W Kamieniu Pomorskim odbył się po raz XXXVII (a pierwszy w
tym stuleciu) Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
kontynuujący piękne tradycje swych poprzedników. I tak jak w tamtych
latach przy zabytkowych organach katedry kamieńskiej zasiadali wybitni
artyści z kraju i z zagranicy. Rada Artystyczna Festiwalu z profesorem
Józefem Serafinem na czele zadbała o najwłaściwszy dobór solistów
tego instrumentu. Wystąpiła czołówka polskich organistów: Roman Perucki,
wspomniany Józef Serafin, Joachim Grubich, Julian Gembalski, zaś
z młodszych solistów: Roman Szlaużys oraz - po raz pierwszy w Kamieniu
- Arkadiusz Bialic i Ireneusz Wyrwa. Organistykę zagraniczną reprezentowali
Manfred Schumer i Bernhard Hass z Niemiec, Breet Leighton z Australii,
Fabio Ciofini z Włoch i Jon Laukvik z Norwegii.
W programach organistów przeważały dzieła z okresu, z
którego pochodzą kamieńskie organy, a więc z baroku. Oczywiście,
dominantę stanowiły utwory największego mistrza tej epoki - Johanna
Sebastiana Bacha - fugi z poprzedzającymi je preludiami lub fantazjami,
przygrywki chorałowe, sonaty triowe, nie zabrakło też najsłynniejszych
pozycji w dorobku mistrza - Toccaty i fugi d-moll i Passacaglii c-moll.
Obok dzieł Bacha pojawiały się utwory innych kompozytorów tej epoki,
takich jak: Dietrich Buxtehude czy Johann Pachelbel. Zabrzmiały też
utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego 210. rocznica śmierci
przypada w tym roku, oraz twórców z epoki romantyzmu - Felixa Mendelssohna,
CeMsara Francka, Johannesa Brahmsa, Nielsa Wilhelma Gadego oraz -
co jest ciekawostką - zagrane przez Romana Peruckiego organowe opracowania
Preludium Des-dur Fryderyka Chopina. Z muzyki współczesnej na szczególną
uwagę zasługiwały Requiem z cyklu Faust Petra Ebena, zadedykowane
przez wykonawcę utworu - Józefa Serafina pamięci działaczy zasłużonych
dla kamieńskich festiwali, zmarłych w tym roku: Kazimierza Radomskiego
i Ryszarda Woźniaka, a także Sonata improvisita a tre movimenti (
Katedra XIX) Juliana Gembalskiego, zagrana na zakończenie festiwalu.
Muzyka "króla instrumentów" mimo niepełnej dyspozycji wobec trwającego
wciąż jeszcze remontu organów pięknie rozbrzmiewała we wnętrzu gotyckiej
katedry, dostarczając niezapomnianych przeżyć setkom słuchaczy wypełniających
świątynię podczas każdego letniego koncertu piątkowego.
Przeżycia te zostały zwielokrotnione także dzięki drugiej,
pozaorganowej warstwie kamieńskiego festiwalu. Zgodnie z nazwą imprezy
miała to być muzyka kameralna, wszakże została rozszerzona o muzykę
chóralną i orkiestrową, a także o występy solistów. Ci ostatni, to
wybitni polscy wirtuozi - wielonczelista Adam Klocek, wykonawca solowej
Suity Bacha, flecista Jadwiga Kotnowska i skrzypek Piotr Pławner
grający solowe Partity tegoż kompozytora. Właściwą muzykę zademonstrowały
dwa świetne kwartety smyczkowe - Kwartet Śląski z utworami Felixa
Mendelssohna i Krzysztofa Pendereckiego oraz Kwartet im. Rimskiego-Korsakowa
z Petersburga z utworami Ludwiga van Beethovena, a także Poznański
Zespół Kameralny "Tutti e solo" z fenomenalną śpiewaczką Iwoną Hossą.
Z większych zespołów kameralnych w festiwalu udział wzięły: Orkiestra
Kameralna "Oberpleis" z Niemiec pod dyrekcją Andre Sebalda, szczeciński
Zespół Instrumentalistów "Camerata Nova", wykonujący wraz z trójką
solistów śpiewaków pod dyrekcją Eugeniusza Kusa muzykę Antonio Vivaldiego,
oraz Polska Filharmonia Kameralna Wojciecha Rajskiego z udziałem
solistów instrumentalistów. Czerwcowe koncerty urozmaicała muzyka
chóralna. Z utworami a cappella wystąpiły: Kameralny Chór Muzyki
Cerkiewnej "Dojlidstwa" z Białorusi pod dyrekcją Natalii Bulcewicz
oraz dyrygowana przez Jana Szyrockiego i Richarda Zielińskiego Polsko-Niemiecka
Akademia Chóralna "In terra pax" w swym śpiewanym po mistrzowsku
obszernym programie interesująco wykorzystująca walory przestrzenne
katedry. Natomiast Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej wykonał
podczas koncertu inauguracyjnego słynną Mszę Koronacyjną Mozarta
wraz z czterema solistami i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej
pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego. Muzyka orkiestrowa zabrzmiała
w jednym z koncertów lipcowych w wykonaniu Międzynarodowej Młodzieżowej
Orkiestry Symfonicznej pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego, prezentującej
z dużym zaangażowaniem utwory Verdiego i Beethovena.
Ten bogaty program z udziałem znanych solistów i zespołów
znakomicie uzupełniał warstwę organową kamieńskiego festiwalu cieszącego
się frekwencją wzrastającą z koncertu na koncert, osiągającą apogeum
w sierpniu. Do powodzenia imprezy przyczyniła się niewątpliwie także
oprawa słowna - interesujące zapowiedzi, przybliżające słuchaczom
wykonywaną muzykę, wygłaszane przez Zbigniewa Pawlickiego i Mikołaja
Szczęsnego.
XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
w Kamieniu Pomorskim odbywający się pod patronatem abp. Zygmunta
Kamińskiego, metropolity szczecińsko-kamieńskiego, przeszedł już
do historii. Należy mieć nadzieję, iż po pomyślnym zakończeniu remontu
organów następny, przyszłoroczny festiwal przyniesie wiele równie
pięknych, a może jeszcze piękniejszych przeżyć licznym melomanom
wypełniającym w letnie wieczory piątkowe katedrę kamieńską.
Pomóż w rozwoju naszego portalu