Reklama

Słowo pasterza

O kontemplacji biblijnego tekstu

Niedziela dolnośląska 13/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyobraźmy sobie, że zostaliśmy zaproszeni do odwiedzenia muzeum. Podziwiamy pewien obraz, dzieło sztuki. Coś dziwnego stało się jednak z tym obrazem: ktoś białymi kartkami papieru zasłonił prawie wszystko i zostawił tylko niewielki otwór. W środku obrazu widać coś, co wygląda na kawałek komina i niewielki fragment dachu. Czy możemy w pełni docenić to dzieło sztuki? Czy dowiemy się, jak piękny i wartościowy jest cały obraz? Czy możemy z tego fragmentu odgadnąć cel powstania dzieła? Nie bardzo. Możemy się domyśleć części: błękit nieba, fragment czerwonej dachówki - ale to stanowczo za mało. Czego nam brakuje? Brakuje nam otoczenia tego fragmentu. Brakuje nam kontekstu. Co będzie, gdy zerwiemy białe kartki, które zasłaniają większość obrazu? Okaże się, że dzieło sztuki jest naprawdę piękne. Jak to odkrycie było możliwe? Czy mały fragment komina i nieba się zmienił? Nie, on jest taki sam, ale piękno ukazało się w otoczeniu, czyli w kontekście. Mały komin i mały fragment nieba są częścią wspaniałej, pięknej całości dzieła sztuki.
Możemy teraz skończyć naszą kontemplację dzieła sztuki, żeby przejść do kontemplacji ważniejszej: do kontemplacji tekstu biblijnego. Na Mszy św. czytamy zawsze tylko fragmenty Pisma Świętego, na przykład czytamy fragmenty Nowego Testamentu. Czy możemy w pełni docenić ich piękno? Czy możemy w pełni docenić orędzie, zatrzymując się tylko i wyłącznie na tym, co akurat dziś przeczytaliśmy? Otóż nie. Duch Święty, który natchnął tekst Pisma, liczy na to, że chrześcijanin będzie mieć w pamięci cały obraz. Duch Święty liczy na to, że przyglądając się fragmentowi niewielkiego komina, kawałkowi błękitnego nieba i kilku dachówkom, będziemy pamiętać całą resztę budowli, że ze wzrokiem zwróconym na szczegół potrafimy docenić piękno całej historii zbawienia. Bóg maluje swoje dzieło sztuki, a tym dziełem sztuki Boga jest historia świata: od stworzenia, w Księdze Rodzaju, aż do domknięcia drzwi przy końcu księgi Apokalipsy.
Spróbujemy taką właśnie metodą przyjrzeć się fragmentowi z księgi Apokalipsy. Pamiętamy dobrze te słowa: „świątynia Boga w niebie się otwarła i Arka Jego Przymierza ukazała się w Jego świątyni”, a potem „wielki znak na niebie, Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod jej stopami i wieniec z gwiazd dwunastu na jej głowie” i zaraz obok Niewiasty, „która woła cierpiąc bóle i męki rodzenia” pojawił się „wielki smok barwy ognia”. Smok „stanął przed mającą rodzić Niewiastą, aby pożreć jej dziecię”. Smok chciał się rzucić ze złośliwym atakiem na potomstwo Niewiasty, a kiedy Ona porodziła syna, mężczyznę, który wszystkie narody będzie pasł rózgą żelazną, jej dziecię zostało porwane do Boga i do Jego tronu.”
Fragment Biblii, taki jak czytanie z Ap 11, 19 - 12, 18, podobny jest do fragmentu dzieła sztuki malarskiej: to jest właśnie ten „fragment komina, kilka dachówek i nieco błękitnego nieba”. Żeby zrozumieć w pełni orędzie, które Duch Święty chce nam przekazać, musimy sprawdzić, jakie inne części historii biblijnej, jakie inne części Pisma Świętego pasują do całości obrazu. Co pasuje „z lewej strony” i „ze strony prawej”. Co pasuje „u góry” i „na dole”, w jakie wspaniałe dzieło sztuki historii zbawienia nam się to wszystko złoży? Tak się czyta Nowy Testament. „Pod” Nowym Testamentem jest zawsze i bez wyjątku coś ze Starego Testamentu. Aby więc dokonać odkrycia znaczenia tekstu Apokalipsy 11, 19 - 12, 18, musimy sobie przypomnieć, gdzie w Starym Testamencie mamy zestawienie takich samych postaci: Niewiasta, Jej potomstwo i smok. (Dla pomocy: Smok to „wąż starodawny, który zwie się diabeł i szatan” - Ap 12, 9). Taki tekst jest w Starym Testamencie i jest tylko jeden. W trzecim rozdziale Księgi Rodzaju, kiedy przy początku Biblii Bóg powiedział: „wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie a niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej, ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę”. (Jest to zapowiedź walki, w której wąż zada ranę potomstwu niewiasty - „ty zmiażdżysz mu piętę” - ale skończy się to ostatecznym zwycięstwem nad „wężem starodawnym, którym jest szatan i diabeł”.
Uwaga! Duch Święty, który natchnął Pismo Święte liczy na coś! Liczy na to, że my, czytając Księgę Apokalipsy, znamy tekst z Księgi Rodzaju, mało tego: nie tylko znamy go tak, że z trudem go sobie przypomnimy, ale że on jest gotowy do użycia w naszych myślach, w naszym sercu. Tak jak był gotowy do użycia w każdej chwili w pierwszym wieku wśród chrześcijan pochodzących z Izraela, którzy żyli księgami Pisma Świętego - Starego Testamentu. Dla nich słowa z Apokalipsy św. Jana były oczywiste. Oczywiste było dla nich, że Jan przypomina jakąś scenę ze Starego Testamentu, mało tego: przypomina nie tylko dla informacji, że taka scena była. Przypomina, byśmy wiedzieli, że oto spełniło się proroctwo: „Patrzcie, na początku Adam i Ewa zgrzeszyli, wtedy też została zapowiedziana po raz pierwszy Dobra Nowina; a my, Apostołowie, byliśmy świadkami, że pierwsze głoszenie Dobrej Nowiny z Księgi Rodzaju spełniło się na naszych oczach”.
Po to został napisany 12 rozdział księgi Apokalipsy: było to oczywiste dla chrześcijan pochodzących z Izraela, ale także pochodzących z Greków i z Rzymian, jeśli zgłębiali teksty biblijne. Dla nas jednak nie zawsze jest to czytelne. Dlaczego? Bo my często mamy przed oczami fragment obrazu, ale w naszej pamięci wszystkie teksty, które są potrzebne do zrozumienia tego fragmentu z Nowego i Starego Testamentu zostały pozaklejane białymi kartkami niepamięci. Próbujemy odkryć bogactwo i piękno tekstu, wpatrując się w kilka dachówek i w kawałek błękitnego nieba, ale to nie wystarczy dla zrozumienia sensu całej budowli.

Oprac. Agnieszka Bugała

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Podwyższenie Krzyża Świętego

[ TEMATY ]

Święto Podwyższenia Krzyża

Karol Porwich/Niedziela

14 września Kościół w sposób szczególny czci Chrystusowy Krzyż, narzędzie męczeństwa, ale i hańby oraz pogardy w antycznym świecie.

W 324 r. matka cesarza Konstantyna - Helena, wówczas 78-letnia już kobieta, wyrusza celem ekspiacji za uczynki syna do Ziemi Świętej. Ówczesny biskup Jerozolimy - Makary - miał okazję rozmawiać z cesarzem o sytuacji, w jakiej znajdowały się święte miejsca i nakłaniał go do podjęcia na tych terenach prac badawczych. Na miejscu dawnej Jerozolimy po zburzeniu przez cesarza Hadriana w 135 r. Świątyni Jerozolimskiej powstała Aelia Capitolina. W miejscu Świętego Grobu powstała świątynia Jowisza Kapitolińskiego. Autor Historii Kościoła Euzebiusz z Cezarei mówi, iż po przybyciu na miejsce cesarzowa Helena kazała zwołać komisję, w skład której weszli kapłani i archeologowie w celu zakreślenia dokładnego planu prac wykopaliskowych. Szczęśliwie zachowane dokumenty w pewnej żydowskiej rodzinie pozwoliły na ustalenie topografii Jerozolimy przed jej zburzeniem. Koszty robót nie grały roli - Konstantyn dostarczył na te cele ogromne sumy pieniędzy. Po kilku tygodniach prac ukazał się wreszcie garb Kalwarii i grota grobu Chrystusa. Wzruszenie ogarnęło wszystkich. W częściowo zasypanym rowie odnaleziono trzy krzyże. Biskup Makary modlił się o możność poznania, na którym krzyżu Zbawiciel dokonał żywota. Podobno przyniesiono umierającą niewiastę, którą dotknięto drzewem krzyża. Przy trzecim dotknięciu kobieta wstała. Wiadomość dotarła do Konstantyna, który każe wybudować na świętym miejscu bazylikę. 14 września 335 r. odbyło się uroczyste poświęcenie i przekazanie miejscowemu biskupowi bazyliki, do której wniesiono relikwie Krzyża. Obecna Bazylika Grobu Świętego wybudowana przez krzyżowców zajmuje miejsce trzech budowli wzniesionych przez Helenę: kościoła na cześć Męki Pańskiej, na cześć Krzyża i Grobu Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Bolesna Matka Najświętsza i Koronka do Jej Siedmiu Boleści

Niedziela łowicka 35/2005

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

Karol Porwich/Niedziela

Matka Boża Bolesna

Matka Boża Bolesna

Bliska jest nam Maryja Niepokalana, kochamy Ją jako Królową, jakże zachwycająca jest w dniu swego Wniebowzięcia. Ale najbardziej bliska, najbardziej człowiecza jest Maryja Bolesna. Dlaczego właśnie Ona?

Chyba dlatego, że żadna matka na ziemi nie przeżyła tyle i nie przecierpiała tyle, co Matka Zbawiciela. Jakże bolesnym echem odbiły się w Jej sercu prorocze słowa Symeona, wypowiedziane w świątyni jerozolimskiej w dniu ofiarowania Pana Jezusa: „A Twoją duszę miecz przeniknie, aby na jaw wyszły zamysły serc wielu” (por. Łk 2,35). Stąd jakże bardzo Maryja - jako Matka Boża Bolesna rozumie każdego człowieka, każdego cierpiącego, wszystkich, którzy jesteśmy Jej dziećmi.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy wywiad Leona XIV: Mam wielką ufność w naturę ludzką

2025-09-14 15:34

Vatican Media

O nauce dyplomacji, zabiegach o pokój i dialog, a także o swej amerykańsko-peruwiańskiej tożsamości, a nawet o kibicowaniu podczas Mistrzostw Świata - to niektóre z wątków pierwszego wywiadu udzielonego przez Leona XIV dziennikarce „Crux”, Elise Ann Allen.

Rozmowa, opublikowana z okazji 70. urodzin Papieża, jest fragmentem biografii pod tytułem „León XIV: ciudadano del mundo, misionero del siglo XXI” („Leon XIV: obywatel świata, misjonarz XXI wieku” - red.), który ukaże się w języku hiszpańskim nakładem Penguin Perú 18 września. Później planowane są edycje angielska i portugalska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję