Reklama

Twórczość, która służy ludziom

Sztuka powinna służyć człowiekowi, a nie tylko być kalejdoskopem dźwięków zachwycających wyobraźnię

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Częstochowskie środowisko muzyczne świętowało jubileusz 80-lecia urodzin wybitnego kompozytora prof. Juliusza Łuciuka. Profesor często określa siebie jako mieszkającego w Krakowie częstochowianina, bowiem łączą go z tym miastem liczne więzi. Tutaj się wychował, uczęszczał na tajne komplety w czasie okupacji, a po wojnie ukończył gimnazjum im. Romualda Traugutta. Następnie studiował w Krakowie: fortepian, teorię muzyki i kompozycję (w klasie prof. Stanisława Wiechowicza) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako zwycięzca konkursu dla absolwentów w klasie kompozycji wyjechał na dalsze studia do Paryża u prof. Nadii Boulanger i Maxa Deutscha, a następnie na kursy muzyki nowej w Darmstadt. Po powrocie zamieszkał w Krakowie, ale nie zaniedbywał kontaktów z Częstochową, gdzie mieszkali rodzice i rodzina. Jego ojciec - Andrzej Łuciuk, również znakomity muzyk, był przez wiele lat organistą na Jasnej Górze i w kościele św. Jakuba, natomiast dziadek - Michał Raczyński - grał w Kapeli Jasnogórskiej.
Chociaż 80. rocznica urodzin przypadała 1 stycznia br., prof. Juliusz Łuciuk z radością przyjął zaproszenie na zorganizowane 27 i 28 marca pod patronatem prezydenta Tadeusza Wrony obchody jubileuszowe. Na ich program złożyły się: wystawa w Ratuszu - poświęcona dorobkowi kompozytora, spotkanie z Profesorem w auli Zespołu Szkół Muzycznych oraz koncert w Filharmonii.
28 marca w kaplicy Cudownego Obrazu na Jasnej Górze, odprawiona została pod przewodnictwem o. Nikodema Kilnara Msza św., podczas której Kompozytor dziękował za 80 lat życia i 50 lat pracy twórczej. - To było dla mnie niezwykle ważne, bowiem Matka Boża patronuje mojej twórczości. Niejednokrotnie za Jej wstawiennictwem zanosiłem modlitwy do Jezusa. Wyjednywała mi pomoc, opiekę i łaski dla mnie i dla mojej pracy”. W tym dniu Profesor ofiarował jasnogórskiemu sanktuarium wotum - partyturę oratorium „Chrystus Pantokrator” skomponowanego z okazji Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa. Prawykonanie tego utworu odbyło się w Bazylice Jasnogórskiej w 2000 r.
Jubileusz był okazją do przypomnienia dorobku Profesora i jego znaczenia dla muzyki współczesnej. W pierwszych latach twórczości Juliusz Łuciuk pozostawał w nurcie muzyki awangardowej, komponując m.in. balet-pantomimę „Niobe”, szereg utworów orkiestrowych oraz - w oparciu o wymyśloną przez siebie technikę - kompozycje na fortepian preparowany. W tej technice wydobywaniu dźwięków z fortepianu nie służą klawisze, lecz struny instrumentu, w które uderza się pałeczkami perkusyjnymi. Później szukał nowych inspiracji, których dostarczała współpraca z wybitnymi choreografami m.in. Henrykiem Tomaszewskim i Teresą Kujawą. Krytycy uznali za wybitne skomponowane z przeznaczeniem na scenę dzieła: „Maraton”, „Medeę” oraz operę „Demiurgos”, podkreślano, że mają one wysokie walory sceniczne i silnie rozwinięte elementy dramatyczne. Juliusz Łuciuk ma w swoim dorobku również kompozycje dziecięce m.in. improwizacje na fortepian, wydane przez PWN, nie tylko w Polsce, ale także w Japonii, USA i innych krajach.
Ważny nurt w twórczości Juliusza Łuciuka zajmuje muzyka sakralna. Kompozytor często znajdował źródło natchnienia w Piśmie Świętym, tekstach liturgicznych, żywotach Świętych, a nawet w dokumentach papieskich. Skomponowany w 1964 r. utwór „Pacem in terris” powstał pod wpływem - noszącej ten tytuł - encykliki Jana XXIII. Wśród bardzo wielu kompozycji Juliusza Łuciuka z tego nurtu przypomnijmy: „Pieśń nadziei o papieżu słowiańskim” - do wiersza J. Słowackiego, muzykę do dramatu R. Brandstaettera „Pokutnik z Osjaku”, Antyfony maryjne, Apocalypsis oraz oratoria: o św. Franciszku do tekstu Marka Skwarnickiego oraz o św. Wojciechu.Wiele prawykonań jego utworów miało miejsce w Częstochowie podczas Festiwali Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, natomiast prawykonanie oratorium „Strumień Boży” - utworu skomponowanego do I części „Tryptyku Rzymskiego” Jana Pawła II - odbyło się w styczniu 2005 r. dla uczczenia 100-lecia szkolnictwa muzycznego w Częstochowie.
O twórczości Juliusza Łuciuka i jej znaczeniu mówili podczas spotkania w Szkole Muzycznej m.in. dyrektor szkoły Adam Mroczek oraz Grzegorz Majka. Podkreślano, że trwająca już ponad pół wieku twórczość Juliusza Łuciuka przeszła wyraźną ewolucję. Jest on wielką indywidualnością polskiej muzyki współczesnej, a jego utwory niosą głębokie wartości humanistyczne. Uznawany jest zarówno za kolorystę, jak i liryka. Np. Encyklopedia Muzyczna PWM podkreśla, że jest wybitnym przedstawicielem polskiej liryki wokalnej. Po 1976 r. jego twórczość zdominowały dzieła religijne, a wielką inspiracją dla kompozytora stał się pontyfikat i nauczanie Jana Pawła II.
Podczas spotkania Juliusz Łuciuk wypowiedział swoje twórcze credo: „Sztuka powinna służyć człowiekowi, a nie tylko być kalejdoskopem dźwięków zachwycających wyobraźnię”. Powiedział również, że niedawno zakończył pracę nad muzyką do II części „Tryptyku Rzymskiego” - „Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej”. Uczestnicy uroczystości jubileuszowych wyrazili wdzięczność dla Kompozytora, za jego twórczość oraz wierność Częstochowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Co nas łączy, co nas dzieli

2024-05-20 10:25

[ TEMATY ]

KSM

Zielona Góra

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

Katarzyna Krawcewicz

Warsztaty poprowadziły Katarzyna Piosik-Łobaczewska i Anna Walczak

Warsztaty poprowadziły Katarzyna Piosik-Łobaczewska i Anna Walczak

19 maja w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Zielonej Górze odprawiona została kolejna Msza święta o dobrego męża i dobrą żonę. Po Eucharystii odbyły się warsztaty dla wszystkich chętnych.

Msze święte o dobrego męża i dobrą żonę to inicjatywa Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży. Zapraszane są na nie szczególnie osoby szukające drugiej połówki lub będące już w związkach i myślące o małżeństwie. Każdego miesiąca w sali pod kościołem odbywają się spotkania ze specjalistami z różnych dziedzin, którzy przybliżają tematy dotyczące szeroko pojętego bycia z kimś.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: Abp Marek Jędraszewski odebrał Platynowy Medal Polonia Minor

2024-05-21 08:07

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski odebrał w poniedziałek w Krakowie Platynowy Medal Polonia Minor, przyznawany przez władze samorządu województwa małopolskiego za działalność na rzecz województwa.

Marszałek Małopolski i zarząd województwa zdecydowali o uhonorowaniu hierarchy, aby wyrazić "najgłębszy szacunek i wdzięczność za arcypasterską posługę w archidiecezji krakowskiej oraz apostolską i pełną życzliwości troskę o powierzonych opiece wiernych". Medalem doceniają również "przynoszącą dobre owoce współpracę z samorządem województwa oraz stałą i bezcenną przychylność sprawom Małopolski i Małopolan".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję