Reklama

Rzecz o 34. Europejskim Spotkaniu Młodych w Berlinie

„Odnowić więzy solidarności”

Niedziela zamojsko-lubaczowska 6/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MAŁGORZATA GODZISZ: - „Pielgrzymka zaufania przez ziemię w Berlinie ze wspólnotą z Taize”. Tak zatytułowałeś swoje świadectwo o 34. Europejskim Spotkaniu Młodych w Berlinie. Jak doszło do tego, że wziąłeś w nim udział?

TOMASZ PAKUŁA: - Pojechałem z grupą 110 osób z parafii Świętego Ducha w Lublinie. Naprawdę było sporo naszych krajan, bo w sumie pojechało z 4 punktów przygotowań blisko 250 młodych ludzi. W podjęciu decyzji wsparła mnie s. Beata Radecka FMM, której serdecznie za to dziękuję. Dziękuję też tym, którzy udostępnili noclegi, oferowali posiłki, pomoc, byli na mnie i wszystkich przyjezdnych otwarci. Ludzie okazali się przyjaźni i życzliwi. Po kilku spędzonych z nimi godzinach czułem się jakbym znał ich od lat. Teraz nawiązane kontakty - także te międzynarodowe - są pielęgnowane.

- Berlin. Miasto-symbol, w którym widoczne są dwa światy: wschodni, gdzie uderza to, co stare, i zachodni, gdzie bije zsekularyzowany rytm życia. Spotkanie było zastrzykiem dla berlińczyków, by ożywić w nich wiarę?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Przez pięć dni niemiecka stolica była miejscem, w którym krzyżowały się drogi młodych berlińczyków oraz symbolem zjednoczonej Europy. Najlepszą odpowiedzią będzie fragment listu przeora wspólnoty z Taize br. Aloise’a na rok 2012: „Berlin to miasto, które charakteryzuje ogromna różnorodność, miasto całkowicie zwrócone ku przyszłości, starające się jednak również pamiętać o bolesnej przeszłości; miasto, którego ludność pokazała, że w trudnych momentach nie ulega zniechęceniu. Chrześcijanie, będąc w mniejszości, starają się tu żyć zgodnie z Ewangelią. Należą do różnych wyznań, a ich wspólne dawanie świadectwa oraz ich zaangażowanie ekumeniczne nie są wyborem, ale życiową koniecznością. W wielu parafiach można liczyć na międzyludzką solidarność, ubodzy znajdują tu wsparcie. Pierwszy raz jeden z braci z Taizé odwiedził Berlin w 1955 r. Odkąd w 1961 r. zbudowano mur, który podzielił miasto na dwie części, bracia zaczęli częściej odwiedzać Berlin Wschodni. Wiele grup modlitewnych powstało tu w latach 80. Br. Roger przyjechał do Berlina w roku 1986 na jeden z etapów «pielgrzymki zaufania». Trzeba było prosić władze komunistyczne o zgodę na wspólną modlitwę; odbywała się ona równolegle w dwóch dużych kościołach, katolickim i protestanckim, i zgromadziła 6 tys. młodych ludzi ze Wschodnich Niemiec. Udzielono zgody pod warunkiem, że w modlitwie nie będą uczestniczyć mieszkańcy Zachodniej Europy. Ta epoka już minęła i Berlin stał się symbolem dla wszystkich, którzy na całym świecie starają się pokonywać mury podziałów, żeby rosło zaufanie”. Myślę, że to był słuszny wybór i młodzi ludzie przekonali się, jak żyje się w dzisiejszym świecie, który nie jest łatwy. Kościół jest podzielony, ludzie są podzieleni, ale my chcemy pamiętać o tych więzach solidarności.

- W 3-milionowej społeczności niemieckiej żyje jedynie 9 proc. katolików. Pozostali to różnych odłamów ewangelicy, muzułmanie czy wspólnota żydów. Z jaką wspólnotą spotkałeś się w Berlinie?

- Berlin przed wyjazdem kojarzył mi się ze wspólnotami ewangelickimi i ja do takiej trafiłem. Mało było grup, które mieszkały w parafiach katolickich. Opiekę nad nami sprawowała pani pastor. Wcześniej nie miałem kontaktu z parafiami ewangelickimi. Zobaczyłem, jak funkcjonuje taka wspólnota. Ludzie są tacy sami i też stawiają na solidarność. Czy to byli katolicy, czy protestanci, cała wspólnota mieszkańców Berlina zmobilizowała się, by dobrze ugościć tych, którzy przyjechali na Europejskie Spotkanie Młodych. W Berlinie liczy się dobro. Nie możemy dzielić jego mieszkańców na lepszych i gorszych. Nie jest łatwa ta więź solidarności, dlatego chcieliśmy pokazać, że młodzi z kilkudziesięciu krajów Europy mogą się modlić, śpiewać i bawić w jednej hali.

Reklama

- W jednym z rozważań br. Aloise powiedział: „W tych dniach staramy się wprowadzać solidarność w czyn. Razem wyrażamy także naszą wdzięczność dla wszystkich, którzy oddają swoje życie w pokornej służbie dla innych, w rodzinach, w pracy społecznej i politycznej, w zaangażowaniu w pracę Kościoła, a także w sztuce”. Tej solidarności z innymi uczyłeś się w trakcie wspólnych spotkań tematycznych?

- Dzisiaj trudno jest rozmawiać o solidarności, tak jak o swojej wierze. Program spotkania skupiał się wokół trzech codziennych modlitw: rano odbywały się one w 150 parafiach, zaś po południu i wieczorem w halach wystawowych Berlina. Nie zabrakło wymiany doświadczeń duchowych, spostrzeżeń na tematy społeczne, gospodarcze czy polityczne oraz polskiego kolędowania. Uczestnicy, goszczeni przez rodziny z całego regionu, przed południem poznawali chrześcijan z miejscowych parafii oraz odkrywali znaki nadziei na ich terenie. Ciekawą formą wspólnych zajęć były spotkania tematyczne. Można było m.in. spotkać się ze świadkami czasów muru berlińskiego i spacerować z mieszkańcami Berlina, zobaczyć skarby wiary w Muzeum im. Bodego (Bode Museum), wziąć udział w dialogu z członkami niemieckiego parlamentu, który odbył się pod hasłem „W stronę bardziej sprawiedliwego świata” w Bundestagu, angażować się w liczne wykłady i wymiany myśli czy też uczestniczyć w koncercie „Wyśpiewać wiarę”, w którym prawosławni chrześcijanie z Berlina prezentowali swoje śpiewy liturgiczne. Szczególnie zwróciły moją uwagę tematy: „Wiara wezwaniem do życia twórczego i rozumnego” (wymiana myśli z jednym z braci z Taizé), „Przed Bogiem i z Bogiem żyjemy dla Boga. Zdobyć się na odwagę wiary w świecie, w którym Bóg wydaje się nie mieć już żadnej roli do spełnienia”, „Gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje” (refleksja prowadzona przez jednego z braci z Taizé), „Nigdy nie stój w miejscu. Życie i wizja br. Rogera, założyciela Taizé (1915-2005)” oraz „Dobrze jest dziękować Panu” (kobieta - rabin i jeden z braci z Taizé dzielili się swoimi przemyśleniami o „Psalmie 92”, a następnie wymienili myśli z członkami wspólnoty żydowskiej Berlina). Nie zabrakło akcentów europejskich, bowiem w Berliner Rathaus Europejczycy trzech pokoleń, z trzech krajów, rozmawiali na temat przyszłości kontynentu w części zatytułowanej „Jakiej Europy pragniemy?”.

- 5, 5 tys. Polaków na ESM w Berlinie. Byliście widoczni np. w święcie narodów w noc sylwestrową?

- Była to rzeczywiście atmosfera solidarności, wspólnoty i modlitwy. O godz. 23.00 młodzi spotkali się w parafiach, gdzie modlili się o pokój na świecie w łączności z narodami, które cierpią. Po niej odbyło się „święto narodów” (tak nazywana jest wspólna zabawa sylwestrowa podczas spotkań Taizé). Każda grupa przygotowywała coś związanego ze swoim krajem, mogły to być tańce, zabawy, przedstawienia. Była radość i dobry poczęstunek. My, Polacy, uczyliśmy m.in. poloneza. W grupie, z którą miałem okazję spędzać tę wyjątkową noc - a byli w niej Niemcy, Polacy, Francuzi, Słowacy, Ukraińcy, Belgowie i inni - były tańce do godz. 4.00 rano przy muzyce współczesnej. Wszędzie słychać było „Happy New Year”!

W tym roku mija 35 lat od pierwszego spotkania młodych ze wspólnotą Braci z Taizé. Tym razem młodzi będą się modlić razem z papieżem Benedyktem XVI w Rzymie. A każdego, kto chce wziąć w nim udział, odsyłamy na stronę: www.taize.fr i zapraszamy na tegoroczne spotkanie!

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski - historia zawierzenia Matce Bożej

[ TEMATY ]

Matka Boża

3 Maja

zawierzenie

Krzysztof Świertok

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Kościół katolicki w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Uroczystość ta została ustanowiona przez Kościół na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej. Nawiązuje do istotnych faktów z historii Polski - ślubów lwowskich króla Jana Kazimierza, zawierzenia Polski Matce Bożej na Jasnej Górze przez prymasa Wyszyńskiego oraz nowego Aktu Zawierzenia Narodu Polskiego Matce Bożej, którego dokonał obecny przewodniczący KEP z okazji 1050-lecia chrztu Polski - abp Stanisław Gądecki.

W czasie najazdu szwedzkiego, 1 kwietnia 1656 r. w katedrze lwowskiej, przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej, król Jan Kazimierz złożył uroczyste śluby, w których zobowiązywał się m.in. szerzyć cześć Maryi, wystarać się u papieża o pozwolenie na obchodzenie Jej święta jako Królowej Korony Polskiej, a także zająć się losem chłopów i zaprowadzić w państwie sprawiedliwość społeczną.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję