Jan Paweł II kochał młodych. Nazywany papieżem młodych, poświęcał im wiele czasu, spotykając się z nimi w różnych zakątkach świata. Młodzi, bez względu na narodowość, kolor skóry czy przekonania, kochali i szanowali „swojego papieża”, bo nie tylko ich nauczał, ale przede wszystkim słuchał i poważnie traktował ich pytania i problemy. Młodzi widzieli w Karolu Wojtyle nauczyciela, wychowawcę i kapłana, ale również ojca, brata i przyjaciela. I choć nieraz jego wskazania były ostre, konkretne i niepozostawiające miejsca na kompromis, nigdy się na nim nie zawiedli. Jan Paweł II nazywający młodych nadzieją świata, Kościoła i swoją, stał się dla nich, nazwanych dziś pokoleniem Jana Pawła II, wychowawcą i drogowskazem na drodze do Boga i drugiego człowieka.
Właśnie na ten aspekt życia i posługiwania Jana Pawła II zwrócili uwagę organizatorzy kampanii społecznej VIII Dnia Papieskiego - Fundacja Świętego Mikołaja oraz Fundacja Episkopatu Polski „Dzieło Nowego Tysiąclecia”. Przypominając osobę i nauczanie Jana Pawła II, chcą „pokazać, że Jan Paweł II był wychowawcą wielu pokoleń młodych oraz przypomnieć, co mówił do młodzieży, jak zachęcał młodych do bycia sobą, do życia w prawdzie”. Hasło zatwierdzone przez Konferencję Episkopatu Polski, zwraca również uwagę na aktualność przesłania Papieża Polaka oraz wzywa do wdzięczności za jego posługę młodym na całym świecie. Wyrazić się ona może poprzez modlitwę w jego intencji, ale także naśladowanie jego postawy życiowej i podjęcie dzieł miłosierdzia, do których wzywał.
Z okazji Dnia Papieskiego, w całej Polsce są organizowane - poza wspólną modlitwą - koncerty, festyny, zawody sportowe, pokazy, akademie szkolne, konkursy wiedzy o nauczaniu Jana Pawła II, a także sympozja naukowe i konferencje. Wszystkie inicjatywy podejmowane są z myślą, aby „Jan Paweł II żył wśród nas”. VIII Dzień Papieski ma również wymiar materialny. W czasie kampanii społecznej została przygotowana zbiórka pieniędzy na fundusz stypendialny dla ubogiej i zdolnej młodzieży ze wsi. Do koordynacji przygotowań włączyły się m.in. organizacje harcerskie: ZHP, ZHR i „Zawiszacy”, Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży, Kluby Inteligencji Katolickiej, Akcja Katolicka, duszpasterstwa akademickie, Ruch Światło-Życie, szkoły im. Jana Pawła II, ochotnicze straże pożarne.
Centralne obchody poprzedzone zostały kampanią promocyjną, w którą włączyły się media, instytucje rządowe i pozarządowe. W całej Polsce pojawiło się 420 billboardów, 200 citylightów, a na warszawskich autobusach miejskich oraz krakowskich tramwajach zamieszczono informacje o Dniu Papieskim. Największe stacje telewizyjne, wiele kanałów tematycznych oraz kina sieci Cinema City wyemitowały film reklamowy VIII Dnia Papieskiego. Zapowiedź wybrzmiała również na antenie Polskiego Radia i lokalnych rozgłośni katolickich. Do kampanii reklamowej przyłączyło się również ok. 20 tytułów prasowych i kilka portali internetowych. Jak podkreśla Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja, „Papież Polak traktował młodych jako nadzieję Kościoła i przyszłość świata. Apelował do nich, aby nie lękali się młodości, głębokich pragnień szczęścia, prawdy i piękna, aby własne powołanie życiowe budowali na poszanowaniu prawdy, godności i praw osoby ludzkiej”.
(za KAI)
Pomóż w rozwoju naszego portalu