Reklama

Sztuka

Orientalne pieśni sakralne na Festiwalu Gaude Mater

[ TEMATY ]

festiwal

sztuka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ultime Priere” - to projekt muzyczny zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną orientalną, który dzisiaj wieczorem, w drugim dniu 23. Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, zostanie zaprezentowany w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie przez Fawzy Al-Aiedy Trio. Obok Fawzy Al-Aiedy kompozytora, wokalisty i mistrza lutni oud z Francji i Iraku wystąpią artyści: Khadija El-Afrit (Tunezja) i Adel Shams El Din (Francja/Egipt). Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem ambasadora Francji, Pierra Buhlera.

Kompozytor, wokalista i mistrz lutni oud Fawza Al-Aieda urodził się w irackim mieście Basra w latach 50. XX w. Już w wieku 14 lat wyjechał do stolicy Iraku, gdzie rozpoczął studia w Instytucie Muzycznym w Bagdadzie na dwóch kierunkach: tradycyjna muzyka orientalna - specjalność lutnia i śpiew oraz muzyka zachodnia - specjalność obój klasyczny. Zajmował się również poezją Arthura Rimbauda oraz Verlaine, czytał dzieła filozoficzne i występował z koncertami utworów Bacha, Mozarta i Haendla. Po odbyciu obowiązkowej służby wojskowej, we wrześniu 1971 r. wyjechał z Iraku do Paryża gdzie mieszka do dziś.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Oprócz studiów muzyki klasycznej, zajmował się interpretacją utworów Georga Brassensa, Léo Ferré, Léonarda Cohena, Johna Coltrane'a, Milesa Davisa. Po ukończeniu konserwatorium dołączył do L'Orchestre des Jeunes de Paris pod dyrekcją J-C Casadesus'a.

W 1976 r. powstało pierwsze nagranie w wykonaniu artysty pod tytułem „Silence”, zawierające tradycyjną poezję iracką. W latach 1977-1985 wraz z aktorem Guyem Jacquet'em oraz kaligrafem Hassanem Massoudy tworzył grupę KHAMSA, której działalność opierała się na propagowaniu bogactwa kultury arabskiej. W 1983 r. stał się prekursorem stylu zwanego obecnie „World Music”, pojawiając się w świecie muzycznym z albumem „La Terre”, w którym brali udział muzycy wywodzący się z różnych kręgów kulturowych. Od tego czasu co kilka lat ukazywały się kolejne płyty artysty, m.in. „L'Oriental Jazz”, łącząca rytmy jazzowe z muzyką środkowego Wschodu; „ Paris-Bagdad Acoustic”, do której inspiracje czerpał z podróży do Hong Kongu; album „Escales Mediterraneennes” – z muzyką średniowieczną.

W 2007 roku powstały dwa projekty: „Ultime Priere” zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną i „Exil Mon Amour”- oparty na muzyce, tekstach i kaligrafii, przy udziale kaligrafa Hassana Massoudy i Catherine Javaloyes (teksty).

Festiwal Gaude Mater potrwa do 5 maja. Po raz pierwszy organizatorem imprezy będzie Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Koncerty, oprócz Częstochowy, odbywać się będą w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.

Reklama

W programie Festiwalu znajdą się również koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Na zakończenie, 5 maja, koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygować będzie Krzysztof Penderecki. Koncert odbędzie się w ulubionej przez mistrza bazylice jasnogórskiej. Ze względu na wielką liczbę wykonawców - oprócz solistów, 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry.

Na Festiwal złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika – przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abp. Wiktora Skworca – metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo – metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza – metropolity krakowskiego.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej.

Więcej informacji na temat Festiwalu na stronie http://www.gaudemater.com

2013-05-02 15:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Życie czeka

Niedziela Ogólnopolska 51/2014, str. 28-30

[ TEMATY ]

wywiad

sztuka

muzyka

Rafał Gasiński

Moc rodziny można przenieść na scenę

Moc rodziny
można przenieść
na scenę

Z Joszkiem i Deborą Brodami – twórcami popularnego zespołu „Dzieci z Brodą” – o świętowaniu narodzin Boga i człowieka oraz o miłości, nadziei i radości z tego wynikających – rozmawia Aleksandra Nitkiewicz

ALEKSANDRA NITKIEWICZ: – „Dzieci z Brodą” śpiewają: „Życie, życie czeka na nowego człowieka. Rodzina, która na życie czeka, to jest wyjście dla człowieka”. Przyznam, że słowa te w kontekście Waszej licznej rodziny nabierają szczególnego znaczenia... JOSZKO BRODA: – Jestem muzykiem i bardzo lubię grać i tworzyć płyty, ale prawdziwy sens odkrywam tam, gdzie pojawia się mały człowiek, któremu trzeba poświęcić cały swój czas. To było wspaniałe doświadczenie, kiedy zauważyłem, że muzyka nie jest sensem, bo zobaczyłem, że tam, gdzie się daje życie, tam się je dostaje.
CZYTAJ DALEJ

Poznań: pensjonariusz DPS-u zaatakował nożem pracownicę ośrodka

2025-07-23 15:32

[ TEMATY ]

DPS

pixabay.com

72-letni pensjonariusz jednego z DPS-ów w Poznaniu w środę około południa zaatakował nożem pracownicę tego ośrodka. Mężczyznę zatrzymała policja.

W środę około godz. 12.00 policjanci otrzymali zgłoszenie o zdarzeniu przed DPS-em na ul. Ugory w Poznaniu – poinformował oficer prasowy KMP w Poznaniu podkomisarz Łukasz Paterski.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Dziwisz w Wieliczce o św. Kindze: Nie przespała życia. Wypełniła je dobrem, bezinteresowną i mądrą służbą

2025-07-24 16:00

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

św. Kinga

Wieliczka

Rafał Stachurski / Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

- Jej przykład może nas inspirować do miłości i służby, choć żyjemy w innych czasach, choć stają przed nami inne wyzwania – o św. Kindze w dniu jej liturgicznego wspomnienia mówił kard. Stanisław Dziwisz. Arcybiskup krakowski senior przewodniczył porannej Mszy św. w kaplicy poświęconej patronce górników w Kopalni Soli „Wieliczka”.

24 lipca w liturgii przypada wspomnienie św. Kingi. To właśnie dlatego tego dnia porannej Mszy św. w kaplicy poświęconej patronce górników w Kopalni Soli „Wieliczka” przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz. – Gromadzimy się w tym niezwykłym miejscu, 100 metrów pod ziemią. (…) Kaplica jest miejscem modlitwy i kultu Bożego, słusznie więc ogarnia nas podziw dla zmysłu wiary tych, którzy w ten sposób chcieli podkreślić, że Bóg jest i powinien być wszędzie tam, gdzie człowiek żyje i pracuje, trudzi się i czyni sobie ziemię poddaną, podejmując w ten sposób zadanie przekazane mu przez Stwórcę i Pana nieba i ziemi – mówił na początku homilii arcybiskup krakowski senior. Zauważył przy tym, że położenie kaplicy św. Kingi „przemawia do naszej wyobraźni”, gdyż przypomina, że człowiek żyje w świecie stworzonym przez Boga i oddanym mu do dyspozycji, ale nie na zawsze. – Ziemia bowiem dla każdego człowieka jest wstępnym etapem wędrówki i przygotowania się do nieskończenie większej rzeczywistości, którą nazywamy niebem i która będzie życiem bez końca z Bogiem w Jego królestwie, przygotowanym nam od założenia świata – wyjaśnił kard. Stanisław Dziwisz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję