową nupturienta, jego aktualną dojrzałość na skutek upływu czasu lub zmiany okoliczności, w jakich żyje. W odniesieniu do tych, którzy są z nikim nie związani, a pragną zawrzeć sakramentalne małżeństwo, wskazuje się na to, że poznali swoje charaktery i swoje psychiczne możliwości wytrwania w tym związku. Kładzie się nacisk na uczucie, jakie względem siebie żywią, czy też na różne inne okoliczności odnoszące się do upływu czasu, zmiany ich sytuacji życiowej, dojrzalszego podchodzenia do życia, zerwanie z nałogiem i podjęcie przemiany życia. Należy także zwrócić uwagę na dobro duchowe, jakie pragną nupturienci uzyskać poprzez zawarcie małżeństwa sakramentalnego.
Po wpłynięciu prośby wzywa się do trybunału osobę proszącą wraz z jej przyszłym współmałżonkiem. Przeprowadza się przesłuchanie petenta, ale bez przysięgi, podczas którego proszący o uchylenie klauzuli ma możliwość ustosunkować się do faktów znajdujących się w prawomocnym dekrecie lub wyroku, na podstawie których została orzeczona nieważność małżeństwa i zamieszczona klauzula. Ma też okazję przekonać władzę kościelną, iż przeszkody ustąpiły. Przesłuchanie takie daje możliwość wyjaśnienia, czy przyczyna niezdolności trwa w dalszym ciągu, a jeśli trwa, to czy w aktualnych okolicznościach również powoduje skutek niezdolności osoby do zawarcia małżeństwa. Postępowanie wyjaśniające musi także uwzględnić, ile czasu upłynęło od zawarcia pierwszego małżeństwa, czy proszący żyje już w związku cywilnym, czy też nie. Jeżeli żyje w związku cywilnym, to jak długo on trwa, co było głównym powodem nieważności małżeństwa, jakie stwierdzono defekty czy nieprawidłowości natury psychicznej, osobowościowej i co było ich podłożem. Każdy przypadek jest inny i dlatego pytania stawiane w rozmowie winny być dostosowane do okoliczności. W większości sądów biskupich przyjęta jest praktyka, że nie uchyla się klauzul, jeżeli proszący dopiero w przyszłości zamierzają zawrzeć małżeństwo.
Dość znaczących i ważnych argumentów do podjęcia decyzji w sprawie uchylenia klauzuli wyrokowej dostarcza przesłuchanie przyszłego współmałżonka. Zwraca się tutaj uwagę na to, w jakich okolicznościach doszło do poznania, czy druga strona zna przeszłość petenta, czy zapoznała się z prawomocnym wyrokiem sądu kościelnego i argumentami tam zawartymi. Zadaje się pytanie, czym zaimponowała jej druga strona. Jeżeli żyją w związku cywilnym, pyta się, jak układa się pożycie małżeńskie, czy osoba dotknięta klauzulą troszczy się o rodzinę, współmałżonka, dzieci, czy pracuje zawodowo, czy należycie spełnia i wywiązuje się z obowiązków małżeńskich. Czy obie strony są zadowolone z tego związku? Kandydat na współmałżonka ma także ustosunkować się do konkretnych zarzutów zawartych w prawomocnym dekrecie lub wyroku. Winno postawić się również pytanie, czy popiera prośbę przyszłego współmałżonka? Praktyka wskazuje, że oświadczenia przyszłych współmałżonków osób proszących o uchylenie klauzuli, szczególnie tych, którzy żyją już w związkach cywilnych, są bardzo istotne i mają większą wagę aniżeli stwierdzenia samego petenta.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rodzice mogą iść do sądu. Jak szkolne świadectwo bez religii może skończyć się w sądzie?

2025-06-28 21:20

[ TEMATY ]

szkoła

sąd

religia w szkołach

ocena

pl.fotolia.com

Decyzja Ministerstwa Edukacji o niewliczaniu ocen z religii i etyki do średniej może kosztować uczniów nawet 7 punktów przy rekrutacji do szkoły średniej. Dla niektórych to różnica między wymarzoną szkołą a listą rezerwową. Tymczasem prawnicy ostrzegają: „to złamanie prawa, a rodzice mają pełne prawo iść do sądu".

Końcówka roku szkolnego 2024/2025 zaskoczyła dyrektorów i rodziców decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej. W komunikacie z 11 czerwca MEN ogłosiło, że „oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej ocen". Dla uczniów klas ósmych to wiadomość jak grom z jasnego nieba — bo to właśnie średnia decyduje o „ biało-czerwonym pasku” i dodatkowych punktach w systemie rekrutacyjnym.
CZYTAJ DALEJ

Jezus stawia dzisiaj ważne i ciągle aktualne pytanie: Czy czuję się Jego uczniem?

2025-07-01 20:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jezus stawia dzisiaj ważne i ciągle aktualne pytania: Czy czuję się Jego uczniem? Czy jestem uczniem Jezusa w moim środowisku życia (w rodzinie, wspólnocie, w pracy…)? Czy wierzę, że tam, gdzie żyję i pracuję, jestem „posłany” przez Jezusa? W kapłaństwie, w rodzinie, w szkole, w pracy, w ośrodku wakacyjnym?

Jezus wyznaczył jeszcze innych siedemdziesięciu dwu uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. Powiedział też do nich: «Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo. Idźcie! Oto posyłam was jak owce między wilki. Nie noście z sobą trzosa ani torby, ani sandałów; i nikogo w drodze nie pozdrawiajcie. Gdy wejdziecie do jakiegoś domu, najpierw mówcie: Pokój temu domowi. Jeśli tam mieszka człowiek godny pokoju, wasz pokój spocznie na nim; jeśli nie, powróci do was. W tym samym domu zostańcie, jedząc i pijąc, co będą mieli: bo zasługuje robotnik na swoją zapłatę. Nie przechodźcie z domu do domu. Jeśli do jakiegoś miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: Przybliżyło się do was królestwo Boże».
CZYTAJ DALEJ

Chrześcijanka w rządzie Syrii: różnorodność jako szansa

2025-07-05 17:23

[ TEMATY ]

szansa

chrześcijanka

różnorodność

rząd Syrii

PAP/EPA

Flaga syryjska

Flaga syryjska

Jedyna kobieta i jedyna chrześcijanka w syryjskim rządzie tymczasowym podkreśla różnicę między religijnością a radykalizmem. W rozmowie z niemieckim magazynem „Der Spiegel” Hind Kabawat powiedziała, że ufa rządowi kierowanemu przez islamistów, że kraj po wojnie poprowadzi on w dobrą przyszłość. 51-letnia polityk przyznała, że kocha swoją religię i chodzi do kościoła, „ale to nie znaczy, że nienawidzę wszystkich niechrześcijan”. Przeciwnie, chrześcijaństwo pomogło jej rozumieć i kochać inne religie.

Dotyczy to również innych religii. Prawdziwy muzułmanin musi kochać innych - ponieważ taka jest po prostu religia” - , powiedziała Kabawat. Jej zdaniem, aby odbudować kraj, ważne jest zachowanie umiarkowania. „Mamy wspólną wizję lepszej przyszłości, więc odłóżmy ideologię na bok. Przy stole negocjacyjnym bierzmy pod uwagę pozytywne strony naszych różnych przekonań i dajmy priorytet Syrii”, wyjaśniła Kabawat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję