Reklama

Muzyczny Raj

Już po raz szósty w paradyskim kościele odbywał się festiwal muzyczny zatytułowany „Muzyka w Raju”. Od 16 do 24 sierpnia melomani mogli wysłuchać dwudziestu koncertów w wykonaniu polskich i zagranicznych artystów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup Stefan Regmunt, który po raz pierwszy uczestniczył w festiwalu, podczas koncertu inauguracyjnego przypomniał, że muzyka wyszła z kościołów i dobrze się dzieje, że do nich wraca. Na koncercie inaugurującym „Muzykę w Raju” obecny był również bp Paweł Socha.
W odnowionych wnętrzach przyseminaryjnego kościoła w ciągu dziewięciu festiwalowych dni odbywały się dwa lub trzy koncerty, podczas których brzmiały utwory muzyki od baroku po współczesność.
Do udziału w tegorocznym festiwalu jego gospodarze - Orkiestra „Arte dei Suonatori” - zaprosili śpiewaków, wirtuozów gry na fletach prostych, na lutni oraz klawesynie. Przed paradyską publicznością wystąpili m.in.: Maria Keohane - sopran, June Telletxea - sopran, Maria Sanner - alt, Bolette Roed - flet prosty, Corina Marti - flet, Michał Gondko - lutnia, Emmanuel Balssa - viola da gamba, Andreas Arend - lutnia, Allan Rasmussen - klawesyn, Alexis Kossenko - flet prosty oraz zespoły „La Morra” i „Ars Choralis”.
Orkiestra „Arte dei Suonatori” we współpracy z Cezarym Zychem - prawnikiem, filozofem i redaktorem naczelnym pisma „Canor” - w 1998 r. zainicjowała ogólnopolski cykl koncertowy pod nazwą „Muzyka Dawna - Persona Grata”. Od 2003 r. „Arte dei Suonatori” oprócz Festiwalu „Muzyka w Raju” w Paradyżu organizuje w Polsce jeszcze trzy duże festiwale muzyki dawnej: Festiwal Haendlowski w Toruniu, Festiwal Trzech Baroków we Wrocławiu oraz „Misteria Paschalia”.
Podczas Festiwalu „Muzyka w Raju” przypominane są najciekawsze wydarzenia muzyczne roku. - Nie jest to festiwal, podczas którego prezentowane są nowości. Staramy się zebrać i powtórzyć rzeczy najciekawsze, ma to być zwieńczenie działalności i zapowiedź tego, co będzie się działo w przyszłym roku - tłumaczy Cezary Zych.
Orkiestra „Arte dei Suonatori” została założona w 1993 r. przez skrzypków Ewę i Aureliusza Golińskich. Obecnie w jej skład wchodzą artyści różnych narodowości. Obok muzyków polskich są tu artyści z Niemiec, Anglii, Holandii, Japonii, Francji, Finlandii, Szwecji i Danii.
Wydawane przez zespół płyty spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej. Swoją najnowszą płytę zespół nagrywał w maju w Paradyżu.
Organizatorami festiwalu w Paradyżu są Fundacja Muzyki Dawnej „Canor” oraz Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej.
Koncerty z Paradyża oraz audycje poświęcone muzyce klasycznej emitowane były przez II Program Polskiego Radia, Radio Merkury i Radio Zachód.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hiszpania: Kościół krytykuje dopuszczenie możliwości aborcji przez 16-latki bez zgody rodziców

2024-06-20 16:15

[ TEMATY ]

aborcja

Hiszpania

rodzice

Adobe Stock

Przedstawiciele organizacji katolików świeckich, a także poszczególni biskupi z Hiszpanii skrytykowali orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził, że dziewczęta powyżej 16. roku życia mogą poddać się aborcji na żądanie bez uprzedniej zgody rodziców. Większość wypowiadających się przedstawicieli Kościoła wskazuje na fakt, że wypowiadający się w sprawie ustawy z 2023 r. sędziowie TK nie wzięli pod uwagę ani konieczności obrony życia ludzkiego, ani faktu, że rodzice nastolatek zostawili pozbawieni prawa o decydowaniu o ważnych sprawach swoich małoletnich córek.

W swoim wpisie w sieci X biskup diecezji Orihuela-Alicante José Ignacio Munilla nazwał decyzję TK „haniebną”. Wskazał, że orzeczenie to „potwierdziło prawo do zabijania dzieci w łonie matki”. - Czy istnieje większa ohyda? - zapytał retorycznie hierarcha z Hiszpanii, w której w 2023 r. przeprowadzono 98 tys. aborcji, o 9 proc. więcej w porównaniu z 2022 r.

CZYTAJ DALEJ

Ks. dr Strzelczyk: wspólnota jest dla księży miejscem duchowego wzrostu, a nie złem koniecznym

2024-06-20 16:05

[ TEMATY ]

KEP

księża

Karol Porwich/Niedziela

Wspólnota, do której są posyłani księża, to także wspólnota ich wzrostu. Jest ona ich zasobem formacyjnym, a nie złem koniecznym czy niechcianym obowiązkiem - mówił ks. dr Grzegorz Strzelczyk z Wydziału Teologicznego UŚ na kolejnej sesji zorganizowanej przez Zespół ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce, który działa przy Komisji Duchowieństwa KEP.

W spotkaniu zorganizowanym w sali plenarnej Sekretariatu KEP w Warszawie uczestniczyli odpowiedzialni za stałą formację kapłańską w diecezjach i zgromadzeniach zakonnych.

CZYTAJ DALEJ

Góra Igliczna. Najświętsza Maryja Panna - Przyczyna naszej radości

2024-06-21 07:21

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

góra Igliczna

Matka Boża Śnieżna

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Matka Boża Śnieżna - Przyczyna naszej Radości - Góra Igliczna

Matka Boża Śnieżna - Przyczyna naszej Radości - Góra Igliczna

W malowniczym zakątku południowo – zachodniej Polski, w Sudetach, na terenie diecezji świdnickiej, pod samym szczytem Góry Iglicznej, skąd rozpościera się przepiękna panorama na Góry Bystrzyckie, Orlickie, a w oddali również na Stołowe i Sowie oraz wspaniały widok na Masyw Śnieżnika i Kotlinę Kłodzką, w późnobarokowej świątyni z końca XVIII w., króluje Matka Boża czczona jako Przyczyna Naszej Radości „Maria Śnieżna”.

Dzieje Sanktuarium sięgają czasów, kiedy to Śląsk należał do Austrii, a ludność Ziemi Kłodzkiej pielgrzymowała do austriackiego sanktuarium Matki Bożej w Mariazell. W 1742 roku, w wyniku działań wojennych hrabstwo kłodzkie przechodzi pod panowanie Prus. Dla ówczesnych mieszkańców tego regionu Kotliny Kłodzkiej pojawiają się trudności z przekroczeniem granicy austriacko – pruskiej, celem pielgrzymowania do sanktuarium w Mariazell. Wówczas to mieszkaniec wioski Wilkanów, miejscowości u podnóża Góry Iglicznej, Krzysztof Veit, wracając w 1750 r. z pielgrzymki do Mariazell, przyniósł jako pamiątkę, wykonaną z drewna lipowego, ludową kopię figury Matki Bożej z alpejskiego sanktuarium. Za zgodą swojego brata, mężczyzna mieścił figurę na stoku Góry Iglicznej, gdzie znajdowało się ich pole. Nikt wtedy nie myślał o budowie sanktuarium. Ustawiona pod konarem rozłożystego buka figurka, miała jedynie przypominać austriackie sanktuarium w Mariazell.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję