Reklama

Tydzień Eklezjologiczny w KUL

Kościół rodzi się z Eucharystii

W marcu Koło Naukowe Teologów KUL zorganizowało XXXVI Tydzień Eklezjologiczny. Refleksje dotyczące tematu „Źródło - szczyt - życie. Wokół fundamentalnych wymiarów misterium Eucharystii” miały przybliżyć rozumienie tajemnicy Boskiego Daru i Ofiary oraz naszego udziału w tej rzeczywistości.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszego dnia skoncentrowano się na ofiarniczym wymiarze trzeciego z sakramentów chrześcijańskiego wtajemniczenia. Ks. prof. Henryk Witczyk mówił o Eucharystii jako żywej ofierze przemienienia i pojednania. Eucharystia jest ofiarą w znaczeniu ofiary złożonej przez Boga Ojca w Jego Synu, jedynej ofiary Chrystusa uobecnianej podczas każdej Mszy św. oraz uczestniczenia w ofierze każdego z nas - przez dar swojego życia z miłości do Ojca. Chrystus złożył ofiarę jako prawdziwy człowiek inspirowany miłością Boga a równocześnie jako Syn Boży. W ofierze tej człowieczeństwo zostało przemienione mocą miłości zrodzonej w Chrystusie przez otrzymanego Ducha Świętego, symbolizowanego przez wodę wypływającą z przebitego boku. Eucharystia dla ludzi wzorujących się na Chrystusie oznacza więc przemienianie człowieczeństwa obarczonego grzechem - nawracanie przed przystępowaniem do Komunii św. W ofierze najpierw dokonuje się przemienienie życia mocą Ducha, a później dar z miłości do Ojca. Istotą ofiary jest zatem przemienienie, a sprowadzanie ofiary do pojęcia daru to skupianie się jedynie na jej finale. Ks. dr Bogusław Migut omawiał zagadnienie udziału w Chrystusowej ofierze, a ks. dr Janusz Lekan wyjaśniał, na czym polega dar paschalnej ofiary. Współczesna teologia nie skupia się tylko na wymiarze ofiarniczym, ale patrzy na Eucharystię szerzej - podkreśla, że w Eucharystii dokonuje się misterium paschalne, ciągłe urzeczywistnianie zbawczego czynu Chrystusa, który tworzy Kościół jako swoje Mistyczne Ciało.
Drugiego dnia analizowano eschatologiczny wymiar Eucharystii. Ks. dr Artur Malina podkreślał, że Eucharystia jest dla nawróconych zadatkiem przyszłej chwały, pokarmem przybliżającym do radosnego oglądania nowego nieba i nowej ziemi od momentu powtórnego przyjścia Chrystusa (Ap 21-22). Gwarancją życia wiecznego w Eucharystii jest to, iż przyjmowany pokarm jest chwalebnym Ciałem Zmartwychwstałego. O Eucharystii ukazanej jako zapowiedź przyszłej chwały w liturgii mówili ks. dr Maciej Zachara (tradycja zachodnia) i archimandryta dr Sergiusz Gajek (tradycja bizantyjska).
Trzeciego dnia skupiono się na Eucharystii jako komunii człowieka z Bogiem i misterium tworzącym wspólnotę między ludźmi. Ks. dr Bartosz Adamczewski tłumaczył, gdzie są punkty styczne w dwóch pojawiających się w 1 Liście do Koryntian św. Pawła koncepcjach Ciała Chrystusa - prawdziwego (Eucharystii) i Mistycznego (Kościoła). Chodzi tu o miłość i wzajemną troskę, rezygnowanie z własnych pragnień i upodobań tak jak wydający się za nas Chrystus oraz znaki męczeństwa i śmierci Jezusa w Kościele (niezbędność słabych i wstydliwych członków ciała). Ks. dr Piotr Kulbacki omawiał wzór chrześcijańskiej wspólnoty ukazywany w liturgii po Soborze Watykańskim II (podmiotem celebracji liturgicznej jest cała wspólnota, a czynności liturgiczne należą do wszystkich stanów w Kościele). Ks. dr Przemysław Kantyka w ostatnim wykładzie wskazał na możliwości i perspektywy wspólnego zasiadania do Stołu Pańskiego wszystkich chrześcijan oraz eucharystycznej koncelebry przez szafarzy różniących się wyznaniem. Zagadnienie tzw. gościnności eucharystycznej jest dość skomplikowane, ale stanowisko Kościoła katolickiego co do tzw. Komunii św. otwartej jest jasne. Nie ma na nią zgody, bo pełna interkomunia jest celem zjednoczenia chrześcijan, a nie środkiem do niego prowadzącym. Współudział wszystkich chrześcijan w jednej Komunii św. jest szczytem w odbudowywaniu jedności, a do tego szczytu wiedzie droga ekumenicznych dialogów.
Oprócz wykładów i dyskusji każdego dnia odbywały się nabożeństwa z katechezami mistagogicznymi (Msza św. wg Mszału Piusa V - tzw. Msza św. trydencka - w kościele Ducha Świętego przy Krakowskim Przedmieściu 1, Boska Liturgia w rycie bizantyjsko-ukraińskim w cerkwi Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przy Al. Warszawskiej 71 i Msza św. wg Mszału Pawła VI w kościele akademickim KUL). Połączenie trzech spojrzeń na Eucharystię: biblijnego, dogmatycznego i liturgicznego stanowiło wyraźną odpowiedź na prośbę Jana Pawła II z encykliki Ecclesia de Eucharistia o refleksję nad tym sakramentem. Jego misterium jest dla nas darem i jednocześnie zobowiązaniem do podejmowania tego, czym zostaliśmy obdarowani - do stawania się darem dla innych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wdzięczna modlitwa za Ojca i Pasterza diecezji

2025-09-20 11:39

[ TEMATY ]

pogrzeb

bp Antoni Dydycz

bp Antoni Pacyfik Dydycz

Diecezja drochiczyńska

„Dziś stoimy przed trumną człowieka wielkiego formatu, formatu na skalę europejską, więcej nawet – na skalę Powszechnego Kościoła” – powiedział abp Józef Michalik podczas Mszy św. żałobnej za śp. bp Antoniego Pacyfika Dydycza OFMCap.

Pierwszy dzień uroczystości pogrzebowych, 19 września 2025 r., rozpoczął się od przeniesienia ciała z Domu Biskupiego do katedry drohiczyńskiej. Wcześniej bp Piotr Sawczuk dokonał obrzędu, który towarzyszy zamknięciu trumny.
CZYTAJ DALEJ

Bp Sawczuk o śp. bp. Dydyczu: żył dla Boga i innych

2025-09-20 12:05

[ TEMATY ]

bp Antoni Dydycz

bp Antoni Pacyfik Dydycz

Diecezja drochiczyńska

„Aż trudno sobie uświadomić, jak wiele osób będzie teraz miało poczucie pustki, bo zabraknie im doradcy, doświadczonego i mądrego człowieka, pasterza, ale i brata w Chrystusie, przyjaciela” - tak o śp. bp. Antonim Pacyfiku Dydyczu mówił bp Piotr Sawczuk, który wygłosił homilię na Mszy pogrzebowej biskupa seniora diecezji drohiczyńskiej.

Zwierzył się, że kiedy 14 września po raz ostatni odwiedził swego poprzednika w szpitalu, „nie sprawiał wrażenia człowieka udręczonego życiem, oddychał spokojnie, tyle że coraz wolniej. Udzieliłem mu błogosławieństwa,. Zmarł 10 minut później”. Bp Szawczuk zaznaczył, że bp Dydycz nie bał się śmierci. Czasami o niej wspominał, ale zawsze ze spokojem, z przekonaniem, że taka jest naturalna kolej rzeczy.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV wzywa prawników do pełnego respektowania sprawiedliwości, prawa i godności osób

2025-09-20 13:34

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Urzeczywistniajcie sprawiedliwość w służbie ludziom, ze wzrokiem skierowanym na Boga, abyście w pełni mogli szanować sprawiedliwość, prawo i godność człowieka - zaapelował Papież podczas audiencji dla pielgrzymów, którzy przybyli do Rzymu w ramach Jubileuszu Wymiaru Sprawiedliwości. Podkreślił, że przy tej okazji nie można zapominać o krajach i narodach, które „łakną sprawiedliwości”, ponieważ ich warunki życia są niesprawiedliwe i nieludzkie.

Cieszę się, że mogę przyjąć was z okazji Jubileuszu poświęconego wszystkim, którzy w różnym charakterze działają na rozległym polu wymiaru sprawiedliwości. Pozdrawiam obecnych tu dostojnych przedstawicieli władz, przybyłych z wielu krajów, reprezentujących różne trybunały, oraz wszystkich was, którzy codziennie pełnicie nieodzowną służbę na rzecz uporządkowanych relacji między osobami, społecznościami i państwami. Jubileusz czyni nas wszystkich pielgrzymami, którzy - odkrywając znaki nadziei, która nie zawodzi - pragną „odkryć na nowo niezbędną ufność, zarówno w Kościele, jak i w społeczeństwie, w relacjach międzyludzkich, w stosunkach międzynarodowych, w promowaniu godności każdej osoby i w szacunku dla stworzenia” (Bulla ogłaszająca Jubileusz, 25).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję