Reklama

Bo potrzebujemy przyjaźni

Niedziela małopolska 3/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MARIA FORTUNA-SUDOR: - W jakich okolicznościach w pracy Księdza pojawiła się działalność na rzecz ekumenizmu?

KS. INF. JERZY BRYŁA: - W latach 60. nawiązałem kontakt z parafią prawosławną, z ks. mitratem Eugeniuszem Lachockim, z którym się zaprzyjaźniliśmy i wzajemnie sobie pomagaliśmy. Na przykład kierowałem do niego jego wiernych, którzy przybywali z zagranicy i chcieli się wyspowiadać, a trafiali do mnie. Gdy on przebywał w szpitalu, to prosił, żeby wyspowiadać jego głuchoniemych z Kościoła prawosławnego, aby mogli pójść do ślubu w stanie łaski uświęcającej.

- Od tamtego czasu w Krakowie pojawiło się wiele inicjatyw ekumenicznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Trudno wymienić wszystkie, ale Kraków od lat jest otwarty na ekumenizm. Cieszące się zainteresowaniem nabożeństwa ekumeniczne w Kościele krakowskim datują się od lat 60. XX wieku, gdy biskupem był ks. Karol Wojtyła. Wtedy dominikanie zapraszali do siebie duchownych obrządku ormiańskiego czy grecko katolickiego. Gdy byłem proboszczem w parafii na Salwatorze, także organizowaliśmy nabożeństwa ekumeniczne dla braci odłączonych, w tym szczególnie dla Kościoła prawosławnego. Przychodzili do nas z ks. Witoldem Maksymowiczem. Wspólnie urządzaliśmy Nieszpory kolędowe, nasze chóry śpiewały kolędy przeplatane modlitwami, które prowadzili duchowni - przedstawiciele różnych wyznań. Do tej pory te nabożeństwa odbywają się w wybranych krakowskich świątyniach, również na Salwatorze, gdzie obecny proboszcz ks. prał. Stefan Misiniec zaprasza parafię prawosławną z ks. Jarosławem Antosiukiem. Przykładem zaangażowania na rzecz ekumenizmu w ostatnim czasie może być Orszak św. Mikołaja połączony z ekumenicznym nabożeństwem z udziałem wiernych i duszpasterzy trzech parafii - prawosławnej, ewangelicko-augsburskiej i katolickiej. To cenna inicjatywa p. Jacka Michalskiego i ks. dr. Tadeusza Noska, proboszcza parafii św. Mikołaja.

- Czym jest ekumenizm dla współczesnych chrześcijan?

- Będąc na zastępstwie w szwajcarskiej parafii Cressier k. Neuchâtel, usłyszałem, że gdyby w czasie II wojny światowej nie została powołana Ekumeniczna Rada Kościołów, to po wojnie Szwajcaria byłaby katolicka. Przed 1939 r. było nobilitacją zostać katolikiem, należeć do Kościoła powszechnego, który ma znaczenie na całym świecie. Gdy zaczęła się ekumenia, nastąpił indyferentyzm. Ważne okazało się bycie chrześcijaninem. To wiąże się z przesłaniem, że mamy ze sobą żyć w zgodzie i w miłości wzajemnej.

- Dlaczego należy szukać porozumienia między chrześcijanami?

Reklama

- Odpowiedź na to pytanie jest wkładana w usta mówiących o podziale jako o grzechu zgorszenia. To się daje zauważyć na misjach, gdzie przyjeżdża misjonarz katolicki, protestancki, prawosławny i każdy głosi Chrystusa jakby innego. Wtedy ze strony ewangelizowanych pojawia się słuszne pytanie: „To jak to jest?”. To ważne, żeby zanikły podziały niosące niechęć. Chociaż w Kościele katolickim jesteśmy przekonani, że posiadamy Prawdę autentycznego Kościoła Chrystusowego. Przykładem może być prof. John Henry Newman, który przeszedł na katolicyzm. On stwierdził, że wśród religii objawionych najbardziej autentyczne jest objawienie Chrystusa, a wśród Kościołów chrześcijańskich z nauką Chrystusa zgodne jest nauczanie Kościoła katolickiego. Ale ludzie potrzebują przyjaźni. Nie możemy podkreślać, że wyznawca prawosławny czy protestant jest inny. Nie należy wobec nich okazywać niechęci czy wręcz wrogości ani z tego powodu się uprzedzać. Bo chociaż wiara dzieli, to miłość łączy. Poza tym od każdego możemy się czegoś nauczyć.

- Czego katolicy mogą się uczyć od protestantów?

- Chociażby skupienia i modlitwy np. przed jedzeniem. Oni potrafią zatrzymać się na moment i oddać medytacji, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, po co żyję. Umieją też dziękować Panu Bogu za otrzymane dary. U nas w mało której rodzinie się ten zwyczaj praktykuje. W ogóle protestanci potrafią się modlić swoimi słowami.

- A od prawosławnych?

- Np. bardzo uroczystej obrzędowości. Dalej - zamiłowania do nauk Ojców Kościoła, których czczą i kultywują. Ponadto wielkiego szacunku dla Eucharystii. U nich nie wolno udzielić Komunii św. komuś, kto w danym dniu w czasie Mszy św. nie przyjdzie do spowiedzi. Po Ewangelii i kazaniu jest taka chwila, kiedy ich kapłan spowiada. Tylko ci, którzy się wyspowiadają, przyjmują Komunię św.

- Jak zaakceptować przedstawicieli innych chrześcijańskich wyznań i równocześnie pozostać katolikiem?

- Ekumenia z natury swojej polega na tym, że nie przeciągamy z wyznania do wyznania. W czasie nabożeństw ekumenicznych zależy nam na oddaniu czci Panu Jezusowi, który jest inspiracją poszczególnych wyznań chrześcijańskich. Tej zasady przestrzegamy. Cała kultura ekumenizmu polega na tym, żeby szanować przedstawicieli innych Kościołów chrześcijańskich.

* * *

Ks. inf. Jerzy Bryła przez 30 lat był proboszczem parafii pw. Najświętszego Salwatora w Krakowie. 24 lata pracował w zarządzie Międzynarodowego Koła Ekumenicznego dla Duszpasterzy Głuchych; pełnił funkcję opiekuna do spraw religijnych przy Światowym Związku Głuchoniemych. Został wydelegowany przez kard. Karola Wojtyłę, a następnie kard. Franciszka Macharskiego do spraw łączności z Radą Ekumeniczną w Krakowie, przez wiele lat uczestniczył, wspólnie z ks. Andrzejem Bradeckim, w ekumenicznych sympozjach. Po wydelegowaniu przez kard. Stanisława Dziwisza na uroczystość odsłonięcia pomnika Tolerancja na jerozolimskim wzgórzu Armon Ha-Natziv, zaangażował się w pracę na rzecz dialogu między monoteistycznymi religiami: judaizmem, chrześcijaństwem i mahometanizmem.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Norweska wyspa staje miejscem duchowego przebudzenia

2025-07-11 14:53

[ TEMATY ]

Skandynawia

norweska wyspa

duchowe przebudzenie

Selja

Adobe Stock

Ruiny pierwszego klasztoru w Norwegii znów rozbrzmiewają modlitwą. W ten sposób przybywający na wyspę Selja doznają przemiany swojego życia i walczą o powrót katolicyzmu w to miejsce.

Legenda św. Sunnivy
CZYTAJ DALEJ

Odnalezione relikwie?

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 12/2021, str. IV

[ TEMATY ]

relikwie

relikwiarz

Brunon z Kwerfurtu

Ks. Adrian Put

Srebrny relikwiarz św. Bonifacego Brunona z Kwerfurtu

Srebrny relikwiarz św. Bonifacego Brunona z Kwerfurtu

W większości publikacji na temat św. Brunona, towarzysza św. Benedykta i św. Jana w misji do Polski Chrobrego, można znaleźć informację, że jego relikwie zaginęły. Ich brak był m.in. jednym z powodów nieobecności brunonowego kultu w naszej ojczyźnie w wiekach średnich. Okazuje się jednak, że jego relikwie są. Być może nawet nie zaginęły?

Święty Brunon z Kwerfurtu jest autorem niezwykle ważnych dla polskiej historii i kultury dzieł: Żywot Świętego Wojciecha, List do cesarza Henryka II i Żywot Pięciu Braci Męczenników. Kim jest i jak to było z jego relikwiami?
CZYTAJ DALEJ

Bp Jacek Kiciński CMF: - Módlmy się o kapłanów kochających Boga, Kościół i ludzi

2025-07-12 11:37

ks. Łukasz Romańczuk

Po raz czwarty w Miliczu odbywa się Pielgrzymka Margaretek i Dwunastek. To pielgrzymka osób, które każdego dnia modlą się za kapłanów oraz o wierne i święte powołania do życia kapłańskiego zakonnego i misyjnego.

Pielgrzymka rozpoczęła się od adoracji Najświętszego Sakramentu oraz modlitwy różańcowej prowadzonej przez ks. Waldemara Kocendę, proboszcza parafii Narodzenia NMP w Miękini oraz koordynatora Margaretek w Archidiecezji Wrocławskiej. Z racji deszczowej pogody tym razem pielgrzymi nie zgromadzili się na placu kościelnym i przy ołtarzu polowym, ale w kościele św. Anny. Eucharystii przewodniczył bp Jacek Kiciński CMF, a w słowie wprowadzenia ks. Waldemar Kocenda, witając wszystkich obecnych oracz uczestników pielgrzymki powiedział: Ufamy, że nasza wspólna modlitwa przyczyni się do wielkiego dzieła, które zawiera się w słowach: “Proście Pana żniwa, żeby posłał robotników na swoje żniwo”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję