Reklama

Wybrano administratora diecezji

Urodził się 28 lutego 1942 r. w Szczutowie w rodzinie inteligenckiej. W 1965 r. ukończył Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku, przyjmując 13 czerwca 1965 r. święcenia kapłańskie z rąk bp. Piotra Dudźca.
Pracował jako wikariusz w Imielnicy (1965-69), Ciechanowie (1969-70), Pałukach (1970-71), Bodzanowie (1971-73) i w parafii św. Jana Chrzciciela w Płocku (1973-74). W 1974 r. ukończył specjalizację katechetyczną na Wydziale Teologicznym Akademii Teologii Katolickiej, a w 1976 r. magisterium.
W latach 1974-80 pełnił funkcję diecezjalnego wizytatora religii, zaś w latach 1974-85 pracował też jako diecezjalny duszpasterz rodzin. Od 1980 do 1991 r. pełnił funkcję dyrektora Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Płocku. Od 1990 r. jest prepozytem Kapituły Katedralnej Płockiej.
28 lutego 1985 r. Ojciec Święty Jan Pawet II mianował go biskupem pomocniczym diecezji płockiej i biskupem tytularnym Bulla Regia. Sakrę biskupią przyjął 13 kwietnia 1985 r. w bazylice katedralnej w Płocku z rąk prymasa Polski kard. Józefa Glempa.
Biskup Roman po raz drugi pełni funkcję administratora diecezji. Poprzednio sprawował ten urząd w 1999 r. w związku z powołaniem ówczesnego biskupa płockiego Zygmunta Kamińskiego na stanowisko arcybiskupa metropolity szczecińsko-kamieńskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup Roman Marcinkowski 8 stycznia został wybrany administratorem diecezji płockiej. Wyboru, zgodnie z przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego, dokonało kolegium konsultorów, które stanowi grupa kapłanów, będących członkami rady kapłańskiej, mianowanych przez biskupa diecezjalnego na okres 5 lat. Kodeks Prawa Kanonicznego określa, że gremium to winno liczyć od 6 do 12 osób. W naszej diecezji w skład kolegium wchodzą: bp Roman Marcinkowski, ks. kan. dr Daniel Brzeziński, ks. prał. dr hab. Ryszard Czekalski, ks. kan. dr Bogdan Czupryn, ks. inf. prof. dr hab. Wojciech Góralski, ks. kan. dr Janusz Kochański, ks. kan. Marek Makowski, ks. prał. prof. dr hab. Henryk Seweryniak, ks. kan. Andrzej Smoleń, ks. kan. Mirosław Tabaka, ks. inf. Saturnin Wierzbicki i ks. prał. dr Kazimierz Ziółkowski.
W myśl Kodeksu Prawa Kanonicznego gremium to ma obowiązek wybrać administratora diecezji w ciągu ośmiu dni od „uzyskania wiadomości o zawakowaniu stolicy biskupiej”. Wakans biskupstwa płockiego rozpoczął się 5 stycznia - w dniu, w którym dotychczasowy Biskup Płocki objął kanoniczne rządy w archidiecezji warszawskiej.
Prawo kanoniczne precyzuje, że administratorem może zostać kapłan odznaczający się wiedzą i roztropnością, który nadto ma ukończone 35 lat i nie został na wakującą stolicę biskupią uprzednio wybrany, mianowany lub prezentowany.
Zgodnie z kodeksem administrator diecezji ma te same prawa i obowiązki, co biskup diecezjalny, „z wyjątkiem tych spraw, które z natury rzeczy lub z mocy samego prawa są wyjęte”. Do obowiązków administratora - podobnie jak w przypadku biskupa diecezjalnego - należy m.in. rezydowanie w diecezji oraz odprawianie Mszy św. za diecezjan. W myśl przepisów KPK, urząd administratora wygasa z chwilą objęcia diecezji przez nowego biskupa diecezjalnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ

Jezus mnie nie potępia, ale bardzo pragnie, abym się zmienił na lepsze

2025-04-02 14:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

źródło: wikipedia.org

"Chrystus i jawnogrzesznica", Nicolas Poussin (1653 r.)

Chrystus i jawnogrzesznica, Nicolas Poussin (1653 r.)

Ważne jest, aby w każdej sytuacji kryzysowej, którą przeżywam, zaprosić Jezusa. On jest pomocą, światłem i On udziela łaski, aby z trudności wyjść i stać się lepszym czy mądrzejszym.

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję