Szwajcaria: biskup użycza kościoła lefebrystom na ich 50-lecie
Bractwo Kapłańskie św. Piusa X zorganizuje obchody swego 50-lecia w kościele użyczonym im „w drodze wyjątku” przez diecezję Lozanny, Genewy i Fryburga. Bractwo założył w 1969 r. we Fryburgu abp Marcel Lefebvre, sprzeciwiający się niektórym decyzjom Soboru Watykańskiego II i posoborowej reformie liturgicznej.
Szwajcarskie media zwracają uwagę, że użyczenie lefebrystom na obchody jubileuszowe kościoła św. Maurycego we Fryburgu i kaplicy Matki Bożej z Bourgillon na obrzeżach miasta bp Charles Morerod nazwał „aktem ekumenicznym”. Tymczasem słowem „ekumeniczny” określa się relacje Kościoła katolickiego ze wspólnotami kościelnymi, które do niego nie należą.
Zdaniem mediów może to określać nowy paradygmat relacji z lefebrystami, po fiasku zainicjowanych za pontyfikatu Benedykta XVI rozmów z nimi i rozwiązaniu przez papieża Franciszka odpowiedzialnej za nie Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”, której kompetencje przejęła Kongregacja Nauki Wiary.
Obchody jubileuszowe 50-lecia Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X we Fryburgu odbędą się 5 października. To w tym szwajcarskim mieście przez pierwsze dwa lata znajdowała się siedziba lefebrystowskiego Bractwa, zanim przeniosło się ono w 1971 r. do seminarium duchownego w Ecône. Biskupem Lozanny, Genewy i Fryburga jest bp Charles Morerod OP, który w latach 2009-12 uczestniczył jako ekspert w rozmowach z lefebrystami,
- Nie ma już żadnej nieprzezwyciężalnej przeszkody do uznania kanonicznego Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X - potwierdził jego przełożony generalny bp Bernard Fellay. Dodał, że „bardziej niż prawdopodobnie” będzie to prałatura personalna, jaką dotychczas posiada w Kościele tylko Opus Dei.
W wywiadzie dla hiszpańskiego czasopisma „Vida Nueva” przywódca lefebrystów ujawnił, że to Franciszek dał decydujący impuls procesowi pojednania. Przyznał też, że papież jest „wyrozumiały i dobrotliwy”. Jednocześnie oświadczył, że są „czerwone linie”, z których Bractwo nie ustąpi.
Jego ojciec był rzymskim trybunem wojskowym. Gdy miał 15 lat, wstąpił do armii Konstancjusza II. Jako żołnierz Marcin oddał połowę swej opończy żebrakowi, który prosił o jałmużnę u bram miasta Amiens. Następnej nocy ukazał mu się Chrystus, odziany w ten płaszcz, mówiący do aniołów: „To Marcin okrył mnie swoim płaszczem”. Marcin przyjął chrzest i opuścił wojsko; miał wtedy ok. 20 lat. W jednej z katechez Benedykt XVI powiedział: „Miłosierny gest św. Marcina wynika z tej samej logiki, która skłoniła Jezusa do rozmnożenia chlebów dla zgłodniałych rzesz, a przede wszystkim do dania samego siebie jako pokarmu dla ludzkości w Eucharystii, będącej najwyższym znakiem miłości Boga, Sacramentum caritatis. Jest to logika dzielenia się z innymi, która w autentyczny sposób wyraża miłość bliźniego”.
„Misją Kościoła w Polsce i Niemczech musi być kształtowanie przyszłości w duchu przeżytego pojednania, w duchu pokoju i solidarności. Pojednanie oparte na wartościach chrześcijańskich jest darem, który należy strzec i przekazywać następnym pokoleniom” - podkreśla abp Józef Kupny. Metropolita wrocławski w rozmowie z KAI z okazji przypadającej 18 września br. 60. rocznicy historycznej wymiany listów między episkopatami Polski i Niemiec mówi m. in. o kwestii reparacji wojennych, znaczeniu pojednania polsko-niemieckiego dla zjednoczonej Europy i wyzwaniach jakie stoją przed Kościołami Polski i Niemiec.
O. Stanisław Tasiemski OP, Krzysztof Tomasik (KAI): Mija 60 lat od wystosowania przez biskupów polskich „listu do niemieckich braci w Chrystusowym urzędzie pasterskim”. Dlaczego Kościół przypomina dzisiaj, w bardzo zmienionej sytuacji społecznej i politycznej ten dokument? Czym ten przełomowy krok jest dla nas dziś i w przyszłości?
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.