Reklama

Wijcie panny z róż wieńce Kalwaryjskiej Panience!

O nowej, kłopotliwej grupie: nienarodzie

Niedziela przemyska 35/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kalwaria w dniach 11-15 sierpnia - to dla mieszkańców Podkarpacia, a zwłaszcza jego południowej części, jak alertowe wołanie. Z upływem lat w życiorysie każdego z nas staje się ono jeszcze bardziej sentymentalne, pełne patetycznych wspomnień. Ogromny jest trud kalwaryjskiego wspinania się pod górę, by na chwilę odpocząć przy Trzech Maryjach i nabrać sił do dalszej wspinaczki. O wiele boleśniejsze jest uczucie, że stan zdrowia nie pozwoli już nigdy wspiąć się do połowy tej góry, by łapiąc oddech obserwować rzucane przez panny wieńce.
W tym roku jechałem na Kalwarię z pragnieniem zrzucenia z siebie ciężaru o wiele większego, ciężaru niemal rozpaczy. Pod Pałacem Prezydenckim trwała w tamte dni (nie wiem, co będzie, gdy ten tekst się ukaże) pogarda krzyża i pogarda Narodu. Ból i ciężar był tym większy, że problem, który można rozwiązać w komunikacie nieprzekraczającym sześciu zdań, urasta do rozmiarów intelektualnych dywagacji, ton felietonów, prób opluwania narodu, a nawet kwestionowania, czy ci pod krzyżem to jeszcze Naród. Ale o tym za chwilę.
Pomijam zupełnie surrealistyczny pomysł Prezydenta Elekta o konieczności usunięcia krzyża, bo przeszkadza w pracy. Może błąd, może przejęzyczenie. Łatwe do naprawienia. W sytuacji, kiedy ludzie przewrażliwieni na gesty oszukaństwa (a oszukują nas od lat i to także ci, którym klaskaliśmy, ukradkiem wycierając łzy wzruszenia), rozpoczęli okupację, wystarczyła ot choćby taka informacja: „Kancelaria Prezydenta dementuje zamysł usunięcia krzyża. Po rozpoczęciu urzędowania Pan Prezydent ogłosi konkurs na pomnik ku uczczenia ofiar katastrofy smoleńskiej. Do tego czasu krzyż pozostanie na swoim miejscu. Po rozstrzygnięciu konkursu i wyznaczeniu daty, w miejscu pomnika zostanie wmurowany kamień węgielny i wówczas w tej samej uroczystości krzyż zostanie przeniesiony do miejsca ustalonego ze stroną kościelną i harcerzami”.
Koniec, kropka. Tylko, że to za proste. Trzeba robić zadymę, bo musi się ukryć przed Narodem, że wśród wielu kłopotów finansowych, których nas czekają jest i ten, że codziennie będziemy na początek wydawać o pięć groszy więcej w związku z VAT-em.
Musi się zarobić zadymę, żeby pomóc tym ze Strasburga, którzy kombinują, w jaki sposób przyznać rację biednej muzułmance z Włoch i objąć zakazem wieszania krzyży w szkołach wszystkie kraje Unii. Dlatego w noc, podczas której ludzie Bogatyni walczyli o życie i szukali się nawzajem w lęku, czy ktoś nie utonął, Pani Prezydent Warszawy pozwala na kompletnie niezrozumiały, niemoralny protest, którego początek wyznacza się w godzinach ciszy nocnej. Jest nadzieja, że kogoś pobiją, dlatego organizatorzy wpuszczają nietrzeźwych. Biedni policjanci, nie kumając, o co chodzi, ośmielili się sześciu odwieźć do izby wytrzeźwień. A przecież o to chodziło, żeby pobili, żeby można pokazać Braciom ze Strasburga, do czego prowadzi fanatyzm. A tak nawiasem, dziwi mnie, że warszawiacy nie podjęli spontanicznie, jak to miało miejsce w chwilach umierania Papieża, nabożeństw ekspiacyjnych za profanację naszego symbolu wiary - krzyża, który wniesiono tej nocy zrobiony z puszek po piwie i z zawieszoną na nim maskotką.
W sukurs śpieszy ongisiejszy sympatyk Opus Dei, Paweł Lisicki, dziś naczelny „Rzeczpospolitej”, który od dnia zwycięstwa prezydenckiego kandydata PO co dnia produkuje coraz „śmielsze” komentarze, wprawiając mnie w zakłopotanie, czy to jeszcze dawna „Rzepa” czy już przedsionek GW. Szukam i znajduję pokreśloną książkę „Nie-ludzki Bóg” jego autorstwa i myślę, co się z człowiekiem stało. Pani Ewa Czaczkowska redaktorka tejże „Rzepy”, specjalistka od spraw religijno-kościelnych, prosi o wywiad abp. Józefa Michalika. Oto pytanie z wywiadu zamieszczonego w „Rzeczpospolitej”: „Nie sądzi chyba Ksiądz Arcybiskup, że pod pałacem stoją przedstawiciele narodu? To jest tylko grupka rozemocjonowanych osób”.
Siedzę na galerii Kalwarii Pacławskiej w piątkowy wieczór i patrzę na zgromadzonych pielgrzymów oczekujących na Eucharystię, umęczonych dróżkami i myślę - czy to jest jeszcze Naród czy już NIENARÓD?
Wdzięczny jestem Księdzu Arcybiskupowi za słowa odpowiedzi na to pytanie pani redaktorki: „Są przedstawicielami dużej części narodu. Kiedy naród jest zdegustowany sytuacją, to w pewnych momentach dochodzi do głosu, tak jak stało się to 10 kwietnia. To, co się dzieje po 10 kwietnia, nie jest jedynie wynikiem sympatii narodu do jednego człowieka i poczucia krzywdy, którą poprzez zafałszowanie prawdy robiono jemu oraz wielu innym ludziom”.
Pani redaktor to nie wystarcza, próbuje w innym miejscu znowu oddzielić Hierarchę od trzody i nieco kpiąco, z warszawskim politowaniem stwierdza: „Ksiądz Arcybiskup konsekwentnie używa słowa naród, nie społeczeństwo”.
I znowu głęboki ukłon wdzięczności w stronę Pasterza, który odpowiada przywołując zapominaną już teologię Narodu:
„Naród ma w sobie coś głębszego, jest czymś więcej niż społeczeństwo. Naród żyje kulturą, historią, a także odpowiedzialnością za przyszłość, po prostu ma «duszę». Naród jest otwarty na większe wartości: patriotyzm, gotowość ofiary, poczucie honoru, godność. A ponieważ są w Polsce środowiska z pewną gazetą na czele, które te wartości od lat depczą i wyśmiewają, to ktoś się musi za tym narodem upominać. To jest obowiązek wszystkich uczciwych Polaków. Trzeba wsłuchiwać się w rytm bicia serca narodu”.
Potrzebna jest nam Kalwaria. W ciągu trzech dni mogliśmy wsłuchać się w głos Pasterzy. Biskup Marian pięknie i prosto mówił o potrzebie wewnętrznego GPS-u, jakim jest głos sumienia. Głos Miłosiernego, który w sytuacji pobłądzenia cicho, ale wytrwale zachęca do zmiany drogi, powrotu na właściwy kurs.
Jeśli obecni w piątek słuchacze słów biskupa Adama podejmą apostolskie zadanie czynienia z szacunkiem znaku krzyża, Naród ujawni swoją mądrość w sposób, który nie da się spacyfikować jak w wigilię Wniebowzięcia na Krakowskim Przedmieściu.
I wreszcie, jeśli NARÓD posłucha Pasterza, a zwłaszcza jeśli wysłuchają go elity, to z pewnością uda się nam pojednać w sprawach zasadniczych i wyjdziemy od Maryi jak bracia, a nie jak głupcy.
Jest na trasie dróżek maryjnych kaplica zwana Żydowin. Pojechałem tam postać i pomyśleć. I oto pochłonęło mnie jakieś dziwne déjŕ vu. Żyję w tamtych czasach. Są komputery, telewizja, radio. Włączam radio, a tu przegląd prasy. Słucham z zaciekawieniem, a przeprowadzający audycję informuje: Jak podała wczoraj gazeta „Postępowy Saduceusz”, grupa uczniów Nazarejczyka, którego przed kilku laty Piłat skazał na śmierć krzyżową, a którego owi uczniowie ogłosili Bogiem Zmartwychwstałym, rozpowszechnia kłamliwe wieści, jakoby w dniu pogrzebu Matki Nazarejczyka, jeden z naszych braci usiłował targnąć się na zwłoki zmarłej i został dotknięty niedowładem obydwu rąk. Według doniesień owego dziennika, modlitwa fanatycznych uczniów przywróciła naszemu obywatelowi władzę w obydwu rękach. Jak dowiadujemy się z artykułu, szykuje się list otwarty, który w formie protestu ma podpisać grono najwybitniejszych Saduceuszy. Do grupy tej obiecali dołączyć także Faryzeusze, uważając, że różnice ideologiczne muszą ustąpić miejsca w sytuacji walki z ciemnotą”.
Déjŕ vu minęło, a ja stoję przy kaplicy, widzę tego biedaka w geście bezradności z przestrachem w oczach i myślę: tyle wieków, miliony ludzi przeszły tędy i wierzą, że warto w każdej sytuacji iść do Matki - Szafarki Łask, warto Jej wić wieńce modlitwy, wiary i prosić o pokój serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś o konklawe i relacji z papieżem Leonem XIV

2025-05-13 14:00

[ TEMATY ]

konklawe

kardynał Grzegorz Ryś

Ks. Paweł Gabara

Kardynał Grzegorz Ryś, uczestnik ostatniego Konklawe, w pierwszym wywiadzie po powrocie z Rzymu opowiedział o przebiegu wyboru papieża Leona XIV, znaczeniu imienia nowego Ojca Świętego oraz priorytetach jego pontyfikatu. Wywiad został zrealizowany we współpracy redaktorów portalu Archidiecezji Łódzkiej i Niedzieli łódzkiej.

Liturgia i duchowość Konklawe „Konklawe to jedna wielka liturgia. Kardynałowie przez cały czas uczestniczą w nim w strojach chórowych, by uświadamiać sobie, że najważniejszym punktem odniesienia jest Pan Jezus” - podkreślił kardynał Ryś. Opisał moment składania przysięgi na Ewangelię: „Każdy z nas wypowiadał słowa: Biorę na świadka Jezusa Chrystusa, który mnie będzie sądził w dniu ostatecznym, że oddałem głos na tego, o którym myślę, że powinien być wybrany”. Wspomniał również o przejmującej ceremonii po wyborze papieża, gdy odczytano Ewangelię o św. Piotrze: „Gdy najstarszy kardynał diakon mówił — Ty jesteś Piotr — wszyscy mieliśmy ciarki. To doświadczenie, że słowo wypełnia się w konkretnej osobie”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Maciej Apostoł

[ TEMATY ]

święty

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Maciej został wybrany przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza (por. Dz 1, 15-26). W starożytności chrześcijańskiej krążyło o św. Macieju wiele legend. Według nich miał on głosić Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, wreszcie w Kolchidzie, a więc w rubieżach Słowian. Miał jednak ponieść śmierć męczeńską w Jerozolimie, ukamienowany jako wróg narodu żydowskiego i jego zdrajca.Wśród pism apokryficznych o św. Macieju zachowały się jedynie fragmenty tak zwanej Ewangelii św. Macieja oraz fragmenty Dziejów św. Macieja. Oba pisma powstały w III wieku i mają wyraźne zabarwienie gnostyckie. Relikwie Apostoła są obecnie w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej, w Trewirze w Niemczech i w kościele św. Justyny w Padwie. Św. Maciej jest patronem Hanoweru oraz m.in. budowniczych, kowali, cieśli, cukierników i rzeźników.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: jakich zmian dokona Leon XIV w Kurii Rzymskiej

9 maja, dzień po swoim wyborze na Stolicę Piotrową papieża, „Leon XIV wyraził wolę, aby szefowie i członkowie instytucji Kurii Rzymskiej, a także sekretarze i przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Państwa Watykańskiego tymczasowo kontynuowali pełnienie swoich urzędów donec aliter provideatur. Ojciec Święty pragnie bowiem zapewnić sobie pewien czas na refleksję, modlitwę i dialog przed dokonaniem jakichkolwiek nominacji lub ostatecznego potwierdzenia”. Tym niemniej zdaniem Marco Manciniego można w najbliższym czasie oczekiwać kliku nominacji.

Jednym z pierwszych stanowisk do obsadzenia w Kurii będzie z pewnością stanowisko prefekta Dykasterii ds. Biskupów oraz przewodniczącego Papieskiej Komisji ds. Ameryki Łacińskiej, które do swego wyboru pełnik kard. Robert Francis Prevost.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję