Reklama

Afryka

Nigeria: uprowadzono kolejnego kapłana katolickiego

Katolicki kapłan ks. Jude Onyebadi, proboszcz parafii św. Piotra i Pawła w mieście Issele-Azagba w południowonigeryjskim, nadmorskim stanie Delta, został uprowadzony 16 grudnia przez 3 uzbrojonych mężczyzn. Poinformowała o tym 21 bm. watykańska agencja misyjna Fides, dodając, że chodzi prawdopodobnie o pasterzy narodowości Fulani a do zdarzenia doszło na plantacji ananasów. Było to kolejne porwanie księdza katolickiego w Nigerii w tym roku.

[ TEMATY ]

prześladowania

Afryka

Mikamatto/Foter/Creativ Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY2.0)

Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Za uwolnienie duchownego porywacze zażądali początkowo 50 mln nairów [miejscowa waluta], czyli ok. 152 tys. euro, później jednak obniżyli wysokość okupu do 20 mln nairów (ok. 61 tys. euro).

Dyrektor wydziału komunikacji społecznej diecezji Issele-Uku – Charles Uganwa potwierdził fakt uprowadzenia kapłana i wezwał jego porywaczy do zwolnienia go bez żadnych warunków. Przypomniał przy tym, że Kościół katolicki nie płaci żadnych okupów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W bieżącym roku w Nigerii porwano już kilku kapłanów katolickich, zwłaszcza na południu kraju. Przewodniczący Stowarzyszenia Księży Diecezjalnych Nigerii ks. Sylvester Onmoke określił „ostatnią falę uprowadzeń księży i zakonników jako atak na Kościół”.

26 września uzbrojeni pasterze z tego samego szczepu Fulani uprowadzili rektora seminarium duchownego w Onitshy ks. Emmanuela Dima, którego jednak po 4 dniach odzyskał wolność. Informując o tym kanclerz kurii diecezjalnej w Awka ks. Francis Chidume zapewnił, że diecezja nie zapłaciła żadnego okupu za jego uwolnienie.

2016-12-21 16:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi Afrykanie do Papieża: więcej dialogu i mniej korupcji w Kościele

[ TEMATY ]

Franciszek

Afryka

Bożena Sztajner/Niedziela

Młodzi Afrykanie napisali do Franciszka osobisty list przed październikowym Synodem Biskupów poświęconym młodzieży. „Chcielibyśmy, aby biskupi i księża dedykowali nam więcej czasu i nas słuchali. Zależy nam również na większej inkulturacji i na tym, by było mniej korupcji w Kościele” – piszą młodzi.

Sygnatariusze listu określają siebie „młodymi misjonarzami” wyrosłymi z doświadczenia charyzmatu posługującego w Afryce Zgromadzenia Misjonarzy Kombonianów. Od dwóch lat regularnie spotykają się na modlitwie i wspólnej refleksji. Pochodzą m.in. z Kenii, Zambii i Sudanu Południowego i wielu z nich ma za sobą doświadczenie dorastania na ulicy, a także dzieciństwa spędzonego w obozach dla uchodźców. Łączy ich wiara i zatroskanie o przyszłość Kościoła na Czarnym Lądzie.
CZYTAJ DALEJ

Najświętsza Maryja Panna z Guadalupe

[ TEMATY ]

Maryja

wspomnienie

Adobe Stock

Aztecy zaczęli się tam osiedlać w roku 1325. Tenochtitlan (obecnie miasto Mexico) było wyspą na jeziorze Texcoco. W listopadzie 1519 r. wraz ze swoim wojskiem zdobył je Hiszpan Hernan Cortes.

Musiał jednak toczyć boje aż do 13 sierpnia 1521 r., nim zwyciężył ostatniego króla Azteków - Guatemoca. Azteccy mieszkańcy byli przerażeni tą klęską i zachłannością Hiszpanów. Między tymi dwoma narodami istniały olbrzymie różnice w kulturze, mowie, religii i zwyczajach. Trudno było znaleźć wspólny język. Zwycięzcy siłą zmuszali Azteków do przyjęcia wiary katolickiej. Byli jednak również i tacy misjonarze, którzy próbowali wprowadzić nową religię w sposób pokojowy i przy pomocy dialogu. 10 lat po hiszpańskim podboju miały miejsce objawienia Matki Bożej w Guadelupe. Przytaczamy tekst tubylca Nicana Mopohuna, przypisany Antoniemu Valeriane, jako najbardziej wiarygodny i dokładny oraz posiadający historyczną wartość.
CZYTAJ DALEJ

Wstydliwa rocznica

2025-12-13 06:12

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

13 grudnia we współczesnej historii Polski zapisał się już podwójnie. Tego dnia wspominamy początek stanu wojennego, który był krwawym zdławieniem „karnawału Solidarności”.

Warto przy tej okazji pamiętać, że na początku ten ruch rozwijał się tak bardzo energicznie dzięki realnej solidarności, tej przez małe „s” między ludźmi, wielkiej nadziei i entuzjazmie wynikającym z oczekiwanej zmiany. Byliśmy my i oni, i ci „oni” zaczęli realnie obawiać się, że sytuacja wymknie im się spod kontroli. Stąd te dwa kluczowe ruchu, czyli zdławienie oporu oraz selekcja opozycji na tę „radykalną” (niebezpieczną dla komunistów, ich losu, władzy i bogactwa) i tę „konstruktywną”. Dokładnie ten podział opisują historycy, ale do dziś może zobaczyć to każdy z nas. Politycy odwołujący się do nurtu antykomunistycznego i „Solidarności” można łatwo podzielić na tych, co się z „wrogiem” dogadali albo z nim współpracowali i na tych, co nie zdradzili pragnienia wolności i mają go w sobie do dziś, gdy wyzwania są inne, acz sprowadzają się do tych samych pytań o suwerenność państwa i wolność obywateli. Jedni chcieli gen. Wojciecha Jaruzelskiego, Czesława Kiszczaka i innych odpowiedzialnych za stan wojenny skazać, a drudzy ich bronili, zapraszali na salony, a później z honorami pochowali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję