Ponad osiemdziesiąt osób uczestniczyło w warsztatach chorału gregoriańskiego „Canto Gregoriano”, które na przełomie czerwca i lipca odbyły się w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi. Na program złożyły się ćwiczenia z techniki śpiewu gregoriańskiego, szkolenie emisji głosu, wykłady liturgiczne. Warsztaty poprowadzili benedyktyni z Francji: opat klasztoru w Triors - o. Hervé Courau i przeor klasztoru w Fontgombault - o. Jean Pateau. Technikę śpiewu gregoriańskiego przybliżył Rene Linnenbank z Holandii (nauczyciel śpiewu, konsultant wokalny Ojców Benedyktynów w Triors). W program wpisały się także zajęcia prowadzone przez zespół muzyki dawnej „Liquescentes” z Poznania (dyrygent Karolina Piotrowska-Sobczak) oraz wspólne przeżywanie liturgii i modlitwa śpiewem. Warsztatom towarzyszyły również koncerty, które gromadziły w bazylice archikatedralnej licznych słuchaczy. Patronat honorowy nad warsztatami objął abp Władysław Ziółek, metropolita łódzki.
Chór Szkoły Katedralnej w Poznaniu pod kierownictwem Ewy Domagały zaprezentował w archikatedrze utwory liturgiczne i współczesne kompozycje religijne. Część drugą koncertu wypełniły średniowieczne miracle, w których muzyka harmonijnie łączyła się z układami ruchowymi i słowem zaczerpniętym z tekstów staropolskich.
Zespoł „Liquescentes”, poprowadzony przez Karolinę Piotrowską-Sobczak, wykonał kolejne części Mszy na Zesłanie Ducha Świętego - Introitus, Kyrie, Gloria, Alleluja, Sequentia, Offertorium, Sanctus, Agnus Dei, Communio. W drugiej odsłonie wieczoru zabrzmiały utwory maryjne pochodzące z XIV, XV i XVI wieku. Mistrzowska technika wokalna, respektująca porządek duchowy, sprawiła, iż kolejne kompozycje wybrzmiewały w szczególnej atmosferze modlitwy. Spójne, jednolite brzmienie, znakomicie realizowane zmiany dynamiczne, łagodnie wykonywane najwyższe dźwięki przyczyniły się do tego, że melodia gregoriańska skłaniała słuchaczy do wewnętrznego wyciszenia i kontemplacji. Na zakończenie warsztatów w bazylice archikatedralnej wystąpił organista z Nowej Zelandii - Paul Rosoman.
Św. Pius X w Motu proprio „Tra le sollecitudini” sformułował następującą zasadę: „Kompozycja kościelna tym jest świętsza, tym bardziej charakterowi liturgii odpowiada, im bardziej w budowie swej, w natchnieniu i guście zbliża się do chorału gregoriańskiego, a tym mniej odpowiada powadze Kościoła, im bardziej od swego pierwowzoru się oddala”. Oby warsztaty chorału gregoriańskiego, a także koncerty, które w ich ramach się odbyły, przyczyniły się do lepszego zrozumienia wielkiej roli autentycznej muzyki liturgicznej w życiu Kościoła, w życiu ludu Bożego.
Organizatorami warsztatów byli: ks. dr Ja-nusz Lewandowicz (rektor WSD w Łodzi), ks. Grzegorz Kopytowski (wykładowca WSD w Łodzi, Komisja ds. Liturgii i Muzyki Kościelnej, chórmistrz, dyrygent), Anna Kamerys (chórmistrz, dyrygent), zespół „Liquescentes”, Stowarzyszenie Artystyczno-Edukacyjne „Cantores” i Chór „Cantores Misericordiae Dei” z parafii Miłosierdzia Bożego w Konstantynowie Łódzkim.
Pomóż w rozwoju naszego portalu