Reklama

Kongres Eucharystyczny - 10. rocznica (2)

Mija 10 lat, od kiedy we Wrocławiu odbył się 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny. Co zadecydowało o wyborze Wrocławia na miasto kongresowe? Jakiego trudu organizacyjnego wymagało to przedsięwzięcie od władz kościelnych i świeckich? Co wspominamy najczęściej? Kim byli ludzie, którzy włożyli wiele wysiłku w to, aby Wrocław stał się „Miastem spotkań”? Przez cały miesiąc pytamy i wspominamy, aby tamte wydarzenia ożyły w nas na nowo. Aby jeszcze raz wypłynęło z serc wspólnie „dziękczynienie Bożej Opatrzności za dar Kongresu Eucharystycznego. Za czas modlitwy i adoracji, teologicznej refleksji nad wielką tajemnicą naszej wiary, jaką jest Eucharystia”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

BP JAN TYRAWA*:

46. MKE we Wrocławiu wpisał się złotymi głoskami w ich historię. Są one rozumiane jako „Stacja”, na którą zaprasza się wiernych, eucharystyczne zgromadzenie, jedna z form czci oddawanej Eucharystii o zasięgu międzynarodowym. 46. MKE we Wrocławiu był rozumiany jako ukoronowanie historii polskich międzywojennych i powojennych Kongresów Eucharystycznych. Równocześnie jako kontynuacja Kongresów Międzynarodowych począwszy od pierwszego, który miał miejsce w czerwcu (28-30) 1881 r. w Lille, a zwołany został przez bp. Henri Monniera. Nietrudno zauważyć, że odbywał się dokładnie 10 lat wcześniej od słynnej encykliki Leona XIII „Rerum novarum” i był oddolną inicjatywą ludu Bożego na wyzwanie jakże wówczas trudnej kwestii społecznej.
46. MKE we Wrocławiu ogłoszony został przez Papieża Jana Pawła II na zakończenie 45. MKE w Sewilli w 1993 r. W tym momencie ruszyły przygotowania do Kongresu. Myśl przewodnią Kongresu określało hasło: „Eucharystia i wolność”, a jej podstawą biblijną stał się cytat z Listu św. Pawła do Galatów: „Ku wolności wyswobodził nas Chrystus” (5, 1). Nad przygotowaniami czuwał kard. Edouard Gagnon, przewodniczący Papieskiego Komitetu ds. Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych wraz ze swym sekretarzem Ferdinandem Pratznerem.
Przygotowania przebiegały w kilku kierunkach. W pierwszym etapie podstawową sprawą było zredagowanie „Podstawowego tekstu”, który powinien zawierać przesłanie Kongresu i przygotowywać do uczestnictwa w nim. Po konsultacjach z szerokim gronem teologów, ostateczna wersja tekstu przygotowana została przez ks. prof. Jana Krucinę, ks. prof. Stanisława Nagyego, aktualnie kardynała, i piszącego te słowa. Przygotowana została lista prelegentów krajowych i zagranicznych, którzy wygłaszali liczne prelekcje podczas Kongresu. Z prelegentów zagranicznych należy wymienić: kard. Francisa Arinze, kard. Joachima Meisnera, kard. Lucasa Moreira Nevesa. Kongres miał też swój bogaty wymiar ekumeniczny i z tego powodu uczestniczyli w nim liczni wysocy przedstawiciele religii chrześcijańskich z kraju i zagranicy. Uczestnicy ekumenicznego spotkania z Papieżem Janem Pawłem II w Hali Ludowej zapamiętali „kichnięcie” Papieża i dowcipny komentarz mu towarzyszący.
Sam przebieg Kongresu był nie mniej bogaty. Przede wszystkim uroczyście celebrowana „Statio orbis” pod przewodnictwem Papieża na zakończenie Kongresu, ale także zapamiętana przez wszystkich procesja w uroczystość Bożego Ciała z pl. Grunwaldzkiego do katedry wrocławskiej, której przewodniczył legat papieski, kard. Angelo Sodano. Podczas tej procesji użyta zostało nowa i bardzo piękna, duża monstrancja, niesiona ze względu na swój ciężar na specjalnym postumencie przez cztery osoby. W procesji uczestniczyły delegacje z całego świata. Z procesji zapewne zapamiętano także tęczę, która pojawiała się w formie kręgu nad uczestnikami procesji, a nie w formie łuku nad horyzontem.
Wolno powiedzieć, że już pierwszy Kongres wyznaczył kierunek, pokazuje zasadności odbywania Kongresów, bowiem wpisany został w sposób jednoznaczny w kontekst społeczny. Podejmował wyzwanie kształtowania pewnej filozofii rozumienie egzystencji życia indywidualnego, jak i społecznego poprzez Eucharystię we wszystkich jej wymiarach. Bardzo mocno dało się to odczuć podczas 46. MKE w Wrocławiu. Europa Środkowowschodnia, a w niej także i Polska, przeżywała niespotykaną, bo bezkrwawą, rewolucję zrzucenia z siebie totalitarnego systemu komunistycznego. Te kilka lat, jakie upłynęły od wstrząsu wywołanego wystąpieniem Solidarności, a w konsekwencji od obalenia muru berlińskiego do czasu zorganizowania Kongresu, ujawniły zasadniczy problem: problem wolności. Okazało się, że narody wyzwolone z totalitarnego systemu nie umieją poradzić sobie z tym problemem. Trzeba powiedzieć więcej: nie tylko narody Europy Środkowowschodniej nie radziły sobie z tym problemem, lecz również także pozostałe kraje europejskie, które nie zostały dotknięte totalitarnym systemem komunistycznym i takiego wyzwolenia nie potrzebowały.
Problem wolności okazał się rozstrzygający, bowiem wiązał się z pytaniem o prawdę. Czy prawda czyni człowieka wolnym, czy wręcz odwrotnie; zniewala. Ówczesny świat zdawał się twierdzić, że prawda jako prawda nie istnieje, jest niepoznawalna, że nawet gdyby istniała, to trzeba byłoby ją odrzucić, jako zagrożenie dla wolności, że co najwyżej każdy ma swoją prawdę. Kościół musiał się tym twierdzeniom przeciwstawić i przypomnieć, że to prawda czyni człowieka wolnym (J 8, 32). A cóż to jest prawda? Właśnie temu pytaniu Papież Jan Paweł II poświęcił swoją encyklikę „Fides et ratio” i ukazał, że prawda „jawi się człowiekowi najpierw pod pytaniem: Czy życie ma sens?” (FetR, 26). A pytanie o sens ma zawsze wymiar religijny, transcendentny, a jeśli tak, to „właśnie wiara pozwala każdemu jak najlepiej wyrazić swoją wolność” (FetR, 13).
Eucharystia jako uosobienie Jezusa Chrystusa i uobecnienie całego Misterium Paschalis, jako centralna prawda wiary, okazuje się być zatem nie tylko odniesieniem, ale i mocą, poprzez którą chrześcijanin kształtuje swoją wolność i ostateczne sens swojego życia. Z takim też przesłaniem Kościół we Wrocławiu szedł naprzeciw ówczesnemu światu, kiedy organizował i celebrował 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny.

* Ordynariusz bydgoski, były biskup pomocniczy archidiecezji wrocławskiej

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Stanisław, Biskup i Męczennik

[ TEMATY ]

święty

patron

św. Stanisław

I, Bogitor / pl.wikipedia.org

Konfesja św. Stanisława w Katedrze na Wawelu

Konfesja św. Stanisława w Katedrze na Wawelu

Św. Stanisław urodził się między 1030 a 1035 r. w Szczepanowie. Na miejscu, gdzie znajdował się dom rodzinny Świętego postawiono kaplicę.

Przypuszcza się, że Stanisław pobierał nauki najpierw w opactwie tynieckim, a potem za granicą w szkole katedralnej w Liege w Belgii oraz w Paryżu. Święcenia kapłańskie otrzymał ok. 1060 r. Po śmierci biskupa krakowskiego Lamberta został mianowany jego następcą, ale papież Aleksander II zatwierdził ten wybór dopiero po dwóch latach, czyli ok. 1072 r. Św. Stanisław prawdopodobnie bardzo popierał reformy papieża Grzegorza VII.

CZYTAJ DALEJ

Hołownia: złożyłem wniosek o odwołanie dwóch członkiń Państwowej Komisji ds. Pedofilii

2024-05-08 10:36

[ TEMATY ]

Konferencja prasowa

Szymon Hołownia

PAP/Radek Pietruszka

Złożyłem wniosek do sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o odwołanie dwóch członkiń Państwowej Komisji ds. Pedofili; uzasadnienie wniosku opatrzyłem klauzulą „zastrzeżone” - poinformował w środę marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Hołownia powiedział na środowej konferencji prasowej w Sejmie, że wniosek o odwołanie dwóch członkiń Państwowej Komisji ds. Pedofilii trafił już do sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. „To jest efekt naszego kilkumiesięcznego słuchania ludzi” - stwierdził.

CZYTAJ DALEJ

Lednica i Festiwal Życia w Kokotku – dwa największe w Polsce wydarzenia katolickie dla młodzieży łączą siły

„Wracaj do domu” - to wspólne hasło, które towarzyszyć będzie dwom największym wydarzeniom katolickim organizowanym dla młodzieży w Polsce - Spotkaniu Lednica 2000 oraz Festiwalowi Życia w Kokotku. Dom to nie tylko ściany ale i relacje. To właśnie odkrywanie i budowanie relacji oraz doświadczanie Kościoła, jako domu, do którego można wracać - będzie tematem spotkań zaplanowanych 1 czerwca oraz od 8 do 14 lipca br. O idei i szczegółach programu tegorocznej „Lednicy” mówili uczestnicy konferencji prasowej, która odbyła się dziś w Sekretariacie KEP w Warszawie.

28. Ogólnopolskie Spotkanie Młodych LEDNICA 2000 organizowane przez Dominikańską Fundację Lednica 2000 odbędzie się 1 czerwca br. na Polach Lednickich. Od 8 do 14 lipca br. trwać będzie z kolei Festiwal Życia, organizowany przez Oblackie Duszpasterstwo Młodzieży NINIWA. Jak wyjaśnił bp Grzegorz Suchodolski, przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży, zarówno o. Tomasz Nowak OP, duszpasterz Lednicy, jak i o. Tomasz Maniura OMI, odpowiedzialny za Oblackie Centrum Młodzieży NINIWA współpracują w ramach tej Rady, która łączy różne inicjatywy i osoby zaangażowane na rzecz młodych. - Widzimy, że razem możemy zrobić więcej i skuteczniej - podkreślił.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję