Reklama

Greckokatolicka Liturgia na Górze Chełmskiej

Jedność Kościoła

Po raz pierwszy od stu trzydziestu lat w dawnej katedrze unickiej na Górze Chełmskiej została odprawiona Msza św. w obrządku greckokatolickim. 23 stycznia modlitwie w rocznicę śmierci Błogosławionych Męczenników Podlaskich z Pratulina przewodniczył ks. Bogdan Pańczak. Uroczystość przygotował proboszcz parafii Mariackie, ks. inf. Kazimierz Bownik wspólnie z ks. Stefanem Batruchem, proboszczem parafii greckokatolickiej w Lublinie.

Niedziela lubelska 9/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wierni, którzy przybyli do bazyliki Mariackiej na Mszę św. sprawowaną w obrządku bizantyjskim, mieli wyjątkową okazję do zapoznania się z bogactwem tradycji Kościoła wschodniego oraz jego oryginalną liturgią. Zachwycały niezwykle uroczyste śpiewy w wykonaniu chóru greckokatolickich kleryków studiujących w Lublinie. Tę wyjątkową Liturgię rozpoczął słowem powitania proboszcz, ks. inf. Kazimierz Bownik. Natomiast kazanie wygłosił ks. Bogdan Pańczak. Przedstawił w nim zarys dziejów Kościoła greckokatolickiego na ziemiach polskich.
Zapoczątkowała go unia brzeska zawarta w 1596 r. Celem jej było włączenie Cerkwi prawosławnej działającej na terenach Rzeczypospolitej w struktury Kościoła katolickiego, przy jednoczesnym zachowaniu tradycji i obrządku wschodniego. W ten sposób nawiązano łączność organizacyjną i teologiczną z Rzymem, która była utracona od 1054 r. Na sytuację Cerkwi w Polsce w XVI w. wywarł wpływ poreformacyjny nurt odnowy Kościoła katolickiego. W Cerkwi zaczęły się rozlegać głosy za reformą i ewentualną unią z katolikami. Jednak do pierwszej deklaracji unijnej ruskiego episkopatu prawosławnego doszło w 1590 r. Zebrani w Bełzie przed dorocznym synodem czterej biskupi, z władyką łuckim Cyrylem Terleckim na czele, wyrazili wolę przystąpienia do unii z Kościołem katolickim. Później prace nad ustanowieniem unii nabrały jeszcze większego rozmachu. 15 września 1595 r. w Warszawie na zjeździe duchowieństwa łacińskiego i prawosławnego pod przewodnictwem władyki Cyryla Terleckiego proklamowano umowę między obu duchowieństwami. Przedstawiono w niej warunki funkcjonowania przyszłego Kościoła unickiego. Tego samego roku delegacja episkopatu ruskiego wyruszyła do Rzymu, gdzie spotkała się z papieżem Klemensem VIII. Biskupi Hilary Pociej i Cyryl Terlecki złożyli tam katolickie wyznanie wiary i obediencję Ojcu Świętemu w imieniu metropolity Michała Rahozy oraz episkopatu ruskiego w Rzeczypospolitej. Papież Klemens VIII bullą Magnus dominus et laudabilis nimis potwierdził i publicznie ogłosił zawarcie unii kościelnej. Zwołany przez metropolitę Michała Rahozę w październiku 1596 r. do Brześcia synod proklamował zawarcie unii. Oprócz metropolity, w synodzie wzięło również udział pięciu władyków: Hilary Pociej z Włodzimierza, Cyryl Terlecki z Łucka, Jona Hohol z Pińska, Dionizy Zbirujski z Chełma, abp Herman z Połocka, trzech archimandrytów i niższe duchowieństwo. Stolicę Apostolską reprezentowali: Jan Dymitr Solikowski, Bernard Maciejowski, łaciński biskup chełmski Stanisław Gomoliński. Unia miała przede wszystkim charakter religijny. Na jej mocy Rusini przyjęli wszystkie dogmaty katolickie i prymat papieża. Zachowali natomiast swoją tradycję, obrzędy, kanony, dużą samodzielność administracyjną oraz instytucje żonatych duchownych i kalendarz juliański. Inicjatywę zjednoczenia dwóch Kościołów metropolita i biskupi ruscy podjęli z różnych przyczyn. Nade wszystko chcieli bronić zagrożonej władzy przeciwko patriarsze moskiewskiemu. Zależało im również na wejściu do senatu i dorównaniu znaczeniem biskupom rzymskokatolickim. Od samego początku stolicą diecezji unickiej był Chełm. Pierwszym jej biskupem został Dionizy Zbirujski (1596-1603). W XIX w. diecezja ta była jedyną unicką w całym Królestwie Polskim. Bazylika Mariacka na Górze Chełmskiej to dawna katedra greckokatolicka. Tutaj właśnie rezydowali biskupi tego obrządku aż do kasacji unii w 1875 r.
Na zakończenie Liturgii, za możliwość wspólnej modlitwy i gościnność w bazylice chełmskiej wiernym oraz duchowieństwu podziękował ks. Stefan Batruch, proboszcz parafii greckokatolickiej w Lublinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: +5 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apostoł, który zastąpił zdrajcę

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

święci

Św. Maciej

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Święty Maciej był jednym z pierwszych uczniów Jezusa. Wybrany został przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza, po jego zdradzie i samobójstwie.

Historia nie przekazuje nam zbyt wielu faktów z życia św. Macieja Apostoła. Po jego wybraniu w miejsce Judasza udzielono mu święceń biskupich i władzy apostolskiej przez nałożenie rąk. Hebrajskie imię: Mattatyah oznacza „dar Jahwe” i wskazuje na żydowskie pochodzenie Macieja.
CZYTAJ DALEJ

Śląskie/ Prokuratura umorzyła śledztwo ws. Jacka J.

2025-05-14 09:32

[ TEMATY ]

Częstochowa

zabójstwo

prokuratura

Borowce

pixabay.com

Prokuratura Okręgowa w Częstochowie, z uwagi na śmierć sprawcy, formalnie umorzyła śledztwo przeciwko Jackowi J., który w lipcu 2021 r. we wsi Borowce k. Częstochowy zastrzelił troje swoich bliskich. Sprawca tej zbrodni, po trzech latach ukrywania się, popełnił samobójstwo.

Informację o umorzeniu śledztwa przekazał w środę PAP rzecznik Prokuratury Okręgowej w Częstochowie Tomasz Ozimek. Decyzja zapadła dopiero teraz, bo śledczy czekali na opinię biegłego ws. broni – potwierdziła ona, że popełniając samobójstwo J. użył tego samego pistoletu, za pomocą którego zabił wcześniej członków rodziny.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego papież Leon XIV mieszka (jeszcze) w Rzymie

2025-05-14 15:24

[ TEMATY ]

Rzym

Włochy

mieszkanie

Państwo Watykańskie

Papież Leon XIV

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Od czasu wyboru na papieża 8 maja Leon XIV reprezentuje Stolicę Apostolską jako podmiot prawa międzynarodowego i jest głową Państwa Watykańskiego (Citta del Vaticano). Jednak w chwili obecnej jego rezydencja nadal znajduje się na terytorium Włoch, mieszka zatem w kraju sąsiedzkim. Granica między niewielkim Państwem Watykańskim a ówczesnym Królestwem Włoch jest wytyczona na mocy Traktatów Laterańskich z 1929 roku.

Wynika z tego, że budynek, wówczas nazywany „Sant'Uffizio”, w którym nadal mieści się Dykasteria Nauki Wiary, znajduje się na terytorium Włoch. Jednakże, podobnie jak wiele budynków w Rzymie należących do Stolicy Apostolskiej, również i ten uważany jest za „eksterytorialny”. Jego ochronę zapewnia jednak nie Gwardia Szwajcarska, lecz członkowie włoskich sił zbrojnych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję