Reklama

Kultura

„L’Osservatore Romano” chwali film Agnieszki Holland „W ciemności”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Okoliczności czynią człowieka bohaterem - pod takim tytułem watykański dziennik „L’Osservatore Romano” zamieszcza recenzję filmu Agnieszki Holland „W ciemności”. Jego wejście na ekrany włoskich kin zbiegło się z obchodzonym 27 stycznia Międzynarodowym Dniem Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Gaetano Vallini zaznacza, że ten „przejmujący film” opowiada historię Leopolda Sochy, pracownika zakładów oczyszczania miasta we Lwowie, „w okupowanej przez nazistów Polsce”, który uratował życie kilkorgu Żydom.

- Bez popadania w retorykę i bez ulegania łatwemu wzruszeniu, ten piękny film na nowo rozpala światełko w ciemności. Choć bowiem reżyserka oszczędza nam okropności, które dobrze znamy, brawurowo oddaje trudność tego barbarzyńskiego czasu, pokazując naturę ludzką z jej dwuznacznością, z jej blaskami i cieniami. Mężczyzn i kobiety zdolnych do czynów okrutnych, ale też do aktów wielkoduszności i odwagi. Heroicznych, jeśli tak można powiedzieć; tym heroizmem, który może zrodzić się z przypadku, z nieoczekiwanych okoliczności, który stoi wobec wyboru między życiem i śmiercią - pisze Vallini.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Podkreśla, że dzięki wyważonemu scenariuszowi oraz „posępnym i klaustrofobicznym zdjęciom, które wyrażają tytułową ciemność i nieznośne warunki ocalenia wśród brudu i myszy”, film opowiada o grupce ludzi znajdujących się w rozpaczliwej sytuacji. Wszyscy zostali przedstawieni w swym „niedoskonałym człowieczeństwie”. Lęk i wrodzony egoizm, które okoliczności jeszcze podkreśliły, uczyniły ratowane osoby złożonymi i trudnymi, czasem wręcz nieznośnymi i groźnymi. Ale są to osoby realne, których niedoskonałości - znaczniej skuteczniej niż gdyby je idealizowano jako ofiary - nadają wartość ich desperackiemu żądaniu pozostania przy życiu.

- Także Leopold Socha jest niedoskonały. Na pozór dobry człowiek, ojciec rodziny jakich wielu, ale także złodziejaszek i oszust, religijny (katolik niepozbawiony uprzedzeń wobec Żydów) a jednocześnie niemoralny; może - jak mówi reżyserka - jest on tylko szarym człowiekiem, który żyje w straszliwych czasach. Nie ma nic sentymentalnego w jego życiowej drodze - pisze krytyk „L’Osservatore Romano” dodając, że ten wymiar udało się w filmie pokazać „w sposób jasny i wiarygodny”.

„W ciemności” był przed rokiem polskim kandydatem do Oscara za najlepszy film zagraniczny.

2013-01-29 08:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Maryja, matka Jezusa” - już w polskich kinach

[ TEMATY ]

film

Film „Maryja, matka Jezusa” trafił do polskich kin 16 sierpnia. We włoskiej produkcji z 2010 r. w jedną z ról wcielił się Jerzy Stuhr.

„W tym filmie opowiadamy historię, którą każdy zna. Ale chcieliśmy odkryć jej korzenie, to znaczy jak, naszym zdaniem, wolność i wielkość Jezusa rodzi się z miłości jego matki” – mówi reżyser Guido Chiesa. „Maryja, matka Jezusa” to opowieść o macierzyństwie Marii z Nazaretu, od momentu poczęcia do osiągnięcia przez Jezusa wieku młodzieńczego. To portret matki i jej relacji z synem, wspieranej przez dyskretną obecność Józefa, patriarchy, który zgadza się stanąć z boku, mimo obowiązującej w jego rodzinie dominującej roli mężczyzny. Na miejsce zdjęć twórcy filmu wybrali tunezyjską prowincję, która przywoływała scenerię możliwie bliską Palestynie czasów biblijnych. W tytułową rolę wcieliła się młoda Tunezyjka Nadia Khlifi. Jednego z mędrców zagrał polski aktor – Jerzy Stuhr. „To film z bardzo filozoficzną tezą, że sprawcą charyzmy i świętości Jezusa była jego matka, bo to ona nim kieruje i jest przewodnikiem oraz inspiratorem osobowości. Maryja jest w tym filmie też rewolucjonistką, bo w jakimś sposób buntuje się, jest bardzo samodzielna. To ona wybiera jaskinię do porodu, ona też decyduje karmić dziecko piersią, mimo zakazu” – mówił Jerzy Stuhr w rozmowie dla Polskiego Radia. „Maryja, matka Jezusa” to film adresowany do wszystkich, bez względu na kulturę czy religię, bo pokazuje zrozumiały dla wszystkich punkt widzenia kobiety i proponuje pozytywny wzór macierzyństwa, oparty na miłości i zaufaniu” – przekonuje Chiesa. „Maryja, matka Jezusa” (tytuł oryginalny: „Io sono con te”) to włoska produkcja z 2010 r. Scenariusz napisali Nicoletta Micheli, Filippo Kalomenidis i Guido Chiesa, który jest też reżyserem filmu. Polska premiera miała miejsce 16 sierpnia.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś powołuje komisję do zbadania zjawiska wykorzystania seksualnego osób małoletnich

2025-07-17 10:15

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kard. Ryś

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś

Kardynał Grzegorz Ryś powołuje komisję do zbadania zjawiska wykorzystania seksualnego osób małoletnich dla obszaru archidiecezji łódzkiej. Jak poinformował metropolita łódzki w liście pasterskim, będzie to niezależna komisja prowadzona przez ekspertów, która rozpocznie prace jesienią.

Zdecydowałem się odezwać do Was wszystkich w tej formie nie dlatego, żeby była ku temu jakaś specjalna okazja. Czynię to raczej w związku z ważnymi pytaniami, które szczególnie w ostatnich tygodniach „wiszą w powietrzu” i których nie wolno zostawić bez odpowiedzi. Nie chodzi przy tym o naszą, lecz o Bożą odpowiedź! A myślę, że możemy ją wyczytać także ze Słowa dzisiejszej Liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Francja: zmarł kard. André Vingt-Trois, emerytowany arcybiskup Paryża

2025-07-18 17:26

[ TEMATY ]

zmarły

Paryż

Notre‑Dame

kard. André Vingt‑Trois

Vatican Media

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Osiemdziesiąt dwa uderzenia dzwonów we wszystkich kościołach diecezji paryskiej uczczą o godz. 17.00 pamięć o kard. André Vingt-Trois, arcybiskupie Paryża w latach 2005-2017, który zmarł wczesnym popołudniem w wieku 82 lat.

Pasterz, ojciec i przyjaciel
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję