Reklama

Wiadomości

Nie żyje Tadeusz Malak – aktor Teatru Rapsodycznego

W czwartek 26 stycznia, po ciężkiej chorobie zmarł prof. Tadeusz Malak – poinformowała Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie. Wybitny interpretator poezji był wieloletnim pedagogiem tej uczelni.

[ TEMATY ]

śmierć

Franciszek Vetulani/wikipedia.pl

Tadeusz Malak

Tadeusz Malak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tadeusz Malak był aktorem, reżyserem, wieloletnim pedagogiem krakowskiej PWST oraz prorektorem tej uczelni w latach 1996 - 1999. Występował m.in. w Teatrze Rapsodycznym – na scenie współtworzonej niegdyś przez Karola Wojtyłę. Tam zaczęła się jego miłość do poezji. Był wybitnym mistrzem słowa. W Teatrze Rapsodycznym Tadeusz Malak został zaangażowany w zastępstwie Karola Wojtyły, który odszedł z teatru i poświęcił się kapłaństwu.

Zagrał wówczas tytułową rolę w spektaklu „Król Duch”, którą wcześniej grał Wojtyła. Zagrał też wiele innych znaczących ról, m.in. Gustawa Konrada w „Dziadach”. W 2005 roku w rozmowie z Dziennikiem Polskim wspominał, że Karol Wojtyła, już jako kapłan, był na wszystkich przedstawieniach teatru, pisywał recenzje do „Tygodnika Powszechnego”. „Przychodził nieoczekiwanie, zwykle dowiadywaliśmy się o tym po spektaklu. To jest jakaś tajemnica losu, że dla człowieka będącego przez ostatnie lata największym sumieniem i autorytetem świata, właśnie teatr był jednym z etapów przygotowującym go do pełnionego powołania” - wspominał wtedy Malak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zmarły aktor występował również na deskach Teatru im. J. Słowackiego, Starego Teatru w Krakowie, gdzie występował m. in. w słynnych inscenizacjach Andrzeja Wajdy” „Biesy”, „Z biegiem lat, z biegiem dni...” i Konrada Swinarskiego: „Dziady”.

Reklama

Wyreżyserował wiele przedstawień w Teatrze Rapsodycznym, Starym Teatrze, Teatrze STU oraz w Teatrze Telewizji.

Był twórcą i realizatorem spektakli i wydarzeń artystycznych Krakowa, takich jak Teatr w Barbakanie, Teatr na Wozie, Teatr Zaczarowanej Dorożki, „Wyspiański’98”, „Odprawa posłów greckich” na dziedzińcu Collegium Maius UJ, „Ja jestem Żyd z Wesela”, „Igrce rybałtowskie”, „Tryptyk Stanisławowy” w Katedrze na Wawelu.

Zmarły napisał również książkę „Teatr Jednego Aktora”. Był autorem kilkudziesięciu publikacji o teatrze i problemach żywego słowa, inicjatorem i współautorem książki o idei Teatru Rapsodycznego. Był nieocenionym pedagogiem i wychowawcą wielu pokoleń studentów PWST.

2017-01-26 15:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków/ Szpital: 14-latka była w stanie głębokiej hipotermii, temperatura ciała wynosiła 22 st.

14-latka z Andrychowa, która trafiła do Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie, była w stanie bardzo głębokiej hipotermii, temperatura ciała wynosiła 22 stopnie - przekazała rzeczniczka szpitala Katarzyna Pokorna-Hryniszyn. Życia dziewczynki nie udało się uratować, w sprawie jej śmierci śledztwo prowadzi prokuratura w Wadowicach.

Dziecko trafiło do szpitala we wtorek ok. godz. 18. Jak zaznaczyła rzeczniczka placówki, na dziewczynkę czekał ponad dwudziestoosobowy zespół specjalistów przygotowanych do przeprowadzenia procedury ECMO. "Wszystko odbyło się w rekordowym tempie, niestety to i tak już okazało się dla dziewczynki za późno" - powiedziała Katarzyna Pokorna-Hryniszyn.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Filoteos zakłada okulary

2025-08-19 11:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.

Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
CZYTAJ DALEJ

Pierwsza rzeźba przyszłego świętego millenialsa – Carla Acutisa

2025-08-24 14:40

[ TEMATY ]

Carlo Casini

Vatican Media

W Asyżu odsłonięto rzeźbę przedstawiającą bł. Carlo Acutisa klęczącego u stóp Chrystusa. Dzieło zostało wykonane z brązu przez znanego kanadyjskiego artystę Timothy’ego Paula Schmalza – informuje agencja SIR. To pierwsza rzeźba, która oddaje hołd przyszłemu świętemu z pokolenia millenialsów, który zostanie kanonizowany 7 września wraz z Pier Giorgio Frassatim.

Acutis, znany jako „influencer Boga”, wykorzystywał internet do szerzenia kultu Eucharystii, dokumentując eucharystyczne cuda z całego świata i ukazując, jak wiara może łączyć się z technologią. W rzeźbie Carlo trzyma laptopa, na którego ekranie widnieją kielich i patena – symbol tego, że za pomocą technologii ukazywał światu Najświętszą Eucharystię. Przy jego plecaku zawieszona jest także proca, którą artysta Schmalz interpretuje jako odniesienie „do Dawida stojącego naprzeciw Goliata: młodzieńca, który stawia czoło współczesnej kulturze świeckiej za pomocą narzędzi świata cyfrowego, a swoją siłę czerpie z filaru krzyża”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję