Reklama

Ponad wszystko był człowiekiem głębokiej wiary…

Przed tygodniem relacjonowaliśmy na naszych łamach przebieg bardzo podniosłej uroczystości odsłonięcia i poświęcenia pomnika sługi Bożego Jana Pawła II, która miała miejsce w Barlinku pod przewodnictwem dawnego metropolity wrocławskiego kard. Henryka Gulbinowicza. Naszą redakcję spotkał ogromny zaszczyt, bowiem Ksiądz Kardynał przed rozpoczęciem uroczystej Mszy św. udzielił nam krótkiego wywiadu, w którym ze znanym sobie humorem przypomniał postać papieża Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Robert Gołębiowski: - Jak wspomina Eminencja pierwsze spotkania z późniejszym Nastepcą św. Piotra?

Reklama

Kard. Henryk Gulbinowicz: - Moje pierwsze spotkanie miało miejsce w 1954 r. na KUL-u. Na Wydziale Filozoficznym rozeszła się wieść, że przyjeżdza z Krakowa znakomity wykładowca ks. Karol Wojtyła. My, studenci teologii, zapragnęliśmy więc posłuchać nowego profesora, mającego tak znakomite rekomendacje, mimo swojego młodego wieku. Aula mieszcząca ponad sto osób nie zmieściła wszystkich chętnych i to już był znak, że jest to ktoś mający wielką wiedzę i charyzmat skupiania wokół siebie ludzi. Pamiętam, że podobnie, jak później tuż po wyborze na papieża, tak i wtedy poprosił wszystkich o wyrozumiałość jakby się w czymś pomylił, bo sam przyznał, że to jego pierwszy akademicki wykład. Muszę przyznać, że zaimponował nam swoim warsztatem metodologicznym i żarliwością przekazu intelektualnego.
Innym nieco humorystycznym zdarzeniem była okoliczność mająca miejsce podczas półrocza semestralnego, gdy do stojących wokół ks. prof. Wojtyły księży podeszła świecka studentka, pytając, gdzie jest ks. Wojtyła, bo pragnie zaliczyć semestr. Wszyscy wyczuli trudną sytuację, a ks. Wojtyła spytał: - A chodziła koleżanka na jego wykłady? Ona odpowiedziała bardzo szczerze: - Nie, bo on tak ciężko wykłada… Ks. Karol Wojtyła, nie unosząc się żadną ambicją, nie karcąc jej za niechodzenie na jego wykłady, z żartem na ustach, nieujawniając się, zaliczył tej „sumiennej” studentce cały semestr. To świadczyło o jego człowieczeństwie i szacunku dla człowieka; choć trzeba było widzieć jej minę, gdy za chwilę odczytała w indeksie nazwisko ks. Wojtyły...

- Niezwykle ważne z pewnością były wizyty Jana Pawła II we Wrocławiu. Czy byłby Ksiądz Kardynał łaskaw ocenić ich wymowę i znaczenie?

Reklama

- Zacznę nieco inaczej. Niedługo przed konklawe umarł nasz biskup sufragan Józef Marek, którego konsekrował właśnie kard. Wojtyła. Powiadamiając o śmierci, delikatnie spytałem, czy Ksiądz Kardynał nie pragnąłby poprowadzić pogrzebu, choć od razu zastrzegłem, że pewnie będzie to niemożliwe, gdyż nawał zajęć i ważniejsze sprawy dotyczące Kościoła powszechnego są na pierwszym miejscu. Jakie było moje zdziwienie, gdy otrzymałem odpowiedź, że nie ma nic ważniejszego jak odprowadzenie na wieczność brata biskupa. Później, we Wrocławiu cieszyliśmy się, że wyboru dokonano w dzień wspomnienia św. Jadwigi Śląskiej - patronki naszej metropolii. Kolejne spotkanie, które mocno pamiętam to rok 1983, kiedy Papież przybył pierwszy raz do Wrocławia. Wzbudził wówczas w nas nadzieję w tym trudnym czasie stanu wojennego, a przed wszystkim obudził ducha „Solidarności”. Ojciec Święty poderwał nas do działania, do uwierzenia w godność człowieka i jego prawo do wolności i demokracji. I wreszczie najważniejszy moment - decyzja o tym, że 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny odbędzie się we Wrocławiu. Byliśmy trochę zdziwieni, że nie wybrano Warszawy, Krakowa czy Poznania. Dla mnie oprócz ważnych treści teologicznych równie ważnym było pokazanie światu znaczenia Ziem Zachodnich. Kongres odbył się w polskim Wrocławiu i to był ważny przekaz, który został wysłany z Kongresu i podkreślony przez Papieża. I jeszcze jedno miłe zdarzenie. Pokazaliśmy wszystkim gościom kongresowym Panoramę Racławicką, myśląc, że Papież już kiedyś ją widział. Jakież wielkie było nasze zdumienie, gdy w rezydencji Ojciec Święty spytał mnie, czy jest jakaś szansa, by mógł zobaczyć Panoramę? Mogę to teraz zdradzić, że kosztowało nas to wiele zabiegów, by w tajemnicy, bez rozgłosu zawieźć tam Papieża. Był oczarowany tym, co zobaczył. Potem stało się to już jawne, ale muszę z dumą przyznać, że włoscy biskupi zazdrościli nam Panoramy i mówili otwarcie: - To wy macie tutaj coś takiego niesamowitego?

- A na koniec bardzo osobiste pytanie. Gdyby mógł Ksiądz Kardynał niemal w jednym zdaniu scharakteryzować najważniejsze cechy osobowości Jana Pawła II?

- To najtrudniejsze zadanie, gdy pragnie mówić się o kimś, kto niedługo zostanie świętym. Jak już powiedziałem, był szlachetnym człowiekiem, dla którego dobro drugiego człowieka było najważniejsze. Umiał wnikliwie słuchać drugiego człowieka, starając się zawsze znależć dla niego ciepłe słowo. I to, co najistotniejsze - ponad wszystko był człowiekiem głębokiej wiary. Jego życie wewnętrzne, wyciszenie, sfera modlitwy ukazywały, jak mistyczny jest to człowiek, jak bardzo zjednoczony jest z Bogiem. Takim świadkiem pozostał dla świata i z pewnością warto, abyśmy wszyscy umieli sięgać także do tej głębi sługi Bożego Jana Pawła II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy grozi nam obowiązkowy podatek kościelny?

2025-08-13 10:55

[ TEMATY ]

senat

podatek kościelny

Komisja Petycji

obowiązek

sposób finansowania

Adobe Stock

W ostatnich dniach polskie media szeroko informowały o wniosku, jaki wpłynął do senackiej Komisji Petycji dotyczącego wprowadzenia w Polsce obowiązkowego „podatku kościelnego” — rzekomo na wzór niemiecki, w wysokości 8% podatku PIT. Informacja wywołała poruszenie, lecz szybka weryfikacja pokazuje: projekt ten nie ma żadnego poparcia politycznego i nie odpowiada ani stanowisku Kościoła katolickiego, ani opinii większości innych związków wyznaniowych. Eksperci zwracają uwagę, że obowiązkowy niemiecki model jest sprzeczny z przyjętymi w Polsce tradycjami finansowania religii i mentalnością obywateli.

Nie oznacza to oczywiście, że sposób finansowania Kościoła w Polsce nie wymaga głębokiej reformy. Kościół katolicki otrzymuje się głównie z dobrowolnych ofiar wiernych składanych przy różnych okazjach, odpisów podatkowych, dotacji państwowych na określone cele społeczne, edukacyjne czy ochronę zabytków oraz z własnej działalności gospodarczej. W świetle wyliczeń KAI niemal 80 % przychodów Kościoła pochodzi z dobrowolnych ofiar bądź własnej działalności gospodarczej a ok. 20 % z różnorodnych dotacji celowych.
CZYTAJ DALEJ

Św. Maksymilian Kolbe - prorok nowoczesności

Niedziela Ogólnopolska 42/2007, str. 26

[ TEMATY ]

św. Maksymilian Kolbe

ARCHIWUM NIEPOKALANOWA

Szczególny świadek swoich czasów i szczególne świadectwo, jakie pozostawił, każą mi myśleć o nim jak o wyjątkowym Proroku XX wieku - Proroku Nowoczesności. Od początku był niezwyczajny. Znana jest opowieść matki Maksymiliana o dwóch koronach - białej i czerwonej... Widzenie dziecka, w którym Niepokalana przepowiedziała mu przyszłość męczeńską... A potem, kiedy wybrał habit zakonny Braci Mniejszych Konwentualnych - nieustannie udowadniał, że całym sobą jest franciszkaninem, „szalonym” franciszkaninem, który pragnie przemawiać - do brata mikrofonu, samolotu, do siostry maszyny drukarskiej. Wszystko, cokolwiek rodziło się w jego głowie - choć z początku prawie bez szans na powodzenie - w końcu stawało się faktem. Ten piękny Niepokalanów niech będzie tego przykładem... ale i Wydawnictwo „Rycerza Niepokalanej”.
CZYTAJ DALEJ

USA: nowy doktor Kościoła przyczynił się do współczesnego rozumienia cudu

2025-08-14 08:21

[ TEMATY ]

USA

cud

nowy doktor Kościoła

św. Jan Henryk Newman

commons.wikimedia.org

Cud św. Januarego

Cud św. Januarego

Amerykańskie media katolickie nadal poświęcają wiele uwagi nowemu doktorowi Kościoła św. Janowi Henrykowi Newmanowi. Przypominają m.in. jego słowa, dzięki którym możemy lepiej zrozumieć chrześcijańskie pojęcie „cudu”. Teologowie, historycy, kapłani i inni uczeni katoliccy z wielkim entuzjazmem przyjęli nadanie świętemu konwertycie tego tytułu, wskazując przy tym na jego wkład w teologię, filozofię i edukację w XIX wieku, gdy Kościół katolicki zmagał się z narastającym modernizmem i racjonalizmem czasów Oświecenia. Święty ten rozpoczął także trwającą do dziś także falę nawróceń na katolicyzm.

Susan Hanssen, profesor historii na uniwersytecie katolickim w Dallas, zauważyła w rozmowie z katolicką agencją CNA 2 sierpnia, że pisma i przejście Newmana na katolicyzm wywarły wielki wpływ „na protestancki świat anglojęzyczny XIX wieku”. Podkreśliła, że „zapoczątkowało to falę nawróceń angielskich protestantów na katolicyzm, które nazwano drugą i trzecią wiosną katolicyzmu angielskiego”. Zdaniem badaczki „ten stały strumień protestantów wracających «do domu» w Kościele rzymskokatolickim trwa do dziś”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję