Reklama

Organy firmy Metzler w Policach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W encyklice „Musicae sacrae disciplina” z 25.12.1955 r. papież Pius XII w rozdziale trzecim napisał: „Pierwszeństwo przed wszelkimi innymi instrumentami w świętych obrzędach mają organy, tony ich bowiem wybornie harmonizują ze świętymi pieniami i obrzędami, dodając im prawdziwej wspaniałości i przepychu; wzniosłością zaś swoją i słodyczą wzruszają serca wiernych, napełniając je jakoby niebiańską radością i mocno pociągają ku Bogu i rzeczom wyższym”. Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium” w rozdziale VI „Muzyka sakralna” dopowiada: „W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poszanowaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły podnosi do Boga i spraw niebieskich”. Kościoły przemawiały dawniej i przemawiają współcześnie pięknem architektury, rzeźby, malarstwa, ale nade wszystko pięknem sprawowanej liturgii, w oprawie której organy piszczałkowe mają pierwszeństwo przed innymi instrumentami.

Brzmi organów cudny ton

Uroczystość poświęcenia organów stanowi wyjątkowe wydarzenie w skali parafii, miasta i całej archidiecezji. Tak było w niedzielę 19 lutego o godz. 18 w kościele św. Kazimierza w Policach... „Niby echo spoza świata, brzmi organów cudny ton. Świętym hymnem w niebo wzlata, wzbija się przed Boży tron” - to fragment pieśni ku czci św. Cecylii, którą chór „Maria Cantat” pod dyrekcją Jerzego Leszczyńskiego wprowadził licznie zgromadzoną rzeszę wiernych w podniosłą uroczystość. Ksiądz kan. Waldemar Gasztkowski powitał zgromadzonych i poprosił abp. Andrzeja Dzięgę o poświęcenie nowo zamontowanych organów piszczałkowych. Trzy manuałowe, 55-głosowe organy o trakturze elektromagnetycznej zostały zakupione w 2010 r. i sprowadzone ze szwajcarskiej miejscowości Bienne/Biel w kantonie Bern. Instrument (opus 131) zostały zbudowane przez firmę Metzler & Co. w 1943 r. Wielokrotnie przebudowywany i doposażony w nowe głosy i mechanizmy otrzymał finalny kształt dopiero w 1971 r. Demontaż, generalny remont oraz przebudowę organów przeprowadził szczeciński organmistrz Waldemar Wasilewski. W trakcie prac wymienione zostały na nowe: traktura tonowa i registrowa, miech główny, tablica elektryczna i zasilacz. Instrument został obudowany nową szafą oraz otrzymał nowe piszczałki prospektowe. Prace, które trwały od maja 2011 r., zostały przeprowadzone starannie, zgodnie z zasadami sztuki organmistrzowskiej.

Poświęcenie organów

W dniu poświęcenia przy instrumencie zasiadł katedralny organista Bartłomiej Pudło. Po modlitwie i akcie poświęcenia wykonał wspaniałą introdukcję do „Te Deum” barokowego kompozytora Marca-Antoine’a Charpentiera, po czym całe zgromadzenie liturgiczne podjęło śpiew „Chwała na wysokości Bogu”. W rozważaniu nad Słowem Bożym Ksiądz Arcybiskup przywołał piękno harmonii stworzonej przez Boga, obecnej we wszechświecie i tak bardzo potrzebnej w przestrzeni serc i struktur społecznych, które tworzą ludzie, a dziś w sposób uroczysty uobecnionej dźwiękiem organów. W czasie Komunii św. przy delikatnym akompaniamencie zabrzmiała pieśń „Panis Angelicus” Césara Francka wykonana przez solistkę Opery Wrocławskiej Aleksandrę Makowską, po czym całe zgromadzenie liturgiczne złożyło uwielbienie Bogu w hymnie „Ciebie, Boga, wysławiamy”. Jakże majestatycznie, przy tutti organów zabrzmiały słowa: „Ciebie poprzez okrąg ziemi, z głębi serca ile zdoła, głosy ludów zgodzonymi, wielbi święta pieśń Kościoła”. Tu można było odczuć, jak zgodna pieśń połączona z pleno organowym potrafi wypełnić przestrzeń świątyni, wzbić się pod sklepienie i wrócić do serca, aby wzmocnić fundamenty wiary. Po słowach podziękowania przedstawicieli Rady Parafialnej oraz Księdza Proboszcza i po błogosławieństwie Księdza Arcybiskupa wszyscy usiedli, aby delektować się jeszcze „upominkami muzycznymi”. Z wielkim kunsztem, ukazując wielorakość barw głosów organowych, Bartłomiej Pudło wykonał Toccatę i fugę d-moll (BWV 565) Jana Sebastiana Bacha. Mocne, choć „niekrzykliwe” tutti oraz bardzo przejrzyste i delikatne głosy solowe świadczą o bardzo dobrym zintonowaniu instrumentu, dzięki czemu organy mają charakterystyczne „eleganckie” brzmienie. Wdzięczne „Ave Maria” Władimira Wawiłowa (w stylu Cacciniego) wykonane przez Aleksandrę Makowską z towarzyszeniem organów wprowadziło wszystkich w mistyczny nastrój zwieńczony zawierzeniem Opatrzności Bożej przeżytego dnia w pieśni „Wszystkie nasze dzienne sprawy”.
Po uroczystości wiele osób otoczyło koncertującego organistę, a spod jego palców wydobywały się coraz to nowe konstelacje akordów ukazujące paletę barw i techniczną sprawność „króla instrumentów”. Wdzięczność należy się wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tych organów, które niech brzmią po najdłuższe czasy Bogu na chwałę, a serca ludzi niech jednoczą we wspólnym śpiewie i unoszą ku niebu w darze modlitwy. Ach, gdyby tak we wszystkich świątyniach…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyjątkowa wystawa w Rzymie

2024-05-14 17:21

[ TEMATY ]

wystawa

Rzym

krucyfiks

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Obok krucyfiksu św. Marcelego wystawiono „Chrystusa Ukrzyżowanego” Salvatora Dalì i szkic św. Jana od Krzyża.

W ramach obchodów Roku Świętego 2000, 12 marca obchodzony był Dzień Przebaczenia. Na tę okazję Jan Paweł II kazał umieścić w Bazylice Watykańskiej słynny krucyfiks z kościoła św. Marcelego. Miliony telewidzów na całym świecie oglądały Papieża obejmującego ukrzyżowanego Chrystusa - ten papieski gest stał się jednym z symboli pontyfikatu Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

[ TEMATY ]

Fatima

objawienia fatimskie

Family News Service

Karol Porwich/Niedziela

Maryja ukazywała się w Fatimie raz w miesiącu od 13 maja do 13 października 1917 roku. Z objawieniami fatimskimi i ich historią związane są fascynujące fakty, wciąż niestety mało znane lub zapomniane. Przypominamy kilka z nich.

Cud słońca, którego świadkami były dziesiątki tysięcy ludzi. Małe dzieci, którym w odległej portugalskiej wiosce objawiała się Maryja. Matka Boża przekazała im trzy tajemnice fatimskie. Dwie z nich zostały upublicznione w 1941 roku, trzecia zaś na ujawnienie czekała aż do 2000 roku. Te fakty są powszechnie znane. Ale co właściwie wydarzyło się na wzgórzach w środkowej Portugalii 105 lat temu? I jakie znaczenie ma to dla Kościoła w XXI wieku? Mija właśnie 105 lat odkąd trojgu pastuszkom ukazała się Matka Boża.

CZYTAJ DALEJ

Matko Tęskniąca, módl się za nami...

2024-05-14 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Jak pokazuje historia, kult Madonny Powsińskiej rodził się szybko, choć początkowo miał charakter tylko lokalny. Ale rósł wraz z rozbudową świątyni, a świadectwem cudów i łask, jakich za Jej pośred­nictwem doświadczali wierni, były wota gromadzone co najmniej od połowy XVII w.

Rozważanie 15

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję