Reklama

Nowe niebo i nowa ziemia

9 grudnia br. w Politechnice Łódzkiej odbyło się 16 spotkanie w ramach konwersatorium Bóg i nauka. Wykład pt. Koniec świata wygłosił ks. dr Jan Piszczan, adiunkt w Instytucie Pedagogiki cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego. Spotkanie konwersatoryjne objął swym patronatem prof. dr hab. inż. Jan Krysiński - rektor Politechniki Łódzkiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nauka proroków Starego Testamentu koncentruje się przede wszystkim wokół tajemnicy Boga i osoby Mesjasza. Erę mesjańską ukazywali oni jako czas zbawienia, obejmujący wszystkich ludzi. Zwracając się ku przyszłości, zapowiadali również dzień Sądu Boga nad grzesznikami oraz mające nadejść Królestwo Niebieskie. Wizje proroków skrywają tajemniczą, bliżej niezbadaną rzeczywistość, którą prorok Izajasz nazywa nowym niebem i nową ziemią. „Mężowie Boży”, jak określano proroków, nie mówią jednak wyraźnie o zniszczeniu obecnego świata i zastąpieniu go innym, nowym, doskonalszym. Tę ideę podejmuje dopiero literatura apokaliptyczna, powstająca między 200 r. przed Chrystusem a 800 r. po Chrystusie.
Pisma apokaliptyczne, połączone z napomnieniami i pouczeniami, wypełniają wizję tego, co ma nastąpić. Apokaliptykę można nazwać literaturą rozpaczy i nadziei zarazem. Autorzy apokalips to ludzie świetnie wykształceni, znający historię Izraela oraz wiedzę ezoteryczną i magiczną. W swych tekstach chętnie łączą wydarzenia historyczno-zbawcze z wielkimi poruszeniami natury.
Wyrażeniami używanymi przez proroków i apokaliptyków posługuje się Chrystus, aby obrazowo przedstawić interwencję Boga w Dniu Ostatecznym. Elementem związanym z objawieniem się potęgi Boga będzie ogień ogarniający cały świat. Opisy kosmicznego pożaru na końcu czasów znajdują się w Drugim Liście św. Piotra i w czwartym rozdziale Ewangelii według św. Mateusza. Płomienie ogarniające Kosmos stanowią tło do pojawienia się Syna Człowieczego. Ogień towarzyszący powtórnemu przyjściu Chrystusa unicestwi przede wszystkim zło moralne, nie naruszając fizycznej strony istnienia. Bóg stworzył świat nie po to, by go zniszczyć, lecz, aby dokonać w nim radykalnej odnowy, przemiany, udoskonalenia.
W pewnym stopniu eschatyczny ogień Dnia Pańskiego dosięga nas już teraz, gdy rozstrzygamy: wspólnota z Bogiem czy oddalenie od Niego. W tej perspektywie wydarzenia Sądu Ostatecznego stają się naszym udziałem w teraźniejszości. Symbolika ognia odnosi się również do ostatecznego konfliktu pomiędzy królestwem Boga a królestwem Szatana, które zostanie definitywnie pokonane. Końcowy triumf Chrystusa i tych wszystkich, którzy dochowają Mu wierności, przedstawia Apokalipsa św. Jana.
Dla chrześcijan prawdziwa pełnia czasu nastąpi wtedy, gdy obecność Boga przepełni całą przeszłą i przyszłą ludzkość. Stanie się tak w ostatecznym odrodzeniu rodzaju ludzkiego, czyli w zmartwychwstaniu ciał podczas powtórnego przyjścia Chrystusa w chwale na końcu czasów.
Ostatni ułamek czasu będzie zawierał dostatecznie dużo informacji i mocy obliczeniowej, aby wskrzeszeni zostali wszyscy poprzednio żyjący. Kiedy skończy się czas i przestrzeń, wszyscy zmarli obudzą się - zgodnie z tym, co mówi Biblia.
Drugie przyjście Chrystusa będzie wypełnieniem i doprowadzeniem do końca świętej historii zbawienia. Grzech i śmierć zostaną pokonane. Człowiek powróci do przyjaźni z Bogiem, który będzie „Wszystkim we wszystkich”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: konferencja „Wokół Laudato Si’ – czas powrotu do teologii stworzenia”

2025-09-24 11:50

[ TEMATY ]

Warszawa

konferencja

Wokół Laudato Si’

teologia stworzenia

BP KEP

Konferencja „Wokół Laudato Si’ – czas powrotu do teologii stworzenia”

Konferencja „Wokół Laudato Si’ – czas powrotu do teologii stworzenia”

O duchowym wymiarze ekologii i znaczeniu teologii stworzenia w życiu Kościoła mówiono podczas konferencji prasowej pod hasłem „Wokół Laudato Si’ - czas powrotu do teologii stworzenia”. Podkreślono, że troska o środowisko nie jest dodatkiem do wiary, lecz jej integralną częścią, a encyklika papieża Franciszka „Laudato si’” wciąż inspiruje do nowych działań. W wydarzeniu wzięli udział bp Tadeusz Lityński, przewodniczący Zespołu KEP „Laudato si” oraz duszpasterze zaangażowani w promowanie ekologicznego nauczania Kościoła.

Konferencja w Sekretariacie KEP w Warszawie rozpoczęła się projekcją fragmentu filmu „Gratias Domine”, przygotowanego przez Zespół „Laudato si’”. Spotkanie wpisało się w ekumeniczne obchody „Czasu dla Stworzenia” i miało przypomnieć o duchowym wymiarze troski o świat.
CZYTAJ DALEJ

Dziewica i męczennica o wypróbowanej wierze

Niedziela kielecka 40/2015, str. 4-5

[ TEMATY ]

święta

WD

Św. Tekla z kościoła w Krzyżanowicach

Św. Tekla z kościoła w Krzyżanowicach

Tekla to patronka czczona jako święta Kościoła katolickiego i prawosławnego, uznawana jest za pierwszą męczennicę Kościoła. W Polsce znana jest od wieków. W diecezji kieleckiej jej wezwanie noszą kościoły w Wolicy k. Gór Pińczowskich, w Gnojnie, gdzie patronuje kościołowi razem ze św. Janem, w Piotrkowicach – ze św. Pawłem i w Krzyżanowicach. W tej świątyni każdy odnajdzie ducha i charyzmat św. Tekli, ale i esencję klasycyzmu w architekturze oraz piękne malarstwo epoki stanisławowskiej

Parafia istniała tutaj już na przełomie XII i XIII wieku. Pierwszy kościół ufundował Benedykt Jaksa, ale konsekrowany był dopiero przez bp. Tomasza Oborskiego w 1626 r.
CZYTAJ DALEJ

Prof. Weigel wdzięczny biskupowi za wyjaśnienia dotyczące ideologii gender

2025-09-24 20:20

[ TEMATY ]

gender

ideologia gender

Adobe Stock

„Ten przemyślany, pięknie ilustrowany i dokładnie udokumentowany tekst należy przeczytać w całości” - pisze o dokumencie The Body Reveals the Person: A Catholic Response to the Challenges of Gender Ideology (Ciało ujawnia osobę: katolicka odpowiedź na wyzwania związane z ideologią gender) wydanym pod koniec sierpnia przez biskupa Daniela E. Thomas z Toledo w stanie Ohio prof. George Weigel.

Znany amerykański intelektualista katolicki zapewnia, że przeczytanie tego dokumentu zajmuje mniej więcej od pół godziny do czterdziestu pięciu minut. Zaznacza, że jest to głos łączący przekonanie z współczuciem w reakcji na cierpienie i udrękę. Przytacza pierwszy akapit tekstu:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję