Reklama

Świat

Indie: we wschodnich Kościołach katolickich będą nadal obmywane nogi tylko mężczyznom

Dwa istniejące w Indiach katolickie Kościoły wschodnie: syromalabarski i syromalankarski będą nadal praktykowały mycie nóg w Wielki Czwartek wyłącznie mężczyznom. Specjale oświadczenie i instrukcję dla wszystkich parafii wydał w tej sprawie Synod Biskupów tego pierwszego Kościoła – poinformował o tym 26 marca jego zwierzchnik kard. George Allencherry. Z kolei rzecznik drugiego, ks. Bovas Matthew oznajmił 27 bm., że nie przewiduje się wydawania żadnego dokumentu na ten temat i przypomniał, że tylko biskupi dokonują tego obrzędu i zazwyczaj w swych katedrach.

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Bożena Sztajner/Niedziela

Podczas Triduum Paschalnego przeżywanego w formie rekolekcji jest okazja do doświadczenia wszystkich elementów, które na ten czas proponuje Kościół

Podczas Triduum Paschalnego przeżywanego w formie rekolekcji jest okazja
do doświadczenia wszystkich elementów, które na ten czas proponuje Kościół

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycja mycia nóg 12 mężczyznom w Wielki Czwartek upamiętnia zapisaną w 13. rozdziale Ewangelii św. Jana scenę umycia nóg apostołom przez Pana Jezusa w czasie Ostatniej Wieczerzy, w przededniu Jego męki i ukrzyżowania. W tym roku dzień ten wypada 13 kwietnia. Przez całe wieki zwyczaj ten kontynuowano w ten sposób, że biskup mył w katedrze nogi 12 mężczyznom, zwykle starszym i najczęściej byli to kapłani lub świeccy zasłużeni dla miejscowego Kościoła. Obecnie coraz częściej obrzęd ten praktykują również proboszczowie w swych parafiach, zwłaszcza dużych, wielkomiejskich.

Ten wielowiekowy zwyczaj, istniejący w całym Kościele powszechnym, podważył już w pierwszym roku swego pontyfikatu Franciszek, który 28 marca 2013 umył nogi 12 młodym więźniom, w tym dwóm dziewczętom, z Zakładu Karnego dla Nieletnich Casal del Marmo w Rzymie. W następnych latach byli to ludzie nie tylko różnej płci i wieku, ale także różnych narodowości i religii, imigranci, niepełnosprawni i inni. 2 kwietnia 2015 papież umył nogi 6 mężczyznom i tyluż kobietom z zakładu karnego Nuovo Complesso Rebibbia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

6 stycznia 2016 ukazały się wytyczne watykańskie odnośnie do tego obrzędu, mające na celu włączenie do niego wszystkich warstw społecznych. Wywołały one spore zamieszanie w różnych środowiskach i krajach i w odpowiedzi na nie Kongregacja Kościołów Wschodnich wyjaśniła, że zmiany te dotyczą jedynie obrządku łacińskiego, nie wschodnich – przypomniał kard. Allencherry. Wyjaśnił, że Kościoły te postrzegają obrzędy Wielkiego Czwartku (jak zresztą całego Triduum Paschalnego) jako znak i przykład odkupieńczej ofiary Chrystusa na krzyżu. I w tym kontekście umycie nóg odbierają nie jako symbol upokorzenia i zrównania wszystkich, ale jako znak objęcia tajemnicą odkupienia wszystkich ras ludzkich za pośrednictwem wybranych osób.

Kardynał przypomniał ponadto, że Chrystus, umywszy nogi swym 12 uczniom, polecił im, aby „czynili to na Jego pamiątkę”. I Kościoły wschodnie zarówno te związane z Rzymem, jak i niezależne od niego, zachowują ten zwyczaj, myjąc nogi wyłącznie mężczyznom lub chłopcom. „Kościół syromalabarski pragnie nadal trzymać się tej praktyki w dzisiejszych uwarunkowaniach duszpasterskich i społecznych” – zapewnił jego zwierzchnik. Dodał, że obrzędy Wielkiego Czwartku pomagają wiernym przeżywać doświadczenie Boże a „umycie nóg jest sercem tej poruszającej praktyki”.

Reklama

Uzasadniając utrzymanie dotychczasowej praktyki w tym zakresie w Kościele syromalankarskim ks. B. Matthew zaznaczył, że jego wierni są „bardzo przywiązani” do tradycji. Przypomniał, że „biskupi na miejscu Pana Jezusa myją nogi 12 mężczyzn zamiast 12 apostołów” i dodał, że po zakończeniu całej uroczystości jeden z mężczyzn, „reprezentujący Piotra, myje nogi swemu biskupowi”. Rzecznik Kościoła nie wykluczył, że w przyszłości może nastąpić zmiana tego zwyczaju, bo – jak zaznaczył – „nie musi on trwać aż do ponownego przybycia naszego Pana”.

Oba wschodnie Kościoły katolickie sięgają swymi korzeniami pierwszych wieków chrześcijaństwa, gdy – zgodnie z prastarym podaniem – na południu Indii, na terenie dzisiejszego stanu Kerala działał św. Tomasz Apostoł, zwany Niewiernym i tam poniósł śmierć męczeńską na początku II wieku. Mieszkający tam do dzisiaj wyznawcy Chrystusa noszą często nazwę chrześcijan św. Tomasza. W ciągu wieków doszło między nimi do różnych podziałów, które w efekcie doprowadziły m.in. do powstania wspomnianych Kościołów – syromalabarskiego i syromalankarskiego.

Część ich wiernych uznała w XVIII i XX wieku władzę papieża i tak narodziły się dwa wspomniane katolickie Kościoły wschodnie. Oba mają obecnie rangę arcybiskupstw większych: Ernakulam-Angamaly – dla syromalabarczyków i Trivandrum – dla syromalankarczyków. Na czele obu Kościołów stoją dziś kardynałowie: George Allencherry (syromalabarski) i Baselios Cleemis Thottunkal (syromalankarski).

Chociaż oba Kościoły mają – jak wspomniano – niemal te same korzenie, to jednak należą do różnych tradycji liturgicznych: malabarski – do tradycji chaldejskiej lub syryjsko-wschodniej a malankarski – do tradycji antiocheńskiej.

2017-03-29 18:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Depo do księży: nie bójcie się być świętymi

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Wielki Czwartek

Bożena Sztajner/Niedziela

Nie bójcie się być świętymi. Świętość nie jest ucieczką od spraw doczesnych, ale naśladowaniem Chrystusa przez codzienną wierność – mówił w Wielki Czwartek do księży metropolita częstochowski abp Wacław Depo. Podczas Mszy Krzyżma w w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie prosił ich, by nie ulegali tendencjom zeświecczenia życia.

Abp Depo przestrzegał księży, aby „nie stali się ofiarami różnych form manipulacji i złudzenia”.- Obserwujemy w świecie współczesnym tendencje pełzającej ateizacji i zeświecczenia życia kapłańskiego. Ludzie chcieliby, abyśmy byli tacy sami jak oni, ale to byłaby forma kłamstwa, które jawi się jako prawda – mówił abp Depo. W jego ocenie, „w przekazie medialnym proponuje się program zejścia z posłuszeństwa Kościołowi, a tym samym posłuszeństwa Bogu”.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Najświętsza Panno Gidelska, módl się za nami...

2024-05-29 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Michał Janik

Cudowna Figurka z Gidel, została ukoronowana 15 sierpnia 1921 roku. Matka Boża w Gidlach cieszy się sławą Uzdrowicielki chorych. Krążą wśród wiernych opinie, że Matka Najświętsza z Jasnej Góry jest głównie lekarką dusz (nawrócenia), a z Gidel – lekarką ciał.

Rozważanie 30

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję