Reklama

Najważniejsze jest dziecko

Klasy wyposażone w komputery i tablice interaktywne, indywidualny program nauczania dostosowany do możliwości i potrzeb ucznia, przyjazne szkolne dzwonki a przede wszystkim ogromna troska i życzliwość, jaką otoczeni są uczniowie przez personel tej wyjątkowej szkoły

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mowa o Katolickich Szkołach Specjalnych im. św. Antoniego z Padwy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich znajdujących się od września ub.r. w nowej siedzibie przy ul. Łukasińskiego 24 w Częstochowie. W skład placówki wchodzą: Szkoła Podstawowa, Gimnazjum, Szkoła Przysposabiająca do Pracy oraz Szkoła Zawodowa, w których mogą kształcić się dzieci i młodzież upośledzona w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z więcej niż jedną niepełnosprawnością.
Szkoły Specjalne SPSK działają od 2001 r. Pierwsze - z inicjatywy rodziców czujących potrzebę powołania do życia takiej placówki - powstało Gimnazjum. W 2004 r. powstały Szkoła Przysposabiająca do Pracy i Szkoła Zawodowa, a w 2009 r. - jako ostatnia - Szkoła Podstawowa. W roku szkolnym 2007/2008 szkoły przyjęły imię św. Antoniego z Padwy. W swej historii szkoły zmieniały niejednokrotnie siedzibę - obecna, znajdująca się na Rakowie, jest jasna, przestronna i... można mieć nadzieję, już ostateczna.

Szkoła z sercem

Reklama

Kocham te dzieci - mówi dyrektor szkół Antonina Chmielewska. Że słowa te nie są frazesem przekonuję się podczas wizyty w dniu otwartym szkoły. Wychowankowie lgnący do „swojej pani”, wzajemne serdeczności na szkolnych korytarzach, doskonała znajomość każdego z uczniów, jego osiągnięć i problemów są potwierdzeniem słów pani Antoniny. I jeszcze jeden dowód na wyjątkową, rodzinną atmosferę szkoły. Naszą rozmowę w gabinecie dyrektor szkoły przerywa wizyta jednej z uczennic. Świętuje dziś imieniny i przyszła poczęstować panią dyrektor cukierkami. Życzenia są serdeczne i na pewno niesztampowe - raczej takie, jakie składają sobie najbliżsi, doskonale znający swoje marzenia i troski. W sekretariacie na dziewczynkę czeka przygotowany wcześniej prezent. To jeden z pięknych zwyczajów szkoły, która również w procesie dydaktycznym stawia na indywidualne podejście do swoich wychowanków. - W szkole szczególny nacisk kładziony jest na indywidualizację pracy z uczniem mówi Antonina Chmielewska. - Dla każdego z uczniów opracowany jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Dzięki temu dostosowuje się warunki i sposób nauczania dla każdego dziecka, aby jak najpełniej, na miarę swoich możliwości kształcił i usprawniał umiejętności oraz pogłębiał wiedzę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Latynoski dzwonek

Zwiedzając sale lekcyjne i podglądając odbywające się w nich lekcje nabieram przekonania, że to naprawdę wyjątkowa szkoła - taka, do której przychodzi się z radością. Klasy wyposażone są w nowoczesny sprzęt komputerowy oraz tablice interaktywne. Z tych ostatnich uczniowie korzystają z taką radością, że przestało być problemem wywoływanie do tablicy. Przyjazne w szkole są nawet dzwonki - te tradycyjne wprowadzają niepotrzebną nerwowość. Tutaj o przerwie czy kolejnej lekcji powiadamiają latynoskie rytmy, nic dziwnego, że uczniowie wchodzą do klas tanecznym krokiem. Nie jedyna to możliwość rozwoju ruchowego. Do dyspozycji uczniów udostępniona jest sala do ćwiczeń, wyposażona w sprzęt ze środków unijnych. Każdy uczeń szkoły uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych. Na podstawie skierowania lekarskiego uczniowie mają również możliwość korygowania wad postawy na zajęciach gimnastyki korekcyjnej. W szkole promowany jest zdrowy styl życia. Prowadzona jest także muzykoterapia, która jest doskonałą formą tak rozwijania wrażliwości muzycznej, jak i wyobraźni ucznia.

Same korzyści

Reklama

We wszystkich typach szkoły, od podstawowej po przysposabiającą do pracy, uczniowie zapewnioną mają: bezpłatną naukę; możliwość korzystania ze świetlicy i ośrodków szkolno-wychowawczych; transport pomiędzy szkołą i ośrodkami oraz internatem, w którym mieszkają; przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie, edukację w małych zespołach klasowych; atrakcyjne formy zajęć dydaktycznych prowadzonych w doskonale wyposażonych pracowniach: multimedialnej, komputerowej, technologicznej, logopedycznej i krawieckiej; konsultacje oraz zajęcia ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem, surdopedagogiem, tyflopedagogiem, oligofrenopedagogiem, logopedą, doradcą zawodowym, muzykoterapeutą; współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz wysoko wyspecjalizowaną i oddaną uczniom kadrę pedagogiczną.
Nie bez znaczenia jest fakt, iż szkoła przy ul. Łukasińskiego jest dla swych podopiecznych środowiskiem przyjaznym, w którym nie ma przemocy i agresji, a edukacja i wychowanie opiera się w niej na wartościach chrześcijańskich.

Podstawówka i Gimnazjum

Do Szkoły Podstawowej uczeń przyjmowany jest na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a uczniowie kształceni są w klasach I-III i IV-VI. Oba typy szkół oferują swym uczniom zindywidualizowane procesy kształcenia, możliwość korzystania z porad interdyscyplinarnego zespołu specjalistów, zajęcia specjalistyczne, a na uczniów Gimnazjum Specjalnego SPSK także zajęcia dodatkowe, m.in.: teatralne, taneczne, fotograficzne, przyrodnicze, logopedyczne, sportowe, wyrównawcze i rewalidacyjne. Warunkiem przyjęcia do Gimnazjum jest ukończenie VI klasy szkoły podstawowej oraz 15. roku życia a nie przekroczenie 18. roku życia do 31 sierpnia poprzedzającego nowy rok szkolny.

Szkoła Zawodowa

Reklama

Do Szkoły Zawodowej SPSK przyjmowani są uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej). Szkoła kształci w kierunkach: cukiernik, kucharz, piekarz, wędliniarz, betoniarz-zbrojarz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz, ogrodnik, pracownik pomocniczy obsługi hotelowej i rolnik.
Uczniowie szkoły mają zapewnione praktyki przygotowujące do wyuczonego zawodu. Zajęcia praktyczne dostosowane są do profilu edukacyjnego i odbywają się w zakładach o wysokim standardzie, m.in. w cukierniach - Jagoda, Jałowiec, Kozłowscy; w hotelach: Ibis, Mercure, Etap, Grand; w piekarniach: Górscy, Greenex; w restauracji Ecru; w firmie budowlanej Włodar Częstochowa; w Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych.
Poza praktykami w zakładach pracy, uczniowie nabywają praktycznych umiejętności w salach technologicznych na terenie szkoły, w której dwie spośród specjalistycznych pracowni uzyskały akredytację do przeprowadzania egzaminów zawodowych zewnętrznych.
Warunkiem przyjęcia do Szkoły Zawodowej jest ukończenie III klasy gimnazjum potwierdzone dokumentem stwierdzającym przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego, ukończenie 15. roku życia a nie przekroczenie 18. roku życia do 31 sierpnia poprzedzającego nowy rok szkolny.

Szkoła Przysposabiająca

Szkoła Przysposabiająca do Pracy SPSK kształci uczniów w kierunkach: kucharz, koszykarz-plecionkarz oraz pracownik gospodarstwa domowego. Program nauczania jest dostosowany indywidualnie dla każdego ucznia tak, by w jak największym zakresie umożliwić podopiecznym zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu życia codziennego.
SPdP posiada pracownię technologiczną, krawiecką oraz wikliniarską, dzięki którym uczniowie w praktyczny sposób mogą wykorzystać swoje umiejętności. W pracowni technologicznej uczniowie uczą się jak dbać o należyty porządek i organizację pracy w kuchni, a także jak przygotować i podawać potrawy. Sala wikliniarska jest prawdziwą pracownią artystyczną, w której uczniowie tworzą wiele przedmiotów użytku codziennego, np. kosze, rolety, lampki czy parawany. Prócz plecionek wikliniarskich podopieczni komponują bukiety, lepią z gliny na kole garncarskim, a ich prace podziwiać można na szkolnych korytarzach. W pracowni krawieckiej pod okiem specjalistki uczniowie próbują swoich sił w przyszywaniu, łataniu a nawet szyciu prostych elementów.
Warunki przyjęcia do SPdP są identyczne jak w przypadku Szkoły Zawodowej.

Teatr, taniec, aerobik

Reklama

Uczniowie wszystkich typów szkoły mają możliwość uczestniczenia w zajęciach specjalistycznych prowadzonych na jej terenie. Należą do nich: terapia przez ruch, gimnastyka korekcyjna, terapia przez szycie, logopedia, biblioterapia, muzykoterapia, arteterapia, informatyka, aerobik, zajęcia fotograficzne, zajęcia taneczne i zajęcia teatralne. W szkole działa Klub Jana Pawła II, którego głównym celem jest przybliżanie postaci Jana Pawła II, jego życia i świętości.
Co roku uczniowie uczestniczą w dwutygodniowym turnusie rehabilitacyjnym w Mrzeżynie, gdzie czeka na nich ośrodek wczasowo-rehabilitacyjny położony w pobliżu morza. Podczas turnusu młodzież uczestniczy w zajęciach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, rozgrywkach sportowych, imprezach integracyjnych i wycieczkach, dzięki którym poszerza swoje wiadomości.

Szkolne sukcesy

Specjalna nie znaczy gorsza. Szkoła przy ul. Łukasińskiego może poszczycić się wieloma sukcesami swoich uczniów. Choćby w dobiegającym końca roku szkolnym podopieczni szkoły zdobyli wiele laurów. W październiku 2011 r. I miejsce na I Festiwalu Piosenki Religijnej SPSK w Wieluniu zdobył Robert Mateusz. W listopadzie ub.r. uczniowie szkoły wzięli zajęli III miejsce w Integracyjnym Turnieju Piłki Nożnej a Adrian Stecu uznany został za najlepszego strzelca tego Turnieju. W marcu br. szkolna grupa teatralna „Oskary” zajęła II miejsce na III Festiwalu Teatrów SPSK w Teatrze im. S. Jaracza w Piotrkowie Trybunalskim, a w kwietniu uczniowie Szkoły Zawodowej o kierunku „Cukiernik” zajęli II i III miejsca w kategorii „Wielkanocna baba” w ramach konkursu „Święto Palmy Wielkanocnej”.

Święto Szkoły

13 czerwca Katolickie Szkoły Specjalne SPSK im. Św. Antoniego z Padwy, z racji dnia Patrona przeżywać będzie swoje jubileuszowe, 10. Święto Szkoły. Rozpocznie się ono o godz. 10 na dziedzińcu kościoła pw. św. Józefa przy ul. Okrzei 41. Po Mszy św., która rozpocznie Święto, w jego programie znajdą się: przedstawienie przygotowane przez młodzież na podstawie opowiadania A. Sterna - „O tym co jest najpiękniejsze na świecie”; finał akcji: „Cała Polska czyta dzieciom”; „Prezentacja prac i rozstrzygnięcie konkursu literackiego o tematyce ekologicznej: „Gdyby nie drzewo to co? …”; gry i zabawy sportowe; quizy i zagadki oraz wspólne grillowanie.
Dzień Święta, niezwykle ważny dla społeczności szkolnej, może być także doskonałą okazją dla rodziców poszukujących odpowiedniej placówki dydaktycznej dla swego dziecka do zapoznania się z atmosferą tej szczególnej częstochowskiej szkoły, w której dziecko, jego osiągnięcia i uśmiech są dla pedagogów celami nadrzędnymi.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezja Warszawsko-Praska wydała komunikat ws. zaginionego księdza

2025-11-14 12:55

KRP Warszawa VII

Zaginął ks. dr Marek Wodawski

Zaginął ks. dr Marek Wodawski
Komunikat prasowy z dnia 13 listopada 2025 roku.
CZYTAJ DALEJ

Św. Elżbieta Węgierska - patronka dzieł miłosierdzia

[ TEMATY ]

św. Elżbieta Węgierska

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Elżbieta z Turyngii (XIII wiek) posługuje wśród chorych (obraz tablicowy z XV wieku)

Św. Elżbieta z Turyngii (XIII wiek) posługuje wśród chorych
(obraz tablicowy z XV wieku)

17 listopada Kościół wspomina św. Elżbietę Węgierską, patronkę dzieł miłosierdzia oraz bractw, stowarzyszeń i wielu zgromadzeń zakonnych. Jest świętą dwóch narodów: węgierskiego i niemieckiego.

Elżbieta urodziła się 7 lipca 1207 r. na zamku Sárospatak na Węgrzech. Jej ojcem był król węgierski Andrzej II, a matką Gertruda von Andechts-Meranien, siostra św. Jadwigi Śląskiej. Ze strony ojca Elżbieta była potomkinią węgierskiej rodziny panującej Arpadów, a ze strony matki - Meranów. Dziewczynka otrzymała staranne wychowanie na zamku Wartburg (koło Eisenach), gdzie przebywała od czwartego roku życia, gdyż była narzeczoną starszego od niej o siedem lat przyszłego landgrafa Ludwika IV. Ich ślub odbył się w 1221 r. Mała księżniczka została przywieziona na Wartburg z honorami należnymi jej królewskiej godności. Mieszkańców Turyngii dziwił kosztowny posag i dokładnie notowali skarby: złote i srebrne puchary, dzbany, naszyjniki, diademy, pierścienie i łańcuchy, brokaty i baldachimy. Elżbieta wiozła w posagu nawet wannę ze szczerego srebra. Małżeństwo młodej córki królewskiej stało się swego rodzaju politycznym środkiem, mającym pogłębić i wzmocnić związki między oboma krajami. Elżbieta prowadziła zawsze ascetyczny tryb życia pod kierunkiem franciszkanina Rüdigera, a następnie Konrada z Marburga. Rozwijając działalność charytatywną założyła szpital w pobliżu zamku Wartburg, a w późniejszym okresie również w Marburgu (szpital św. Franciszka z Asyżu). Konrad z Marburga pisał do papieża Grzegorza IX o swojej penitentce, że dwa razy dziennie, rano i wieczorem, osobiście odwiedzała swoich chorych, troszcząc się szczególnie o najbardziej odrażających, poprawiała im posłanie i karmiła. Życie wewnętrzne Elżbiety było pełną realizacją ewangelicznej miłości Boga i człowieka. Wytrwałość czerpała we Mszy św., na modlitwie była niezmiernie skupiona. Wiele pracowała nad cnotą pokory, zwalczając odruchy dumy, stosowała ostrą ascezę pokuty.
CZYTAJ DALEJ

Papież o rocznicy pojednania polsko-niemieckiego

2025-11-16 19:45

[ TEMATY ]

papież

Papież do Polaków

Leon XIV

Vatican Media

Pozdrawiam pielgrzymów polskich, wspominając rocznicę Orędzia pojednania skierowanego przez biskupów polskich do biskupów niemieckich po II wojnie światowej - powiedział Leon XIV w rozważaniu po modlitwie Anioł Pański.

Papież wskazał na trudną sytuację chrześcijan, którzy doświadczają cierpienia z powodu dyskryminacji i prześladować. Wśród krajów, gdzie dochodzi do takich sytuacji wymienił: Bangladesz, Nigerię, Mozambik, Sudan i inne, „z których często dochodzą nas wiadomości o atakach na wspólnoty i miejsca kultu”. Wskazał:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję