Reklama

Sympozjum o św. Urszuli Ledóchowskiej

Św. Urszula Ledóchowska - dobry wzór dla współczesnego katechety

Ponad 440 katechetów, sióstr zakonnych i świeckich wzięło udział 29 października w sympozjum pt. „Św. Urszula Ledóchowska - nauczycielka i wychowawczyni dzieci i młodzieży” organizowanym przez Wydział Katechetyczny Kurii Metropolitarnej we Wrocławiu i Zgromadzenie Sióstr Urszulanek Jezusa Konającego. Było to też pierwsze spotkanie katechetów archidiecezji z abp. Marianem Gołębiewskim.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Uczestnicy Sympozjum spotkali się w katedrze na uroczystej Mszy św. koncelebrowanej, pod przewodnictwem bp. Edwarda Janiaka. Oprawę muzyczną liturgii zapewnił chór dziecięco-młodzieżowy „Promyki Słoneczne” z Pniew. Później, w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego wysłuchano koncertu chóru oraz trzech wykładów, czerpiących w całości z myśli, pracy i koncepcji wychowawczych św. Urszuli.
Organizatorzy zaprosili znawców życia i nauczania Świętej: s. prof. dr hab. Zofię Józefę Zdybicką z KUL, asystentkę generalną Przełożonej Sióstr Urszulanek, która mówiła o Wychowaniu patriotycznym i obywatelskim w ujęciu św. Urszuli Ledóchowskiej, prof. dr hab. Katarzynę Olbrycht z UŚ, ukazującą Świętą Matkę jako Wychowawczynię wychowawców, oraz ks. dr. Roberta Zapotocznego z PWT we Wrocławiu, który omówił Wartości wychowawcze Krucjaty Eucharystycznej, ruchu, który Święta zaadoptowała na ziemie polskie w 1925 r.
Dobra organizacja Sympozjum pozwoliła na rzeczywiste zaangażowanie się w jego pełne i owocne przeżycie.
Kilkugodzinne spotkanie podsumował ks. prał. Roman Drozd, dyrektor Wydziału Katechetycznego we Wrocławiu i organizator Sympozjum, przypominając, że „Aby uczyć, to oprócz kompetencji i wiedzy, trzeba mieć wzory wychowawcze. Wzory, które pomagają w codziennym trudzie. Z jednej strony trzeba być cierpliwym, nie spodziewać się szybkich efektów. Ale z drugiej trzeba mieć wiarę i optymizm, że te efekty przyjdą, nawet, jeśli to nie my będziemy je oglądać. Św. Urszula tak czyniła, to dobry wzór dla współczesnego katechety”.

S. prof. dr hab. Zofia Józefa Zdybicka z KUL, asystentka generalna Przełożonej Sióstr Urszulanek:
Święta Matka Urszula mawiała, że „Jeszcze Polska nie zginęła, dopóki kochamy”. To się może przydać, zwłaszcza w dzisiejszej sytuacji w naszym kraju. Od czasów Matki termin „patriotyzm” uległ pewnej przemianie, ale tym bardziej zasadne jest dziś stawianie pytania: „Czy nasze wychowanie domowe, rodzinne, jest obywatelskie? Jest patriotyczne?” (...) Św. Matka Urszula nie tylko była Polką, ona chciała być Polką. Przywiązana do Ojczyzny całym sercem, otwierała się na inne narody, społeczności i kultury. Jednak ważne było dla niej to, aby przywiązanie do ojczystej ziemi nie przysłoniło uznania i szacunku dla innych narodów. (...) W działaniach św. Urszuli stale obecne są dwa sformułowania: ojczyzna ziemska i ojczyzna niebieska. Charakterystyczna dla niej jest ciągle podejmowana zachęta, kierowana do wychowawców, aby działania podejmowane tu, na ziemi, były drogą do ojczyzny niebieskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prof. dr hab. Katarzyna Olbrycht z UŚ w Katowicach:
Święta Matka Urszula jest wzorem świętości trudnym do naśladowania. Po części przez to, że sytuacja, w jakiej pracowała nie była łatwa. Ale też przez to, że cechowała ją niezwykła odwaga i niezwykłe zawierzenie Panu Bogu. Założenia wychowawcze Urszuli Ledóchowskiej były bardzo bliskie określonym współczesnym zadaniom pedagogiki świętości. Gdyby próbować je streścić, byłaby to pedagogika miłości, bezwarunkowej dobroci, szukania w każdym człowieku dobra, a w każdej sytuacji tego, co może łączyć w dążeniu do dobra. (Matka Urszula kiedyś powiedziała do jednej z sióstr: „Świętych kanonizuje się za dobroć”). Była to pedagogika oparta na Bogu, naśladowaniu Chrystusa, miłości do Matki Bożej, świadomej i ofiarnej służbie Ojczyźnie. Matka Urszula nie tylko podejmowała działania w istniejących placówkach i formach (szkoły, internaty, ochronki i domy dziecka), wnosząc w nie własne pomysły i konsekwentny program wychowawczy. Jeśli potrzeby wychowawcze i sytuacja społeczna tego wymagały, tworzyła formy nowatorstwem znacznie wyprzedzające swoją epokę. (...) Można powiedzieć, że św. Urszula Ledóchowska uczy dzisiejszych nauczycieli i wychowawców odwagi i zaangażowania, mimo obiektywnych trudności materialnych, przeciążenia pracą, przeszkód formalnych, bardzo trudnych wychowanków i braku wsparcia ze strony ich rodzin. Podkreśla jednak podstawowy warunek - zasadniczym celem musi być ukazywanie wychowankom drogi do Boga, sensu życia, zachęcanie do szukania pomocy u Matki Bożej. Aby działanie to było możliwe, niezbędna jest stała formacja duchowa wychowawców, ich stała praca nad własnym rozwojem osobowym.

Ks. dr. Robert Zapotoczny z PWT we Wrocławiu:
Krucjata Eucharystyczna przybyła na ziemie polskie wraz z Matką Urszulą. Celem Krucjaty było przede wszystkim ukazywanie Jezusa eucharystycznego jako przyjaciela dziecka i budzenie w dziecku życia modlitwy. Święta Urszula mawiała, że „Chrystus przebywa w Eucharystii, a przez nią w człowieku.” Zachęcała do wychowywania dziecka „w promieniowaniu Jezusa-Hostii” i powtarzała, że wychowawca musi ukierunkowywać swoich wychowanków zawsze na najważniejsze cele, nie stronić od zadań trudnych. Dbałość o kształtowanie charakteru rozumiała przede wszystkim jako zaszczepianie wierności rzeczom małym i drobnym. Namawiała, by „patrzeć ku Niebu, a wtedy lżej nam będzie dźwigać każdy krzyż.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Filoteos zakłada okulary

2025-08-19 11:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.

Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
CZYTAJ DALEJ

XVI Pielgrzymka Osób Niepełnosprawnych i ich opiekunów oraz Piknik Integracyjny

2025-08-23 17:33

ks. Łukasz Romańczuk

W Henrykowie odbyła się XVI Pielgrzymka Osób Niepełnosprawnych i Piknik Integracyjny. W tym roku gościem pielgrzymki był abp Józef Kupny, który przewodniczył Mszy świętej. Eucharystia w Sanktuarium Matki Bożej Języka Polskiego połączona była z dożynkami parafialnymi, dlatego na zakończenie poświęcony został wieniec przygotowany przez wiernych.

Do Henrykowa przyjechało około 600 osób niepełnosprawnych wraz z opiekunami. Były to osoby z różnych stron archidiecezji m.in. Strzelin, Oława, Dobroszyce, ale także spoza jak m.in. Bielawa. Wprowadzenie w wydarzenie oraz tzw. zawiązanie wspólnoty było udziałem ks. Kamila Kasztelana, asystenta KSM-u Archidiecezji Wrocławskiej.
CZYTAJ DALEJ

Szkoła w remoncie dusz – dokąd prowadzą reformy edukacji?

2025-08-23 21:02

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Gdy dzwonek zabrzmi inaczej 1 września 2025 roku uczniowie usłyszą szkolny dzwonek, ale jego ton nie będzie już taki sam. Ministerstwo Edukacji postanowiło gruntownie przebudować plan lekcji, kalendarz roku szkolnego i system oceniania. W życie wchodzą nowe przedmioty, zmienia się rytm ferii zimowych, wprowadzane są testy sprawnościowe i nowe metody oceniania uczniów z niepełnosprawnościami. Cele reform – jak podkreśla MEN – to przygotowanie młodzieży do rynku pracy, rozwój kompetencji cyfrowych i wyrównanie szans edukacyjnych.

Brzmi jak techniczna modernizacja. Jednak w tym całym zamieszaniu pojawia się pytanie o coś bardziej fundamentalnego – o wychowanie duchowe młodego pokolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję