Reklama

Wielkopostna pobożność

Kościół w liturgicznych celebracjach wielkopostnych nawołuje do nawrócenia i przemiany życia. Dlatego liturgia tego okresu jest wyciszona. Z obrzędów Mszy św. znika hymn „Chwała na wysokości Bogu”, a radosną aklamację „Alleluja” zastępuje „Chwała Tobie, Królu wieków” albo „Chwała Tobie, Słowo Boże”. Fioletowy kolor szat liturgicznych i nieozdobiony kwiatami ołtarz, nabożeństwa Gorzkich Żali i Drogi Krzyżowej, rekolekcje wielkopostne i ustawiony na środku kościoła krzyż, skłaniają do podejmowania praktyk pokutnych.
Aby lepiej poznać historię i teologiczną wymowę nabożeństw i zwyczajów wielkopostnych, warto przyjrzeć się życiu religijnemu w parafii pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Żarkach Mieście.

Niedziela częstochowska 11/2005

Beata Pieczykura

Dzieci i młodzież nieśli krzyże, które powieszone zostaną w miejscowym Zespole Szkół

Dzieci i młodzież nieśli krzyże, które powieszone zostaną w miejscowym Zespole Szkół

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Umartwienia wielkopostne

Reklama

Wielki Post jest specyficznym czasem w życiu religijnym człowieka - czasem oderwania się od codziennych obowiązków i kłopotów, by rozważać mękę i śmierć Chrystusa, by w świetle krzyża zobaczyć swoje grzechy i ograniczenia i przemienić dotychczasowe życie. Wraz z całym Kościołem wierni w parafii Świętych Szymona i Judy Tadeusza w Żarkach Mieście podejmują trud prostowania swoich poplątanych nieraz dróg życiowych, mobilizują się do wyrzeczeń i postanowień, stawiają sobie wymagania, na które w innym czasie trudno byłoby się zdecydować. Podejmując praktyki pokutne, sięgają po pomoc, jaką w tym okresie ofiaruje Kościół. Uczestniczą w nabożeństwach Drogi Krzyżowej i Gorzkich Żali, z miłością i czcią klękają przed krzyżem. Wielki Post jest również czasem wytężonej modlitwy w intencji rekolekcjonistów, spowiedników i całej wspólnoty, aby ten święty czas był zwycięstwem ducha nad ciałem, wytrwałości nad lenistwem, miłości nad egoizmem. Proboszcz parafii ks. kan. Jan Wajs, towarzysząc wiernym w wielkopostnym nawróceniu, mówi: „Modlitwa, post i jałmużna to trzy drogi, które proponuje Kościół. Podejmując je, uświadamiamy sobie konieczność przybliżania się do Boga. Chrystus cierpiał i umarł za nasze grzechy i chce żyć w sercu człowieka każdego dnia, a nie tylko przy okazji ważnych wydarzeń. Podobnie jest z oddychaniem: oddychamy zawsze, a nie tylko wtedy, gdy sobie o tym przypominamy. Z łatwością można wyobrazić sobie konsekwencje decyzji: rezygnuję z oddychania, nie potrzebuję tlenu, sam sobie poradzę. Dlatego nie można zapraszać Boga do swojego życia tylko od czasu do czasu, bo wówczas «dusimy się» duchowo. Człowiek wiary żyje w przyjaźni ze Stwórcą, a w tym czasie w sposób szczególny zgłębia prawdę, że Bóg jest jedynym źródłem życia, główną motywacją podejmowanych wysiłków, by przy współpracy z łaską Bożą przemieniać świat: siebie i bliźnich”.

Gorzkie Żale

Reklama

Gorzkie Żale są nabożeństwem typowo polskim, połączonym z wystawieniem Najświętszego Sakramentu i kazaniem pasyjnym. W obecnej formie językowej i strukturalnej zostało opracowane przez ks. Wawrzyńca Benika, na podstawie modlitwy brewiarzowej, łacińskich pasji i XVI-wiecznych polskich pieśni wielkopostnych. Po raz pierwszy odśpiewano je w kościele Świętego Krzyża w Warszawie w 1707 r. Do dziś zachowało dawną formę i piękny staropolski język.
Nabożeństwo Gorzkich Żali w sposób szczególny odsłania prawdę o człowieku, który jest grzesznikiem i uświadamia sobie, że choć nie było go w tłumie krzyczącym: Ukrzyżuj Go!, to jednak jest winny niewyobrażalnego cierpienia i śmierci Jedynego Sprawiedliwego. Zatem Gorzkie Żale przybywajcie i przenikajcie serca wiernych, gromadzących się w kościele Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w niedzielne popołudnia Wielkiego Postu. Jest to dla nich czas spojrzenia na dotychczasowe życie z Bożej perspektywy: „Przypatrz się, duszo, jak cię Bóg miłuje, przecież go bardziej niż katowska dręczy, złość twoja męczy” i zobaczenia swoich grzechów i niewierności, czas zapłakania nad nimi i czas rzewnego śpiewu: „Upał serca swego chłodzę, gdy w przepaść męki Twej wchodzę”. Tegoroczne kazania pasyjne głosi ks. kan. Jan Wajs. Wraz z powierzoną sobie owczarnią podąża śladami ostatnich dni Zbawiciela: z Wieczernika, przez Ogród Oliwny, sąd Sanhedrynu, sąd władzy rzymskiej, przez drogę krzyżową aż na Kalwarię. Pójście za Jezusem śladami Jego męki, oznacza miłość do Boga i bliźniego, by ostatecznie dojść do zmartwychwstania. Radością Księdza Proboszcza jest liczna obecność wiernych na Gorzkich Żalach. W zdecydowanej większości przychodzą oni drugi raz do kościoła, często z odległych zakątków parafii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Droga Krzyżowa

Reklama

Od początku chrześcijaństwa miejsca związane z męką Jezusa otaczane były szczególną czcią. Pielgrzymi przybywający do Jerozolimy przemierzali drogę, którą szedł Chrystus. Szli więc z Ogrodu Oliwnego przez pałac Piłata aż na Golgotę. Powstanie Drogi Krzyżowej wiąże się zatem z pragnieniem rozważania męki i śmierci Zbawiciela oraz odnalezieniem relikwii krzyża. W obecnej formie upowszechnili ją Ojcowie Franciszkanie i Dominikanie.
Tradycyjnie, we wszystkie piątki Wielkiego Postu o godz. 15.45, pod przewodnictwem ks. Roberta Woźniaka, dzieci przeżywają swoją wędrówkę za Cierpiącym Chrystusem. Następnie młodzież i dorośli, wraz z ks. Radosławem Werczyńskim, idą wraz z Odkupicielem na Golgotę i uczą się nieść krzyż codzienności.
25 lutego br. żarecka wspólnota wraz z Ojcami Paulinami uczestniczyła w Drodze Krzyżowej, która przeszła ulicami miasta z sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej do kościoła parafialnego. Wierni, niosąc na ramionach krzyż, odkrywali prawdę, że tylko w tym znaku można odnaleźć sens cierpienia. Rozważania prowadzili kapłani, bracia zakonni, siostry nazaretanki i katecheci. Dzieci i młodzież nieśli krzyże, które na zakończenie nabożeństwa poświęcił o. Zbigniew Ptak - przeor sanktuarium w Leśniowie. Krzyże zostaną zawieszone w Zespole Szkół w Żarkach Mieście.
Na terenie parafii znajduje się Środowiskowy Dom Samopomocy, obejmowany opieką duszpasterską przez tutejszych księży. 2 marca br. swoją Drogę Krzyżową przeżywali w kościele Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza pensjonariusze tego Domu.

Rekolekcje wielkopostne

Tradycji organizowania w parafiach rekolekcji wielkopostnych należy doszukiwać się w pierwszych wiekach. Wtedy to ostatnie dni przygotowania katechumenów do przyjęcia chrztu św. były czasem wytężonej ewangelizacji wszystkich wiernych. Dziś rekolekcje są czasem łaski i nawrócenia.
W żareckiej parafii o. Zbigniew Ptak jest przewodnikiem na drodze przemiany. Dokonuje się ona przez słuchanie Słowa Bożego, otwarcie się na Bożą obecność i sakramenty. Prowadzi to do zrozumienia, jak wielkim złem jest grzech i do przystąpienia do sakramentu pokuty. Ojciec Rekolekcjonista pragnie ukazać, jak wielkim darem jest Eucharystia oraz przygotować wiernych do radosnego świętowania Zmartwychwstania Pańskiego. Dotyczy to zarówno tych, którzy będąc zrzeszeni w Akcji Katolickiej, Caritas, Żywym Różańcu (5 róż), 2 grupach neokatechumenalnych, III Zakonie św. Franciszka, dziecięcej grupie modlitewnej, liturgicznej służbie ołtarza, chórze męskim i mieszanym, żywo angażują się w życie parafii, jak i tych, którzy odliczają się przy ołtarzu w każdą niedzielę i święta.

Rys historyczny

Tradycyjne nabożeństwa i zwyczaje wielkopostne znane były w żareckiej wspólnocie niemal od początków jej istnienia. Gorzkie Żale i Droga Krzyżowa były odprawiane już w latach 1716-1864, gdy parafia była administrowana przez Ojców Paulinów z klasztoru w Leśniowie. Kiedy po kasacie Zakonu parafię przejęli księża diecezjalni, nabożeństwa te były szczególnie cenione przez wiernych. Warto dodać, że obecny kościół powstał w latach 1518-22, staraniem Marcina Myszkowskiego, kasztelana wieluńskiego. Po pożarze w 1702 r. został odbudowany, a w 1746 r. konsekrowany przez sufragana krakowskiego bp. Michała Kunickiego. Obecny wygląd kościoła jest zasługą kolejnych proboszczów: ks. kan. Zygmunta Flisowskiego, ks. kan. Marcela Dewudzkiego, ks. kan. Jana Krawca, ks. kan. Leona Wódki, ks. kan. Zenona Gajdy i obecnego - ks. kan. Jana Wajsa. Wspólnym wysiłkiem Księdza Proboszcza i wiernych przebudowano prezbiterium, zakupiono szaty liturgiczne, położono dywaniki ocieplające ławki, wymieniono rynny i rury spustowe kościoła i plebanii. Od października 2004 r. prowadzony jest remont frontonu kościoła i wieży. Po zakończeniu tych prac elewacja zostanie pomalowana. Przy wielkim zaangażowaniu parafian, a szczególnie młodzieży, uporządkowano również cmentarz. Pragnieniem Księdza Proboszcza jest rozśpiewanie parafii, dlatego też zakupiono rzutnik i składany ekran, wymieniono mikrofony oraz zestaw nagłaśniający na chórze, zamontowano także głośniki na zewnątrz kościoła. Tematyka tegorocznych nabożeństw wielkopostnych ukierunkowana jest na pogłębianie życia eucharystycznego. W kościele trwa całodzienna adoracja Najświętszego Sakramentu. Zewnętrznym wyrazem tej troski jest planowane jeszcze w tym roku zaadoptowanie kaplicy przedpogrzebowej na kaplicę adoracji. Natomiast kaplica przedpogrzebowa na 3 trumny powstanie w budynku starej plebanii.
Na terenie parafii znajduje się sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej. Współpraca między klasztorem a parafią układa się bardzo dobrze, nie tylko w okresie Wielkiego Postu.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czym są roraty?

[ TEMATY ]

adwent

roraty

Karol Porwich/Niedziela

Czas przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia, ze względu na swój niepowtarzalny klimat, jest szczególnie ważny w kształtowaniu postaw wiary młodych ludzi. Wielu z nas pójdzie do kościoła na roraty. Czym one tak właściwie są?

„Rorate caeli desuper” - to pierwsze słowa łacińskiej pieśni tłumaczonej jako „Spuśćcie rosę niebiosa”. Od nich pochodzi funkcjonująca do dziś nazwa - Roraty. Być może nie wszyscy posługujący się tą nazwą wiedzą, że Roraty to Msze św. wotywne o Najświętszej Maryi Pannie. To zaproszenie do oczekiwania na przyjście Pana razem z Jego Matką. Roraty znane są w Polsce od XIII wieku. Przekazy historyczne mówią, że odprawiano je już za czasów panowania Bolesława Wstydliwego. Król, umieszczając na ołtarzu zapaloną świecę, miał mówić: „Gotów jestem na sąd Boży”. Pierwsze formularze roratnich Mszy św. znaleziono w księgach liturgicznych cystersów śląskich. W XIV wieku Roraty stały się popularne w całej Polsce, jednak szczytowy okres ich rozwoju przypadał na wiek XVI. Wtedy też działały kapele i bractwa rorantystów, których zadaniem było dbanie o szczególnie uroczysty sposób sprawowania tych wotywnych Mszy św. W przeszłości bywało tak, że w katedrach i kolegiatach Roraty odprawiano przez cały rok. Z czasem zostały ograniczone tylko do okresu Adwentu.
CZYTAJ DALEJ

Jaskinia Słowa (I Niedziela Adwentu, rok C, ks. Maciej Jaszczołt)

2024-11-30 10:00

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: ekumeniczne zapalenie świec CARITAS, ELEOS I DIAKONII

2024-12-01 17:35

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

W pierwszą niedzielę Adwentu w luterańskim kościele św. Mateusza w Łodzi przedstawiciele bratnich Kościołów chrześcijańskich – Tomasz Kopytowski, ks. Eugeniusz Fiodorczuk i ks. Michał Makula zapalili świąteczne świece: Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom Caritas (Kościół rzymskokatolicki), Eleos (Kościół prawosławny) oraz Diakonii (Kościół ewangelicko - augsburski).
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję