Reklama

Kultura

Austria: „Pasja” tematem przewodnim Salzburger Festspiele

Już za kilka dni rozpocznie się w Salzburgu kolejny festiwal „Salzburger Festspiele”, który rokrocznie przyciągają rzesze miłośników muzyki klasycznej z całego świata. Od 2012 roku poprzedza go „Ouverture spirituelle” – uwertura duchowa, której tematem jest w tym roku „pasja”. „W muzyce pod tym określeniem rozumiemy mękę i śmierć Jezusa. Ale czy jakakolwiek sztuka byłaby możliwa bez pasji, bez wielkiej namiętności?” - pytają organizatorzy zapowiadając cykl wydarzeń rozpoczynających się 20 lipca.

[ TEMATY ]

festiwal

Austria

Charles Brutlag/Fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na otwarcie festiwalu zabrzmi „Pasja wg. św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej z Montrealu pod batutą Kenta Nagano. W kolejnych dniach: „Msza h-moll” Johanna Sebastiana Bacha zaprezentowana przez Collegium Vocale z Gandawy, a następnie koncert na trąbkę „Nobody knowi the trouble I see” oraz „Symfonia Zmartwychwstania” Gustawa Mahlera.

Obok cyklu muzyki sakralnej przewidziano odczyty i prezentacje filmów oraz „Disputationes” – dyskusje na temat religii i kultury. Jako najwybitniejsze dzieło w historii filmu odnoszące się do tematyki pasji zostanie pokazana „Ewangelia wg. św. Mateusza” włoskiego reżysera Pier Paolo Pasoliniego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W części literackiej znalazło się spotkanie z austriackim pisarzem Michaelem Köhlmeierem, a także dyskusje na tematy: „Życie”, „Cierpienie” oraz „Pasja-namiętność” . Uczestnikami tych „dysput” będą m.in. arcybiskup Salzburga Franz Lackner, dyrektorka Festiwalu Beethovena w Bonn, Nike Wagner, były opat-prymas benedyktynów Notker Wolf, filozofka z Tybingi Sabine A. Döring oraz teolog Karl-Josef Kuschel.

Reklama

„Salzburger Festspiele” to jeden z najbardziej liczących się na świecie festiwali muzyki klasycznej. Pierwszy letni festiwal w Salzburgu pod nazwą "Internationale Musikfeste in Salzburg" odbył się w 1877 r. i kontynuowano go do 1910. Do pomysłu letniego festiwalu muzycznego wrócono po zakończeniu pierwszej wojny światowej w 1918 roku. Odnowienie imprezy związane było z pięcioma osobami, które uznawane są za inicjatorów festiwalu w Salzburgu. Byli to: kompozytor Richard Strauss, poeta i dramaturg Hugo von Hofmannsthal, reżyser Max Reinhardt, scenograf Alfred Roller i dyrygent Franz Schalk.

Oficjalnie odnowiony festiwal zapoczątkowała premiera sztuki „Jedermann” Hofmannsthala 22 września 1920. Od tamtego czasu „Jedermann” należy do stałych punktów festiwalowego repertuaru, a rola tytułowa powierzana jest tylko najbardziej znanym artystom teatralnym. Sztuka pokazywana jest w scenerii przed salzburską katedrą. Także dyrektorami Festiwalu byli sławni artyści. Od 2016 r. dyrektorem jest utytułowany austriacki pianista Markus Hinterhäuser, natomiast dyrektorem ds. teatru – szwajcarska dramaturg i reżyserka Bettina Hering.

Każdego roku w programie sześciu tygodni Salzburger Festspiele jest ponad 200 oper, koncertów, przedstawień teatralnych, filmowych oraz spotkań dyskusyjnych. Uczestniczy w nich ok. 250 tys. gości. Tegoroczny Salzburger Festspiele potrwa od 20 lipca do 30 sierpnia.

2018-07-17 09:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto młodych w rytmie gospel

Niedziela bielsko-żywiecka 39/2012

[ TEMATY ]

festiwal

PB

Finałowy koncert warsztatów gospel

Finałowy koncert warsztatów gospel

Wielkim finałowym koncertem w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Bielsku-Białej zakończyły się III Międzynarodowe Warsztaty Gospel organizowane przez bielską fundację „Drachma”

Dnia 9 września w aleksandrowickim kościele wystąpiło blisko 450 młodych ludzi, którzy przez trzy dni uczestniczyli w międzynarodowych warsztatach śpiewu. Oglądany przez swoich bliskich i zaproszonych gości wieloosobowy chór kołysał się w soulowych i gospelowych rytmach wtórując solowym wykonawcom. Całość prowadziła Zuzanna Pradela z Bielska-Białej oraz specjalny gość tegorocznych warsztatów, brytyjski wokalista i instruktor muzyki gospel Wayne Ellington. Finałowy koncert oglądał także bp Tadeusz Rakoczy.
Po to, by popracować nad emisją głosu, jego tonacją i brzmieniem, przyjechali do Bielska-Białej nie tylko młodzi ludzie z Podbeskidzia, z różnych stron naszego kraju oraz spoza granic Polski. W muzycznym przedsięwzięciu wzięli udział m.in. goście ze Słowacji, Niemiec, Serbii. Odbywające się w auli Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja warsztaty były dla nich okazją nie tylko do poprawienia jakości własnego śpiewu, ale i do nauczenia się wykorzystania go w repertuarze chóralnym oraz do chwalenia Boga za pomocą muzyki.
Nad warsztatem muzycznym młodych adeptów gospel czuwali w tym roku W. Ellington oraz Z. Pradela. Gość z Wielkiej Brytanii swój głos kształcił na Uniwersytecie Brunel’a, gdzie pracuje jako trener głosu. Na co dzień współpracuje z „NU Image”, „London Community Gospel Choir”, „Sainsburys Kingdom Choir” oraz „The Shout”, ale również z solistami, gwiazdami, chórami w szkołach oraz kościołach. - Jestem więcej niż zadowolony z tych warsztatów - powiedział Ellington. - Moje nastawienie było takie, żeby niczego specjalnego nie oczekiwać, lecz po porostu przeżyć dobrze ten czas. Chciałem mieć pewność, że każdy, kto bierze udział w tych warsztatach przejedzie dobrze i komfortowo przez ten muzyczny materiał. Ale to, co otrzymałem od tych młodych ludzi, było olśniewające. Odkryłem kolejne „złote miasto” w Polsce - zaznaczył wokalista. - U źródeł jest wprowadzenie lub ponowne wprowadzenie ludzi do wiary chrześcijańskiej. A jeśli ludzie już wierzą, chodzi o to, by dalej trwali w tej wierze, by trzymali się jej, choć czasy są dziś trudne i ciężkie. Jest nadzieja. I nie zawsze potrzebujemy tych wszystkich materialnych rzeczy, bo aby podążać dalej, by żyć i dodawać sobie nawzajem odwagi, potrzeba jedynie owocu Ducha - dodał instruktor, któremu podczas finałowego koncertu młodzi dziękowali gromkimi oklaskami. Nie mniejszy aplauz wzbudzała Zuzanna Pradela. Nauczycielka muzyki, dyrygent chóru gospel i muzyk diakonii muzycznej Wspólnot „Miasto na Górze” już po raz trzeci prowadziła warsztaty organizowane prze „Drachmę”.
Założona przez ks. Mirosława Szewieczka Fundacja „Drachma” od kilku lat prowadzi szereg inicjatyw mających na celu tworzenie warunków rozwoju duchowego, intelektualnego, psychologicznego młodzieży przez edukację i wsparcie wzajemne.

CZYTAJ DALEJ

Bp Oder: Jan Paweł II powiedziałby dziś Polakom - "Trzymajcie się mocno Chrystusa!"

2024-04-27 20:22

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Ks. bp Sławomir Oder

Adam Bujak, Arturo Mari/Rok 2.Biały Kruk

- Jan Paweł II, gdyby żył i widział, co się dzieje dziś w Polsce, powiedziałby nam: "Trzymajcie się mocno Chrystusa!" - mówi w rozmowie z KAI bp Sławomir Oder, wcześniej postulator procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Karola Wojtyły. Kapłan wyjaśnia, że współczesny Kościół i świat zawdzięcza papieżowi z Polski bardzo bogate dziedzictwo, którego centralnym elementem jest personalistyczne rozumienie tajemnicy człowieka, jego praw i niezbywalnej godności.

Marcin Przeciszewski, KAI: Mija 10-lat od kanonizacji Jana Pawła II. Jak z perspektywy tych lat patrzy Ksiądz Biskup na recepcję dziedzictwa św. Jana Pawła II? Co z tego dziedzictwa, z dzisiejszego punktu widzenia jest najważniejsze?

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję