Reklama

O dzisiejszej szkole słów kilka

Niedziela łódzka 36/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przemiany dokonujące się w Polsce po 1989 r. dotknęły również szkolnictwa.
Było to bowiem szkolnictwo kształtowane przez ponad 40 lat totalitarną ideologią, charakteryzujące się: utrzymywaniem monopolu państwowego w zakresie kształcenia, unifikacją treści programowych, podręczników i pomocy naukowych, centralizmem w zarządzaniu oświatą, brakiem więzi między szkołą a życiem społecznym, kładzeniem akcentu na wychowanie zespołowe, a nie indywidualne, ograniczeniem swobody działań nauczyciela i szkoły. Wyżej wymienione czynniki sprawiały, iż odziedziczona po poprzednikach polska szkoła była szkołą słabą. Stan takowy polskiej oświaty potwierdzają liczne badania przeprowadzane w Polsce i za granicą. Wspólnym wnioskiem tych badań jest stwierdzenie o zapóźnieniu edukacyjnym Polski. Badania z 1989 r. wskazały, iż w Polsce wykształceniem średnim dysponowało 30%, a wyższym niespełna 7% społeczeństwa.
Zmiany w szkolnictwie rozpoczęły się w 1998 r. i trwają nadal. Podstawowymi kierunkami zmian w systemie oświaty były m.in.: odideologizowanie całego systemu edukacji, uspołecznienie i demonopolizacja oświaty, tworzenie atmosfery wolności i swobody uczenia się dzieci i młodzieży z poszanowaniem ich praw, przywrócenie autonomii szkół, nauczycieli, uspołecznienie i demokratyzacja szkoły.
Czy zmiany te poszły w dobrym kierunku? To pytanie jest bardzo ważne dla wielu Polaków, którym na sercu leży dobro swoich dzieci. Rodzi się w tym miejscu jeszcze inne pytanie: czy rodzice mają zaufanie do dzisiejszej szkoły?
Już dzisiaj widać, iż do reformy wkradło się wiele błędów, nieprzemyślanych decyzji, które nie służą harmonijnemu rozwojowi dziecka, które w szkole nagminnie staje się dziś ofiarą przemocy fizycznej i psychicznej, w której nie otrzymuje zadawalającej wiedzy i wychowania.
Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn jest wiele, ale jedną z głównych jest to, iż zapomniano, że szkoła nie tylko uczy, ale również wychowuje. Aby proces nauczania przyniósł zadawalający skutek trzeba najpierw zadbać o wychowanie uczniów, czyli stworzyć odpowiedni klimat wychowawczy, polegający na ukazaniu prawdziwych wartości, na których trzeba budować swoje życie, jak: prawda, rzetelność, sprawiedliwość, odpowiedzialność.
Jeżeli w naszych szkołach nie dokonuje się prawidłowy proces wychowawczy, to nie możemy się dziwić, iż tak wielu uczniów bierze narkotyki i inne środki odurzające, sięga po alkohol lub papierosy oraz w swoim postępowaniu posługuje się przemocą.
Na marginesie niniejszego artykułu można dodać, iż dobitnym potwierdzeniem tego, iż zapomniano o wychowaniu - jest chociażby nazwa naczelnego organu kierującego szkolnictwem podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym w Polsce - Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Może lepiej by było, aby nazwa ta brzmiała - Ministerstwo Edukacji Narodowej i Wychowania.
W tym miejscu rodzi się kolejne (trzecie już pytanie) - dlaczego tak jest?
Odpowiedź jest prosta, ponieważ nauczyciel dzisiaj nie ma czasu. Obciążony jest wieloma różnymi obowiązkami, które sprawiają, iż staje się on dzisiaj bardziej urzędnikiem szkolnym niż prawdziwym nauczycielem, tracącym czas na przygotowanie olbrzymiej liczby różnych dokumentów, które tak naprawdę niczego pozytywnego nie wnoszą. A może należałoby dać mu szansę, aby mógł wypełnić swoje statutowe zadanie w szkole, jakimi są przekazywanie wiedzy i kształtowanie odpowiednich postaw wśród dzieci i młodzieży.
Życzyć należy dzisiaj wszystkim odpowiedzialnym za dzieło reformy szkolnej w naszej Ojczyźnie, aby mieli tyle sił i odwagi, co ich poprzednicy z Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r., którzy zauważyli, iż jednym z najważniejszych zadań państwa jest dobra edukacja i wychowanie młodzieży w duchu patriotycznym i obywatelskim: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”.

Seminarium z historii u Ojców Bernardynów

W Katolickim Liceum Ogólnokształcącym Ojców Bernardynów w Łodzi przy ul. Spornej 71/73, począwszy od 29 listopada (sobota) odbywać się będą zajęcia przygotowujące uczniów szkół średnich do matury z historii. Zajęcie odbywać się będą 2 razy w miesiącu nieodpłatnie. Zajęcia prowadzić będzie o. dr Innocenty Rusecki - dyrektor szkoły. Zgłoszenia przyjmowane są osobiście lub telefonicznie do 28 listopada br.
Nr tel. (0-42) 656-11-24

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Nasza dusza się nie starzeje

2025-01-30 20:30

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Święto Ofiarowania Pańskiego przypomina, że wiek nie jest przeszkodą w realizacji życiowych celów. Symeon i Anna byli osobami w podeszłym wieku, które, mimo zaawansowanego wieku, znalazły sens i spełnienie w swojej wierze.

Podobną inspirację można odnaleźć w życiorysie Anny Marii Robertson Moses, znanej jako "Grandma Moses". Rozpoczęła swoją karierę artystyczną w wieku 78 lat, po tym jak choroba uniemożliwiła jej kontynuowanie wcześniejszych pasji. Jej historia pokazuje, że niezależnie od wieku, można odkryć w sobie nowe talenty i osiągnąć sukces.
CZYTAJ DALEJ

Eleni: Nie jestem sama, Bóg jest razem ze mną

2025-01-30 20:53

[ TEMATY ]

świadectwo

Marek Kamiński

Wiara bardzo mocno uwidoczniła się w mojej twórczości. Oczywiście, śpiewam dużo o miłości, bo to jest najważniejsze. Tak naprawdę miłość jest fundamentem, na którym budujemy nasze codzienne życie. Po tej tragedii ukazała się moja płyta Nic miłości nie pokona. Pragnęłam, aby była przesłaniem dla tych, którzy przeżywają podobne tragedie, którzy są na rozdrożu. Chciałam, żeby zatrzymali się na chwilę, zadali sobie podstawowe pytanie: Co w życiu jest najważniejsze? - i tego nie zgubili w obliczu zła, które dzieje się wokół nas - mówiła niegdyś w wywiadzie dla "Niedzieli" Eleni - polska piosenkarka greckiego pochodzenia.

O. Robert M. Łukaszuk: - Jest Pani bardzo znaną piosenkarką w Polsce i za granicą. Sam także chętnie Pani słucham. Czy mogłaby Pani podzielić się z Czytelnikami Tygodnika „Niedziela” swoją refleksją, jak doświadcza Pani Boga i Maryi w swej działalności artystycznej?
CZYTAJ DALEJ

Papieski apel dotyczący spraw o stwierdzenie nieważności małżeństwa

2025-01-31 14:14

[ TEMATY ]

apel

papież Franciszek

nieważność małżeństwa

Vatican News

Rozpoczęcie Roku Sądowego Trybunału Roty Rzymskiej

Rozpoczęcie Roku Sądowego Trybunału Roty Rzymskiej

Franciszek przyjął na audiencji Trybunał Roty Rzymskiej z okazji inauguracji Roku Sądowego. Papież podkreślił najważniejsze aspekty reformy procesów, którą zarządził dziesięć lat temu: uproszczone i skrócone procedury oraz bardziej zorganizowane i kompetentne struktury diecezjalne. "Weryfikacja ważności lub nieważności małżeństwa stanowi istotną możliwość – powiedział Ojciec Świety – Należy pomagać osobom, aby mogły przejść tę drogę w sposób możliwie najsprawniejszy".

Posługa zbawieniu dusz
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję