Reklama

"Nowe" przykazania kościelne

Niedziela włocławska 28/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W większości naszych katechizmów, podręczników do religii oraz modlitewników znajdziemy tytuł mówiący o przykazaniach kościelnych. Gdy zapytamy wiernych świeckich i duchownych o treść pięciu przykazań kościelnych, większość z nich zdecydowanie odpowie: " Pierwsze - ustanowione przez Kościół dni święte święcić; drugie - w niedzielę i święta we Mszy św. nabożnie uczestniczyć; trzecie - posty nakazane zachowywać; czwarte - przynajmniej raz w roku spowiadać się i w czasie wielkanocnym Komunię św. przyjmować i piąte - w czasach zakazanych zabaw hucznych nie urządzać". Przykazania te mamy zachowywać, aby trwać w jedności z Chrystusem w Jego Kościele.

Ostatnio jednak wiele dyskusji, w różnych kręgach, wywołało ukazanie się w niektórych katechizmach lokalnych wydawanych w Polsce, a także w wypowiedziach biskupów, m.in. bp. Tadeusza Pieronka, nowego brzmienia pięciu przykazań kościelnych. Jak zatem wygląda obecnie sprawa przykazań kościelnych? Czy treść ich uległa zmianie? Jakie jest obecne brzmienie i treść przykazań kościelnych?

1. Przykazania w "Katechizmie Kościoła Katolickiego"

Katechizm Kościoła Katolickiego ogłoszony konstytucją apostolską Fidei depositum w 1992 r. "służy jako pewny i autentyczny punkt odniesienia w nauczaniu nauki katolickiej, a w sposób szczególny jako tekst wzorcowy dla katechizmów lokalnych". Stąd jego treść w poruszanej kwestii jest zasadnicza i fundamentalna. Stwierdza on (KKK 2041), że przykazania kościelne odnoszą się do życia moralnego, które jest związane z życiem liturgicznym i czerpie z niego moc. Obowiązujący charakter tych praw pozytywnych ogłoszonych przez władzę pasterską Kościoła ma na celu zagwarantowanie wiernym niezbędnego minimum ducha modlitwy i wysiłku moralnego we wzrastaniu miłości Boga i bliźniego. W numerach 2041-2043 podaje brzmienie przykazań kościelnych wraz z ich krótkim omówieniem.

W świetle Katechizmu pierwsze przykazanie ("w niedzielę i święta we Mszy św. nabożnie uczestniczyć") domaga się od wiernych udziału w celebracji Eucharystii, na której gromadzi się wspólnota chrześcijańska, w dniu upamiętniającym Zmartwychwstanie Pańskie. Podstawą tego przykazania są kan. 1246-1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego, w których prawodawca kościelny wyjaśnia, że nakazowi uczestniczenia we Mszy św. czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego (kan. 1248 " 2 KPK). Jeżeli zaś pojawia się sytuacja, w której z braku świętego szafarza albo innej poważnej przyczyny nie można uczestniczyć w Eucharystii, wówczas zaleca się, aby wierni brali udział w liturgii Słowa, gdy jest ona odprawiana w kościele parafialnym lub innym świętym miejscu, według przepisów wydanych przez biskupa diecezjalnego albo poświęcali odpowiedni czas na modlitwę indywidualną w rodzinie lub w grupach rodzin (kan. 1248 " 2 KPK).

Drugie przykazanie ("przynajmniej raz w roku spowiadać się") zapewnia przygotowanie do Eucharystii przez przyjęcie sakramentu pojednania, który jest kontynuacją dzieła nawrócenia i przebaczenia, zapoczątkowanego na chrzcie św. Każdy wierny jest zobowiązany, po osiągnięciu wieku rozeznania, do wiernego wyznania wszystkich swoich grzechów ciężkich (kan. 989 KPK). Obowiązek wyznania w sakramencie pokuty wszystkich grzechów ciężkich, które się pamięta po należytym i pilnym rachunku sumienia, wraz z okolicznościami zmieniającymi rodzaj grzechu wynika z pozytywnego prawa Bożego. Ci, którzy przez grzech ciężki utracili łączność z Bogiem w miłości, przez sakrament pokuty wracają do życia; ci zaś, którzy popełniają grzechy powszednie, codziennie doświadczając swojej słabości, przez częste przystępowanie do tego sakramentu nabierają sił, aby dojść do pełnej wolności dzieci Bożych.

Trzecie przykazanie ("przynajmniej raz w roku w czasie wielkanocnym Komunię św. przyjąć") określa minimum w przyjmowaniu Eucharystii w związku ze świętami wielkanocnymi, źródłem i ośrodkiem liturgii chrześcijańskiej. Obowiązek wiernych przystępowania do Komunii św. wynika pośrednio z prawa Bożego: "Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje" (Mt 26, 26). Nakaz Komunii wielkanocnej sformułował Sobór Laterański IV w 1215 r. Obecnie ma on swoje źródło w kan. 920 Kodeksu Prawa Kanonicznego, który stwierdza, że "każdy wierny, który już raz przyjął Najświętszą Eucharystię, jest obowiązany przyjmować ją przynajmniej raz w roku w okresie wielkanocnym, chyba że słuszna przyczyna każe go wypełnić w innym czasie w ciągu roku".

Czwarte przykazanie ("ustanowione przez Kościół dni święte święcić") uzupełnia obowiązek Mszy św. niedzielnej przez udział w głównych uroczystościach liturgicznych, upamiętniających misteria Chrystusa, Najświętszej Maryi Panny i świętych. Wykaz dni świątecznych nakazanych podaje prawodawca kościelny w kan. 1246. W tym swego rodzaju katalogu prawodawca wymienia oprócz niedziel, następujące uroczystości: Narodzenie Chrystusa, Objawienia Pańskiego, Wniebowstąpienia oraz Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, Świętej Bożej Rodzicielki Maryi, Jej Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia, św. Józefa, Świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz Wszystkich Świętych, zaznacza równocześnie, że Konferencja Episkopatu, za uprzednią aprobatą Stolicy Apostolskiej, niektóre z dni świątecznych nakazanych może znieść lub przenieść na niedzielę.

Piąte przykazanie ("posty nakazane zachowywać") wyznacza okresy ascezy i pokuty, które przygotowują nas do uroczystości liturgicznych; przyczyniają się one do opanowania naszych popędów i do wolności serca. Katechizm odsyła czytelnika w tym miejscu do kan. 1249-1251 Kodeksu poświęconych dniom pokuty, który stwierdza, że " wszyscy wierni, każdy na swój sposób, są obowiązani czynić pokutę na podstawie prawa Bożego". Pokuta ta polega na znienawidzeniu grzechu i zwróceniu się do Boga. Program dnia pokuty obejmuje: intensywniejszą modlitwę niż w innym dniu, wykonywanie dzieł pobożności i miłości, umartwienie siebie poprzez wierniejsze wykonywanie swoich obowiązków, zwłaszcza poprzez post i wstrzemięźliwość zgodnie z przepisami prawa kościelnego. W Kościele powszechnym do tych dni oraz okresów pokuty zaliczono poszczególne piątki całego roku i czas Wielkiego Postu. Katechizm Kościoła Katolickiego w kontekście piątego przykazania podaje, że wierni " mają także obowiązek, każdy według swoich możliwości, dbać o materialne potrzeby Kościoła (zob. KKK nr 2043 i kan. 222 KPK).

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Największą miłością jest cierpliwe trwanie przy kimś, kto już nie potrafi „oddać” tak jak dawniej

2025-12-26 16:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Adobe Stock

ŚWIĘTO ŚWIĘTEJ RODZINY A.D. 2025

Syr 3, 2-6.12-14
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. prałat Franciszek Filipek

2025-12-27 13:33

Karol Porwich/Niedziela

W nocy z 26 na 27 grudnia zmarł ks. prałat dr Franciszek Filipek. Kapłan ten miał 85 lata życia i 62 lata kapłaństwa. Przez wiele lat był proboszczem parafii NMP Królowej Polski we Wrocławiu - Klecinie oraz wykładowcą łaciny na Papieskim Wydziale Teologicznym. Od 2012 roku przebywał na emeryturze.

Kapłan urodził się 24 marca 1940 Touste [dziś Ukraina, obwód tarnopolski]. Święcenia kapłańskie przyjął 23 czerwca 1963 roku z rąk bpa Wincentego Urbana, w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Żarach. Po święceniach kapłańskich został skierowany do Seminarium Duchownego we Wrocławiu, gdzie otrzymał funkcję prokuratora oraz lektora języka łacińskiego. Był wikariuszem w parafii pw. Bożego Ciała we Wrocławiu [1971-1972], a następnie administratorem parafii pw. św. Anny we Wrocławiu - Widawie. Był nim do roku 1984, aby następnie przebywać na urlopie naukowy i być sekretarzem Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. W latach 1986-1987 był proboszczem parafii św. Wawrzyńca we Wrocławiu - Żernikach. Następnie był administratorem, a później rezydentem w parafii św. Mikołaja we Wrocławiu oraz wykładowcą PWT we Wrocławiu, by w 1992 roku zostać proboszczem parafii pw. NMP Królowej Polski we Wrocławiu - Klecinie. W 1991 roku został Kapelanem Honorowym Ojca Świętego [Prałatem] W 2012 roku przeszedł na emeryturę, pozostając rezydentem na terenie parafii na Klecinie.
CZYTAJ DALEJ

Bóg stał się człowiekiem

2025-12-27 19:04

Paweł Wysoki

Ruszmy do Betlejem jak pasterze, aby odnaleźć Boga, który z miłości do nas stał się człowiekiem – wezwał abp Stanisław Budzik.

W kaplicy Zmartwychwstania Pańskiego w Domu Księży Emerytów w Lublinie „pasterka” celebrowana była wyjątkowo wcześnie, bo już o godz. 20.00. Przewodniczył jej abp Stanisław Budzik. Wraz z metropolitą Mszę św. sprawowali starsi i schorowani kapłani, mieszkańcy domu przy ul. Bernardyńskiej. Kilka godzin wcześniej wszyscy, wraz z biskupami pomocniczymi, siostrami ze Zgromadzenia Uczennic Boskiego Mistrza oraz świeckimi pracownikami, połamali się opłatkiem, złożyli sobie życzenia i zasiedli do wieczerzy wigilijnej. – Dziękuję za przyjęcie zaproszenia do naszej wspólnoty, by tajemnicę Bożego Narodzenia przeżywać razem w tę szczególną noc i dzielić z nami radość, że Słowo stało się Ciałem i zamieszkało między nami – powiedział w powitaniu ks. Grzegorz Musiał, dyrektor domu księży emerytów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję