Reklama

Idźcie i głoście światu Ewangelię...

Niedziela podlaska 12/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zanim wyjadę do Republiki Demokratycznej Konga i rozpocznę pracę misyjną w tym odległym afrykańskim kraju, chciałbym podzielić się z Wami, Drodzy Czytelnicy "Niedzieli", tym co przeżyłem przygotowując się do tego wyjazdu.

Pochodzę z niewielkiej parafii na pograniczu naszej diecezji - z Tokar, które są jedną z najmniejszych parafii dekanatu siemiatyckiego. Liczą 385 wiernych wyznania rzymskokatolickiego i sąsiadują z parafią Mielnik, gdzie pracują Ojcowie ze Zgromadzenia Najświętszych Serc Jezusa i Maryi, do którego to Zgromadzenia wstąpiłem w 1992 r. Podczas formacji zdecydowałem się pracować w przyszłości w kraju misyjnym, ponieważ nasze Zgromadzenie ma charakter misyjny, a w wielu krajach brakuje kapłanów.

Po czwartym roku studiów wyjechałem - jeszcze jako kleryk - na roczny staż językowy do Belgii, aby nauczyć się języka francuskiego, który jest językiem urzędowym w Kongo i poznać ludzi o innych kulturach niż nasza polska czy europejska. Była to okazja do spotkania Afrykanów, których w Belgii jest o wiele więcej niż w Polsce. Do 1961 r. Kongo było kolonią belgijską i wiele osób stamtąd mogło zamieszkać w Belgii. Zresztą, jak wielu z nas wie, Belgia jest już krajem wielonarodowym. Po powrocie do kraju kontynuowałem studia teologiczne we Wrocławiu i pogłębiałem znajomość języka francuskiego i kultury afrykańskiej.

Kilka miesięcy po święceniach kapłańskich, w lutym 2001 r. ponownie wyjechałem do Belgii, już na bezpośrednie przygotowanie do pracy misyjnej. Tym razem spędziłem dwa pierwsze miesiące w centrum językowym "Mission Langue". Jest to szkoła językowa dla księży, sióstr zakonnych i świeckich pragnących pracować w Afryce (ok. 90% przygotowujących się) lub innych częściach świata, gdzie używa się języka francuskiego, a także we Francji i Belgii. Co ciekawe, obecnie większość misjonarzy to księża i siostry zakonne z Ameryki Południowej, choć nie brakuje Polaków i Azjatów (Filipińczyków, Indonezyjczyków i Chińczyków). Jest to typowy ośrodek przygotowujący do pracy misyjnej nie tylko językowo ale i praktycznie. Język francuski jest tylko językiem pośrednim, bo "na miejscu" trzeba się jeszcze nauczyć miejscowego dialektu. Wraz z nauczycielami języka są trzy siostry, które spędziły około trzydziestu lat w Kongo, mieszkają one razem z "uczniami" i w wolnych chwilach służą pomocą i wyjaśniają na czym polega życie w Afryce, na jakie trudności trzeba się przygotować, co można i trzeba zrobić aby jak najszybciej się zaaklimatyzować i "złapać" kontakt z przyszłymi parafianami i podopiecznymi. Takie rady są bardzo cenne i nieraz korzystałem z pomocy sióstr, bo wiemy jak bardzo zwyczaje afrykańskie różnią się od naszych. Wspólne posiłki i przygotowywanie liturgii bardzo zbliżają do siebie osoby przygotowujące się do wyjazdu, jak również nauczyciel i mieszkańców domu. Panuje tam bardzo dobra rodzinna atmosfera, która prowadzi do zawiązywania się przyjaźni i otwartości na innych, którzy przebywają z różnych kontynentów, co jest pierwszym bardzo ważnym krokiem do otwartości na zwyczaje i bogactwo kultury afrykańskiej, aby oni nie czuli, że my - "biali" jesteśmy lepsi od nich i "nasz" Bóg to ktoś obcy, przybyły z daleka, ale że jest to ten sam Bóg, który posłał swojego Syna i który umarł za cały świat, aby go zbawić, że jest to Ktoś, kto jest obecny w naszym codziennym życiu, w naszych radościach i cierpieniach. Przecież każdy z nas, Jego uczniów ma głosić nie samego siebie, ale Chrystusa, który jest bliski każdemu człowiekowi.

Po tym krótkim, ale bardzo bogatym w doświadczenie okresie, spędziłem kilka miesięcy w naszej wspólnocie zakonnej w Charleroi, gdzie ucząc się języka francuskiego pomagałem ojcom z mojego Zgromadzenia w parafii św. Antoniego. Po wakacjach uczęszczałem na trzymiesięczny kurs katechetyczny w Wyższej Szkole Katechetycznej "Lumen Vitae" w Brukseli. Obok kursów z katechetyki brałem udział w wykładach z socjologii. Szczególnie cenne były dla mnie wykłady dotyczące rozwoju w krajach trzeciego świata, jak również z ewangelizacji i inkulturyzacji. Tam też spotkałem księży, siostry zakonne i świeckich z ponad czterdziestu krajów świata. Szczególnie cenne doświadczenie dał mi kontakt ze studentami z Afryki (prawie połowa uczęszczających na wykłady), którzy przyjechali do Belgii, aby pogłębić swoją wiedzę z zakresu katechezy i znajomości Pisma Świętego. Byli to ludzie, z którymi spotkam się w ich ojczyźnie. Wykorzystując wolny czas między zajęciami dużo z nimi rozmawiałem. Trzeba przyznać, że są to ludzie bardzo radośni, uśmiechnięci, gościnni, a przede wszystkim rodzinni, w dużej mierze przypominają mi nas - Podlasiaków. Było dla mnie dużym zaskoczeniem, że szybciej potrafiłem z nimi nawiązać kontakt niż z Belgami. Utwierdziło mnie to jeszcze bardziej w decyzji mojego wyjazdu do Afryki, gdzie jest jeszcze tak wielki brak powołań kapłańskich i zakonnych, a ludzie tam mieszkający są spragnieni Słowa Bożego, posługi sakramentalnej i przykładu miłości Chrystusa. Kongo to kraj, który jeszcze nie otrząsnął się jeszcze z bratobójczej wojny domowej.

Gdy piszę ten artykuł, jestem w trakcie pakowania bagaży, a gdy będzie już wydrukowany, to ja już będę znajdować się na "Czarnym Kontynencie", w stolicy Republiki Demokratycznej Kongo w Kinshasie. Ale mam zamiar na bieżąco dzielić się z Wami, Drodzy Współdiecezjanie moją posługą w Afryce, abyście i wy mogli uczestniczyć we wspólnej misji Kościoła śledząc moje losy. Przy tej okazji proszę Was gorąco o modlitwę, bo na pewno Wasza modlitwa pomoże mi w głoszeniu Słowa Bożego i dzieleniu życia z tymi, którzy mają inny kolor skóry, ale są naszymi braćmi w tym samym jedynym Chrystusie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co Jezus i Maryja przekazali s. Łucji w Pontevedra? Mało znane objawienie

2025-09-13 08:01

[ TEMATY ]

pierwsze soboty miesiąca

objawienia fatimskie

Polski.fr

Figurka Dzieciątka Jezusa w miejscu objawienia z 15 lutego 1926 r

Figurka Dzieciątka Jezusa w miejscu objawienia z 15 lutego 1926 r

Choć w tym roku mija dokładnie 100 lat od objawienia Dzieciątka Jezus i Matki Bożej s. Łucji dos Santos, to jednak nie jest ono powszechnie znane. A była tam mowa o nabożeństwie, które jest szczególnym narzędziem do wyproszenia pokoju na świecie, tak bardzo potrzebnego zwłaszcza współcześnie. Przypominamy najważniejsze fakty z okazji 108. rocznicy piątego objawienia Maryi dzieciom fatimskim 13 września 1917 r.

Do objawienia w Pontevedra doszło 10 grudnia 1925 r. Wizjonerka fatimska Łucja dos Santos, wtedy już jedyna żyjąca z trojga dzieci, które widziały Maryję w 1917 r., była postulantką w Zgromadzeniu Sióstr Świętej Doroty (tzw. Doroteuszki). Klasztor znajdował się w hiszpańskiej miejscowości Pontevedra.
CZYTAJ DALEJ

Abp Sorrentino: nie jest prawdą, że ciało Carla Acutisa pozostało nienaruszone

[ TEMATY ]

beatyfikacja

bł. Carlo Acutis

Vatican Media

Nie jest prawdą, że ciało przyszłego błogosławionego Carla Acutisa pozostało w stanie nienaruszonym – oświadczył ordynariusz diecezji Asyż-Nocera Umbra-Gualdo Tadino abp Domenico Sorrentino. Beatyfikacja włoskiego nastolatka odbędzie się 10 października w Asyżu.

Hierarcha wyjaśnił, że podczas ekshumacji na cmentarzu w Asyżu 23 stycznia 2019 roku, dokonanej w związku przeniesieniem trumny z ciałem Acutisa do sanktuarium Ogołocenia, stwierdzono, że znajduje się ono „w stanie transformacji właściwej zwłokom”. Ponieważ upłynęło niewiele lat od pochówku (Acutis zmarł w 2006 roku), różne części ciała, choć poddane zmianom, znajdowały się nadal w swym anatomicznym połączeniu.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję