Reklama

Ewangelia a życie codzienne niepełnosprawnych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ośrodek Czytelnictwa Niepełnosprawnych Książnicy Zamojskiej realizuje w bieżącym roku projekt „Najpiękniejsza historia świata. Biblia światłem ludzi ociemniałych”. Projekt jest skierowany do czytelników niepełnosprawnych i ma za zadanie promocję czytelnictwa, integrację osób niepełnosprawnych i niepełnosprawnych ze zdrowymi oraz promocję twórczości niepełnosprawnych inspirowanej lekturą Biblii. M.in. obejmuje on warsztaty „Ewangelia a życie codzienne niepełnosprawnych”, które przeprowadził 28 maja br. w Książnicy prof. dr hab. Wojciech Otrębski, kierownik Katedry Psychologii Rehabilitacji KUL.
Uczestnikami warsztatów były osoby niepełnosprawne w różnym wieku, skupione w: Zamojskim Oddziale Polskiego Związku Niewidomych, Warsztatach Terapii Zajęciowej przy parafii pw. św. Michała Archanioła oraz Warsztatach Terapii Zajęciowej przy ul. Orlicz-Dreszera w Zamościu i Warsztatach Terapii Zajęciowej „Krok za Krokiem”. Warsztaty miały za zadanie pokazać uczestnikom w jaki sposób można - korzystając ze wskazówek zawartych w Biblii, będącej zbiorem drogowskazów - porządkować własne życie, aby każdy jego etap był ważny i fascynujący. Uczestnicy przygotowali te fragmenty z Ewangelii, które dla nich były szczególnie inspirujące, porządkujące to, co dzieje się w ich wnętrzu i określające ich miejsce w otaczającej rzeczywistości. Tematyka warsztatów wymagała delikatności, ponieważ dotyczyła zbioru osobistych przeżyć i doświadczeń uczestników. Dużo emocji wzbudził fragment o prawdziwej miłości matczynej, która rezygnuje z możliwości wychowywania dziecka i powierzenia go innej kobiecie. Wiele uwagi poświęcono fragmentowi o domaganiu się sądu nad cudzołożnicą. Kluczowym momentem w życiu człowieka jest dojrzewanie do tego, aby nie osądzać innych. Przy tym, wspomniano także o przypowieści o belce we własnym oku i drzazdze w oku bliźniego. Dopatrzono się tu sygnału, mówiącego o pewnej słabości człowieka, która powinna nas dotyczyć jak najmniej, tj. o potrzebie dowartościowania się przez dopatrywanie się wad u innych. W porównywaniu się z innymi jest bardzo cienka granica między dowartościowaniem własnej osoby a pychą. Dyskusję wywołał fragment o powrocie syna marnotrawnego i wybaczającej postawie ojca. Profesor zaakcentował tu skruchę syna, radość ojca, narodzenie się syna dla ducha i postawę drugiego syna. Przy tym fragmencie Biblii dotknięty został ważny problem, że dla Boga wszyscy jesteśmy jednakowo ważni i bez względu na to czego się dopuścimy, czekają na nas ramiona kochającego Ojca. A miłości i przebaczenia potrzebują zwłaszcza ci, którzy najmniej na nią zasługują. Przy fragmencie mówiącym o krzątającej się Marcie i Magdalenie umywającej nogi Jezusowi, Profesor zwrócił uwagę na postawiony problem: człowieku, po co żyjesz? Aby człowiek w pełni był szczęśliwy musi w nim zaistnieć równowaga potrzeb oraz rozwijająca go potrzeba służenia innym. Przywołany fragment o narodzeniu Jezusa w ubogiej stajence, z punktu widzenia psychologii jest sygnałem dla człowieka, mówiącym o jego egoizmie. Możemy przynależeć do tych, którzy się zamkną przed innym człowiekiem (jak mieszkańcy Betlejem), albo udostępnimy swoją przestrzeń innym. Zwrócono uwagę na to, że porządek Boży nie jest do końca porządkiem tego świata, a to co jest ważne dla człowieka nie musi być ważne dla Boga. Porządek świata nie zawsze służy dobru człowieka. Pogoń za wyznacznikami współczesnego życia może rozwinąć w nas cechy, które przysłonią nam oczy na sprawy naprawdę ważne i na drugiego człowieka postawionego na naszej drodze. Komunikat: Człowieku możesz żyć i przeżyć swoje życie dla siebie, albo żyć dla innych nie tracąc nic dla siebie, wywołał także inny fragment Biblii o rozwijaniu talentów, aby rozwijać je z otwarciem na innych ludzi. Innym fragmentem potwierdzającym, że nie jesteśmy samotną wyspą i określającym nas w stosunku do innych jest fragment o miłości do naszych nieprzyjaciół i ludzi, którzy nam źle czynią. Kluczem do tej miłości jest przede wszystkim przebaczenie, którego owocem będzie powracające do nas dobro.
Spotkanie pokazało, że w Biblii mamy klucz do porządkowania naszych relacji z innymi w domu, szkole, miejscach pracy. Treści w niej zawarte, mimo ich mądrości, nie są łatwe do zaakceptowania i realizowania we własnym życiu. Formą wdzięczności uczestników warsztatów dla prowadzącego je Profesora był występ wokalny młodzieży z ośrodka „Krok za Krokiem” oraz wspólne śpiewanie wszystkich uczestników. Warsztaty były dla wielu swoistymi rekolekcjami, podczas których na słowa i naukę Jezusa spojrzeliśmy przez pryzmat psychologii.
Kolejnym spotkaniem realizowanym w ramach projektu był wykład „Biblia inspiracją dla twórczości artystycznej dawniej a dziś” ks. dr. Cypriana Moryca OFM. Projekt zakończy konkurs literacko-plastyczny „Nowy Testament w twórczości osób niewidomych i niedowidzących”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Uczestnicy popularnego tanecznego programu w żenujący sposób parodiują... modlitwę

2025-09-15 22:13

[ TEMATY ]

telewizja

telewizja

Adobe Stock

Uczestnicy popularnego tanecznego show postanowili zabłysnąć humorem i zamieścili w sieci nagranie, które – w ich zamyśle – miało bawić i promować program. Efekt okazał się jednak zupełnie odwrotny. Zamiast lekkości i żartu otrzymaliśmy nieudolną próbę rozbawienia widzów, która przerodziła się w żenujący spektakl z wyraźnie antykatolickim podtekstem. Trudno było patrzeć na to bez poczucia wstydu.

Na nagraniu „gwiazdy” programu – Barbara Bursztynowicz, Maja Bohosiewicz, Aleksander Sikora i Tomasz Karolak wraz z partnerami tanecznymi (Michałem Kassinem, Albertem Kosińskim, Darią Sytą i Izabelą Skierską) – odgrywają scenkę stylizowaną na modlitwę. Za stolikiem ustawione są zdjęcia jurorów, a uczestnicy wznoszą ręce i wygłaszają swoje „intencje”, które wspólnie kończą słowami: „wysłuchaj nas parkiet”.
CZYTAJ DALEJ

MSWiA: koniec manewrów „Zapad” nie oznacza otwarcia granicy polsko-białoruskiej

2025-09-16 13:51

[ TEMATY ]

granica

granica polsko‑białoruska

PAP/EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE/HANDOUT

Zapad-2025

Zapad-2025

Zakończenie manewrów „Zapad 2025” nie oznacza otwarcia granicy polsko-białoruskiej; granica pozostaje zamknięta do odwołania - przypomniało we wtorek Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ruch zostanie przywrócony, gdy granica będzie w pełni bezpieczna – oświadczył resort.

„Podkreślamy, że decyzja, która zapadła, jest związana z manewrami rosyjsko-białoruskimi Zapad 2025, co nie oznacza zamknięcia granicy wyłącznie na czas tych ćwiczeń. Przywrócimy ruch wtedy, kiedy granica będzie w pełni bezpieczna, gdy potwierdzą to informacje przekazane przez służby” – podkreśliła w komunikacie rzeczniczka MSWiA Karolina Gałecka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję