Reklama

I Synod Diecezji Toruńskiej

Zakończyły się plenarne sesje robocze I Synodu Diecezji Toruńskiej. Pierwsza miała miejsce 20 października 2007 r., w sumie odbyło się ich 16. W 2007 r. odbyły się 2 sesje, następnie w 2008 r. - 5 sesji, w 2009 r. - 5 sesji i w 2010 r. - 4 sesje plenarne

Niedziela toruńska 50/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdą z sesji plenarnych poprzedzały prace Komisji Głównej, w której skład wchodziło 14 członków: bp Andrzej Suski, bp Józef Szamocki, ks. inf. Tadeusz Nowicki, ks. prał. Andrzej Wawrzyniak, ks. prał. dr Andrzej Nowicki, ks. prał. Stanisław Majewski, ks. prał. Stanisław Kardasz, ks. prał. Józef Nowakowski, ks. kan. Adam Ceynowa, ks. kan. dr Marian Wróblewski, ks. kan. dr Rajmund Ponczek, ks. dr Stanisław Cierkowski, ks. kan. Krzysztof Badowski, s. Katarzyna Pawlak.
Zazwyczaj członkowie Komisji Głównej spotykali się 2 razy przed każdą z sesji plenarnych. Jedno spotkanie miało miejsce przed pierwszą, piątą i szesnastą sesją, a 3 przed szóstą. Średni czas spotkań Komisji Głównej wynosił 3 godziny, co w całym Synodzie daje 90 godzin pracy samej komisji.
Komisja Główna podczas swoich spotkań opracowywała materiał, który był prezentowany na spotkaniach plenarnych. Czyniąc to, uwzględniała również nadesłane poprawki, sugestie i propozycje Dekanalnych Zespołów Synodalnych.
W każdym z dekanatów nad materiałem roboczym pracowały powołane do tego specjalne zespoły, których zadaniem było zapoznanie się z przygotowanymi propozycjami statutów i aneksów oraz zgłaszanie ewentualnych poprawek. Najbardziej pracowity okazał się zespół synodalny z dekanatu Lidzbark Welski. Od tego zespołu do Komisji Głównej napłynęło 12 protokołów z posiedzeń, we wszystkich zgłoszono merytoryczne poprawki.
Po przygotowaniu przez Komisję Główną określonej partii materiału odbywały się sesje plenarne. Każda sesja rozpoczynała się Mszą św. w Sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Toruniu. We wszystkich Eucharystiach uczestniczyli klerycy z Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu.
Po liturgii uczestnicy Synodu przechodzili do kaplicy szkolnej na obrady, ale wcześniej w korytarzu miało miejsce podpisywanie list obecności, a przed pierwszymi obradami także podpisanie wyznania wiary, które zostało złożone podczas Mszy św. przed zgromadzeniem liturgicznym.
Obrady każdej z sesji trwały średnio ok. 5 godzin, wliczając w to także przerwę na posiłek i kawę. Posiłek odbywał się w Domu Pielgrzyma prowadzonym przez ojców redemptorystów. Obrady rozpoczynały się ok. godz. 11, a kończyły ok. godz. 16.
Do I Synodu Diecezji Toruńskiej Ksiądz Biskup powołał 144 członków, taka liczba była w dniu inauguracji. W trakcie trwania Synodu Ksiądz Biskup wydawał dekrety powołujące i odwołujące członków z różnych powodów, tak że w dniu ostatniej sesji plenarnej ta liczba wynosiła 142 osoby, uwzględniając śmierć dwóch kapłanów - śp. ks. Ryszarda Czepka i śp. ks. Feliksa Miszewskiego.
Prezentacja materiału roboczego była co jakiś czas przerywana przez sekretarza Synodu i następowała dyskusja oraz głosowania. Każdy z obecnych miał prawo zabrać głos. Z tego prawa nie skorzystało aż 110 członków. Niektórzy jednak byli bardzo aktywni i chętnie włączali się w dyskusję. Najbardziej aktywnym członkiem Synodu okazał się ks. Zbigniew Żynda. Żywo włączali się w dyskusję także: ks. prał. Andrzej Wawrzyniak, ks. kan. Wojciech Raszkowski, Michał Leszczyc-Grabianka.
Jeżeli chodzi o materiał roboczy, czyli projekty statutów i aneksów do statutów, to zarówno liczba statutów, jak i aneksów uległa zmianie. Statutów wyjściowych było 521 i liczba ta zmniejszyła się do 481. Stało się tak ze względu na to, że niektóre statuty zostały albo skreślone, albo połączono je. Zwiększyła się natomiast liczba aneksów. Aneksów wyjściowych było 43, a obecnie mamy ich 56. W trakcie czytania lub po odczytaniu materiału zawsze miała miejsce dyskusja, jednak nad 84 statutami i 125 punktami z aneksów do statutów w ogóle nie dyskutowano, dlatego że ich treść nie budziła żadnych zastrzeżeń.
W prace I Synodu Diecezji Toruńskiej włączyło się Wyższe Seminarium Duchowne w Toruniu. Podczas każdej sesji pracowały 2 grupy kleryków pod czujnym okiem ks. kan. Krzysztofa Badowskiego. Pierwsza grupa to członkowie komisji skrutacyjnej, których zadaniem było czuwanie nad dyskusją podczas obrad, zliczanie głosów i sporządzanie protokołu z głosowania. Druga grupa to grupa logistyczna, do której należało 10 kleryków i ich zadaniem było przygotowanie miejsca posiłku, posługa stołu, a także troska o listy obecności. Obie grupy przygotowywały salę obrad w przeddzień każdej z sesji. Średni czas przygotowań wynosił ok. 90 min.
Wszystkie sesje plenarne oprócz zapisu dźwiękowego posiadają bogatą dokumentację fotograficzną, o którą zadbał kleryk Paweł Murawski. Oprócz dokumentacji dźwiękowej i fotograficznej, z każdej sesji został sporządzony protokół. Protokolantami byli: s. Katarzyna Pawlak, ks. kan. Krzysztof Badowski oraz dk. Marcin Sokołowski. S. Katarzyna ponadto zajęła się archiwizacją całego wypracowanego materiału.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna za młodzież do św. Carlo Acutisa

[ TEMATY ]

nowenna

św. Carlo Acutis

/diecezja.waw.pl/peregrynacja

Nowenna do odmawiania pomiędzy 3 a 11 października (przed wspomnieniem św. Carlo Acutisa) lub w dowolnym terminie.

Trójco Przenajświętsza, Ojcze, Synu i Duchu Święty, dziękuję Wam za wszystkie przysługi i łaski, którymi wzbogacona została dusza św. Carla Acutisa podczas 15 lat przeżytych przez niego na tej ziemi i za pośrednictwem wszelkich zasług uwielbionego Anioła Młodości proszę o udzielenie mi łaski…
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do duszpasterzy seniorów: starzenie się to część „cudu, jakim jesteśmy”

2025-10-03 14:31

[ TEMATY ]

Watykan

cuda

duszpasterze seniorów

starzenie się

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Ojciec Święty przyjął na audiencji duszpasterzy osób starszych, którzy uczestniczyli w Watykanie w kongresie, zorganizowanym przez Dykasterię ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Zwracając się do nich, przypomniał o wielkim pragnieniu swojego poprzednika, by budować przymierze młodzieży z seniorami. Podkreślił, że osoby starsze są „darem i błogosławieństwem”, a proces starzenia się to część „cudu, jakim jesteśmy”, jako Stworzenie.

Nawiązując do tematu spotkania, zaczerpniętego z biblijnej Księgi Joela „Starcy wasi będą śnili sny!” (Jl 3, 1), Ojciec Święty zauważył, że słowa te były szczególnie bliskie jego poprzednikowi. Franciszek wielokrotnie mówił bowiem o potrzebie budowania przymierza między młodym pokoleniem, a osobami starszymi. „W cytowanym fragmencie prorok zapowiada powszechne wylanie Ducha Świętego, które jednoczy pokolenia i każdemu udziela różnych darów” - mówił Leon XIV, podkreślając tym samym, że owo porozumienie pokoleń jest darem od Boga i owocem otwarcia na Jego działanie. Zachęcił też do sięgania do katechez Franciszka z roku 2022, poświęconych chrześcijańskiej wizji starości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję