Reklama

W parafialnej wspólnocie Dobrego Pasterza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pomysłodawcą tej formy pozyskiwania współpracowników był ks. Marian Bocho. O ile się orientuję, chodziło o podziękowanie ludziom, którzy w początkach przemyskiej Caritas, kiedy nie byliśmy jeszcze tak zorganizowani, przychodzili nam z pomocą - opowiada ks. Artur Janiec. - Z drugiej strony, jak sądzę, miał on nadzieję, że ta forma pozyskiwania przyjaciół przyniesie wielkie owoce. Pierwszymi nagrodzonymi byli: abp Józef Michalik metropolita przemyski i ks. Stanisław Szczepański emerytowany proboszcz parafii Wołkowyja, budowniczy ośrodka w Rajskiem. Od tamtej pory laureatami Statuetki zostało wiele osób duchownych, świeckich i instytucji. Z radością chcę wyrazić swoją wdzięczność ks. Marianowi za tę inicjatywę, która rzeczywiście stworzyła swoistego rodzaju parafię. Ludzie uhonorowani tą Statuetką są ciągle obecni w życiu Caritas. Każdy na swój sposób i w miarę swoich możliwości stara się pomagać Dobremu Pasterzowi, którym jest Jezus żyjący w potrzebujących, w odnajdywaniu ludzkiego uśmiechu. Tydzień temu prosiliśmy o zgłaszanie kandydatów do tegorocznej Statuetki. Korzystając z tego spotkania pragnę ponowić naszą prośbę. Jeżeli w Waszych środowiskach dostrzegacie ludzi, którzy swój wolny czas, talenty, jakieś środki materialne ofiarują potrzebującym, zgłaszajcie ich do nas. Z pewnością jest wiele drobnych przedsiębiorstw, sklepów, których właściciele są wrażliwi na ludzką biedę. Warto się rozejrzeć, dostrzec i pokazać. Przypomnę, że naszą Statuetkę przyznajemy w kilku kategoriach: duszpasterz - spośród osób duchownych; wolontariusze - spośród opiekunów szkolnych Kół Caritas, Parafialnych Zespołów Charytatywnych; instytucja współpracująca z Caritas; darczyńca. Kandydatury z uzasadnieniem prosimy zgłaszać na adres: ul. Kapitulna 1; 37-700 Przemyśl; drogą mailową przemysl@caritas.pl
Dla zobrazowania idei wolontariatu i świadczonej pomocy na rzecz potrzebujących, posłużę się pewnym opisem. Wyobraźmy sobie sytuację, w której spotykamy na dworcu centralnym osobę bezdomną W porywie serca spontanicznie chcemy coś zrobić. Najprostszym i niemal machinalnym gestem bywa podejście np. z kubkiem gorącej herbaty i podanie jej bezdomnemu. Z przeświadczeniem o spełnieniu dobrego uczynku podchodzimy i stanowczo wypowiadamy słowa „Masz, napij się herbaty!”. Pewnie i jest to gest warty docenienia, a nawet i podziwu. Jednak równie dobrze można, a pewnie i nawet należałoby podejść do owego bezdomnego z dwoma kubkami herbaty i zapytać go: „Czy chciałby się pan ze mną napić herbaty?”. Idea pomocy Caritas, bazująca na przykładzie i wezwaniu Chrystusa zakłada dostrzeżenie człowieczeństwa, a nie tylko dramatu drugiego człowieka. W posłudze miłości, naznaczonej prawdziwą ideą wolontariatu liczy się bycie „z” a nie jedynie „dla” drugiej osoby. Dzięki temu nie traktujemy potrzebujących przedmiotowo, instrumentalnie, ale jako współuczestników losu, mojej historii życia, pisanej i reżyserowanej każdego dnia w otoczeniu coraz to innych bohaterów. Przywołany przykład obrazuje zasadę pomocniczości świadczonej w ramach chrześcijańskiej miłości bratniej oraz stanowi punkt odniesienia dla kryterium osób, które należy zgłaszać do nagrody Dobrego Pasterza.
Od roku ważną rolę w Caritas pełni ks. dr Jan Szeląg. Ważna jest ona nie ze względu na osobą ks. Jana, ale na dzieło, które stara się realizować. Oto jego zamysł:
Caritas potocznie kojarzy się z ludźmi biednymi, bezdomnymi i to jest prawda. A może tylko częściowa prawda. To także wspólnota poszukująca ludzi dotkniętych cierpieniem ciała i ducha. Wśród nich nie sposób zapomnieć czy pominąć osoby niepełnosprawne, obarczone różnymi deficytami czy dysfunkcjami rozwojowymi. Zasadniczo forma współpracy z nimi zmierza do zaktywizowania tych osób w różnych obszarach życia społecznego i duszpasterskiego. Niejednokrotnie zamknięci w swoich środowiskach, przypisani do „domowego getta” nie znajdują inspiracji i motywacji, aby zaprezentować i wyrazić swoje możliwości i bogactwo życiowych doświadczeń i duchowych przeżyć, którymi żyją na co dzień. Posługa miłości świadczona na rzecz chorych i niepełnosprawnych nie ma jedynie na celu promowania postaw współczucia, zrozumienia, ale zasadniczo zmierza do aktywizowania tych osób w lokalnych środowiskach oraz zaangażowania w tworzenie środowisk duszpasterskich, takich jak chociażby wspólnota Wiara-Światło, Szkolne Koła Caritas czy grupy Domowego Kościoła. Jest moją nadzieją, że inicjatywa promowania Statuetką Dobrego Pasterza poszerzy się także o ludzi kierowanych potrzebą serca i ludzką wrażliwością, niosących pomoc tym właśnie ludziom. Z mojej strony chciałbym zgromadzić jak najwięcej ludzi, którzy nie są pozbawieni wrażliwości, ale mają w sobie lęk, powiedzmy nawet, pewną nieumiejętność kontaktowania się z ludźmi obarczonymi tymi dysfunkcjami, o których wyżej. Jestem przekonany, że okaże się, iż ludzi chętnych do takich wspólnych spotkań jest wielu. Głęboko wierzę, że za rok posiadaczami Statuetek będą właśnie wolontariusze, ludzie wrażliwego serca, ale także nasi niepełnosprawni, którzy w cieple tej ludzkiej życzliwości jeszcze bardziej ujawnią walory ducha, ale i różnorodne talenty, które w nich są.
Opuszczając gościnne progi diecezjalnego centrum Caritas przypomniałem sobie dawno przeczytaną opowieść o starym jubilerze. Stary jubiler monotonnym wzrokiem omiatał znane mu klejnoty leżące w szklanych gablotach. Ludzie byli biedni i rzadko, kiedy słychać było dzwonek zwiastujący interesanta. Dziś tak się stało. Wszedł mały chłopiec i ciekawym wzrokiem niemal połykał piękno kamieni. W pewnym momencie zatrzymał się dłużej przy jednym z nich i długo stał zamyślony. Jubiler zapytał: Widzę, że bardzo podoba ci się ten kamień. Pewnie chciałbyś go mieć? - Właśnie, że mi się bardzo nie podoba i dziwię się, dlaczego wśród tylu tak pięknie rozbłyskujących kamieni trzyma pan ten jeden, matowy i brzydki? Starzec nie odpowiedział. Odsunął gablotę, wyjął wskazany przez chłopca kamień i ścisnął go w dłoni. Po dłuższej chwili otworzył dłoń i oczom chłopca ukazał się przepiękny opal mieniący się tysiącem barw. A jubiler widząc zdziwioną minę chłopca dodał: - Widzisz to kamień, który pięknieje w cieple ludzkiej dłoni.
Drodzy Czytelnicy! Odpowiedzcie na apel księży Jana i Artura. Szukamy ludzi, którzy mają dłonie gotowe przytulić piękno człowieka, żyjącego czasem w matowości losu. Czekamy.

Oprac. ks. Zbigniew Suchy

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki objawień fatimskich

2025-09-30 19:10

[ TEMATY ]

objawienia fatimskie

nowe informacje

siostra Łucja

Coimbra – Muzeum S. Łucji/ zdjęcia: Grażyna Kołek

Na rynku wydawniczym w Portugalii pojawiły się dwie publikacje zawierające wspomnienia siostry Łucji dos Santos, karmelitanki bosej, która była jedną z trojga uczestników objawień maryjnych w Fatimie trwających pomiędzy 13 maja i 13 października 1917 roku.

Jedną z nowości jest książka autorstwa siostry Ângeli Coelho, wicepostulatorki procesu beatyfikacyjnego portugalskiej wizjonerki, zatytułowana „Viver na Luz de Deus” (Żyjąc w Bożym świetle). Publikacja, której współautorem jest francuski karmelita bosy o. François Marie Léthel, została wydana przez Edições Carmelo. Rzuca ona nowe światło na życie siostry Łucji.
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję